Nikon Ai & Ais lenzen op Fuji X-T1.

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon Ai & Ais lenzen op Fuji X-T1.

Bericht door Martin » di mar 03 2015 12:50 pm

djunclesam schreef:

Overigens ging het al offline toen in een topic over Ai en Ais ineens de G objectieven er bijgehaald werden :wink:
Ik weet het, ik zal het nooit meer doen :cry:
Mea culpa
martin

oud0001

Bericht door oud0001 » di mar 03 2015 5:49 pm

Martin, in een ondoordacht moment zul je het vast nog wel een keertje doen. Net zoals ik :wink:

DJ, het ging idd mis waar de aanname van het G objectief ten tonele verscheen.
Gelukkig is die verwarring nu wel over. :)

John47
Ik vindt je idee om op elk objectief een adapter te prakken ook wel wat hebben.
Dan gaat natuurlijk wel het gewicht in je tas weer omhoog.

Ik vind het van de TS wel slim om met de Ai en Ais objectieven aan de slag te gaan.
Het glas is prima dus waarom ook niet. Daarbij ga je totaal onthaasten tijdens het schieten
Daar worden de foto's alleen maar mooier van en je hebt de tijd om rustig na te denken wat je gaat doen en vooral ook, waarom.
Dat is erg leerzaam. Door na te gaan denken bij elke stap maak je de plaat veel bewuster. Bij landschap gaat er bij mij altijd een statief mee. Dan wordt mijn compositie en meting met de externe meter een heel bewust proces. Uit de hand ben ik altijd geneigd om eerder te schieten en dan achteraf te ontdekken dat ik een detail niet heb gezien, waar ik dan van baal.
Bij straatwerk kun je heel mooi werken met de hyperfocale afstand en pre-focus. De dof staat op je objectief. Dus geen gereken of dof calculator nodig. Maar goed, de vraag van de TS is beantwoord, zij het met een kleine omweg.

Daarbij, als je al dat oude glas al hebt, waarom dan ook niet. Die Ai en Ais objectieven zijn zo goed gebouwd dat ze nog jaren mee gaan. Daar zitten ook nog zeer mooie pareltjes tussen. Ik zou willen dat ik ze allemaal had. :)

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » wo mar 04 2015 4:14 am

Als je er een Nikon-lens opzet met adapter, kun je dan wel in de zoeker zien welke sluitrtijd en diafragma je moet instellen? John

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 04 2015 10:00 am

Diafragma stel je in op het objectief. Voor de sluitertijd heb je in essentie drie opties:

M-stand: zelf juiste combinatie sluitertijd-diafragma instellen met behulp van de lichtmeter
A-stand: diafragma instellen en de camera rekent de sluitertijd uit
S-stand: je stelt een sluitertijd in en daarna bepaal je het juiste diafragma, met hulp van de lichtmeter.

Voorwaarde is wel dat de camera een stop-down metering kan doen. D.w.z.: de belichtingsmeter van de camera reageert op het wijzigen van het diafragma op het objectief. De meeste systeemcamera's kunnen dit wel, de Fuji X-T1 zeker.
Groeten,
Edwin

flickr - website

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » wo mar 04 2015 10:27 am

Bedank. Ik heb dus geen losse belichtingsmeter nodig of dmv. trial and error.
Geldt dit ook voor de XE1, XE2 en XM1 ?

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 04 2015 10:54 am

Nee, in principe geen losse lichtmeter nodig. Hoewel ik er zelf altijd wel één mee heb (een Lumu of Sekonic Twinmate). Maar goed, ik neem sinds jaar en dag altijd al een lichtmeter mee.

Hoe dat bij andere modellen dan de X-T1 zit, weet ik niet. Ik gebruik zelf geen Fuji systeemcamera maar een Sony A7, die overigens ook prima werkt met MF Nikkors en stop-down metering. De X-T1 heb ik wel een aantal keren in handen gehad, daardoor weet ik dat de X-T1 dit kan ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website

oud0001

Bericht door oud0001 » wo mar 04 2015 1:21 pm

Hallo John,

Als eigenaar van de X-E1 en de X-T1 kan ik je vertellen dat je camera er op is gemaakt om met een adapter te werken zonder doorgifte van diafragma of andere objectief data. Dat dien je wel in te stellen in het menu (zie handleiding).
Het werkt bij de X-E1 en de X-E2 ook zo.

In het menu stel je in dat de camera zonder objectief ook een foto maakt. Standaard staat dit uit. Op de plaats van het diafragma staat dan een 0 in beeld. In de stand S heb je wel een probleempje. De camera kan het diafragma immers niet instellen dus automatisch gaat dat niet werken. Je hebt dus eigenlijk geen stand S.

Dan kun je de camera wel op auto ISO zetten en op die manier automatisch een juiste belichting realiseren maar dat is geen sluitertijd voorkeuze (S) in de traditionele zin, waarbij het diafragma automatisch aangepast wordt door de camera.

Beperk je dan tot diafragma voorkeuze of manueel en houdt de ISO lekker zo laag mogelijk, hoewel 3200 prima is blijft ook hier de lagere ISO van betere kwaliteit. Er is geen standen schakelaar met MASP. Je zet de camera op S als je het diafragma van een Fuji XF objectief op A zet en een sluitertijd instelt.. Je zet em op vol automaat door zowel objectief, als sluitertijd op A te zetten als je een XF objectief gebruikt. Zonder Fuji of ieuw type Leica M objectieven met de M adapter van Fuji kan dat niet. Dan ben je beperkt tot A of M.
Afbeelding

In de zoeker staat een meetbalkje van -3 t/m +3 stops en een histogram, afhankelijk van je display en zoeker instelling. Die werkt gewoon. Je kunt dan kiezen uit Spot, center en matrixmeting. De meting vindt plaats met een gesloten diafragma. De meterbalk staat onder in of aan de zijkant. Allemaal naar gelang type en je instellingen in het display en zoeker menu.

In stand A
Afbeelding

In stand M
Afbeelding

Kortweg:
A= Stel de sluitertijd in op A. Je zet het objectief in op het gewenste diafragma. Dan kiest de camera de passende sluitertijd.
M= Stel de sluitertijd en het diafragma met de hand in.
S= Niet mogelijk zonder XF, XC of Leica M objectief met M adapter van Fuji of je moet auto ISO gebruiken. :wink:

Je kunt dus prima zonder externe lichtmeter aan de slag, zoals Cyrus al aangaf. :wink:
Laatst gewijzigd door oud0001 op do mar 05 2015 6:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » do mar 05 2015 5:11 am

Bedankt.
Ik geloof dat ik in dit geval weer terug ga naar mijn Praktica MTL3 tijd (mijn 1e SLR). :)

oud0001

Bericht door oud0001 » do mar 05 2015 6:34 am

Dat ouderwetse lekkere simpele gevoel, ik noem het thuiskomen, heb je er inderdaad ook weer mee. :wink:

willmy
Forumlid
Forumlid

Bericht door willmy » za apr 04 2015 9:12 pm

Iedereen bedankt voor de input en discussie, heb ondertussen een no-name Chinees adaptertje gekocht, de kamera op fotograferen zonder lens gezet, zaakje op A en heerlijk fotograferen met m'n Nikkor 50mm 1.4, 35mm 2.0, 85mm 2.0 etc. etc. en een kwaliteit dat er uit komt !
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za apr 04 2015 9:35 pm

Niet vergeten om focus peaking te gebruiken.
Het draaiwieltje indrukken (het beeld wordt dan ingezoomd) en dan (met open diafragma) scherpstellen tot je mooie witte lijntjes ziet.
Diafragma instellen en afdrukken.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo apr 05 2015 9:22 am

Dit alles lezende zou ik toch aan een Df denken: allerlei oud glas kan erop, zonder enige aan te schaffen adapter. Maar ja, Fuji X is de mode.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo apr 05 2015 10:14 am

Gaat ook heel goed samen, hoor Gert!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo apr 05 2015 10:24 am

En zonder adaptertjes...

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo apr 05 2015 12:35 pm

Ja hoor. Gaat heel goed samen.
Beide hebben zo hun voordelen en hun beperkingen.
Het leuke van de Fuji is dat je met gebruik van allerlei adapters bijna elk lensmerk kan gebruiken met behoud van lichtmeting.
Is dus heel leuk met allerlei merken oud glas.
Nikon is daar een stuk beperkter in.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”