Nikon Ai & Ais lenzen op Fuji X-T1.
Ik ben sinds vandaag in bezit van een Fuji X-T1 en heb nog een serie Ai en Ais lenzen liggen waarvan ik begreep dat ik deze met een adapter op de X-T1 kan gebruiken maar ben ietwat confuus welke adapter ik daarvoor moet hebben, ik zie ze namelijk van zo'n € 20 tot vele honderden €'s.
Kan iemand met ervaring mij op weg helpen ?
Kan iemand met ervaring mij op weg helpen ?
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.
- John'47
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik gebruik kipon en novoflex adapters
Dat zijn adapters tussen 50 en 150 euro en ze werken prima
Je weet dat je zelf alle waarden moet instellen? (diafragma en tijd)
De hele dure adapters kunnen bij modernere lenzen de diafragmawaarde doorgeven en diafragma bij de opname op de juiste waarde dicht knijpen. Daar heb je bij de door jou genoemde lenzen niets aan
Ik heb per oude nikkor of leica-R-objectief een adapter naar Fuji permanent achterop zitten
Dat zijn adapters tussen 50 en 150 euro en ze werken prima
Je weet dat je zelf alle waarden moet instellen? (diafragma en tijd)
De hele dure adapters kunnen bij modernere lenzen de diafragmawaarde doorgeven en diafragma bij de opname op de juiste waarde dicht knijpen. Daar heb je bij de door jou genoemde lenzen niets aan
Ik heb per oude nikkor of leica-R-objectief een adapter naar Fuji permanent achterop zitten
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Cees
- Forumlid
Re: Nikon Ai & Ais lenzen op Fuji X-T1.
Zie mijn post op het FXF.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Ed Post
- Clublid
Ik gebruik gewoon de goedkope Chinese adapters op mijn X-E1 en die werken prima.
Ik gebruik Roxsen en vooral Pixco welke mij erg goed bevalt, maar ook Kipon en Kiwi zijn goed.
Metabones is ook erg goed maar prijzig. Voordeel van deze is dat er een lenssysteem in zit wat je brandpunt weer aanpast.
Ik gebruik Roxsen en vooral Pixco welke mij erg goed bevalt, maar ook Kipon en Kiwi zijn goed.
Metabones is ook erg goed maar prijzig. Voordeel van deze is dat er een lenssysteem in zit wat je brandpunt weer aanpast.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Iedereen dank, heb een goedkope adapter besteld en ontvangen, werkt prima, kan eindelijke mijn mooie oude Nikkor's Ais en Ai weer gebruiken !
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.
Je dient de tijd en diafragma handmatig in te stellen, maar kun je bij een XT1 en een XE1/XE2 wel in de zoeker zien welke combinatie van tijd en diafragma?
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Nee, diafragma wordt niet doorgegeven, simpelweg omdat bij Ai en Ai-S objectieven het diafragma langs mechanische wordt gekoppeld met de camera, terwijl de Fuji X-T1 (net als alle andere mirrorless systeemcamera's) met een elektronische koppelingen werkt. De adapter voorziet niet in een vertaalslag van Nikkor-mechanisch naar Fuji-elektronisch.
Maar ook voor Nikkor-objectieven met CPU geldt dat het diafragma niet aan de systeemcamera wordt doorgegeven, aangezien er in de adapter geen vertaalslag van Nikkor-CPU naar camera-CPU plaats vindt.
Maar ook voor Nikkor-objectieven met CPU geldt dat het diafragma niet aan de systeemcamera wordt doorgegeven, aangezien er in de adapter geen vertaalslag van Nikkor-CPU naar camera-CPU plaats vindt.
@jdme
Het is ook niet nodig dat de F waarde aan de body wordt doorgegeven.
Ook in diafragma voorkeuze (A) werkt het prima zowel bij X-T1 als X-e1 en X-e2.
De hoeveelheid licht wordt gemeten en de sluitertijd netjes en correct aangepast.
Geen probleem. De belichtingsmeter staat gewoon in het zoeker beeld en kan van -3 naar +3 stops.
Je ziet enkel geen diafragma. En dat hoeft niet want dat staat wel op het objectief zelf.
Met die adapters gaat er een wereld voor je open. Exotisch glaswerk wordt ineens mogelijk.
Gisteren voor 100 euro een 600mm f8 sigma spiegelobjectief opgepikt. Foto van de maan zag er goed uit, ondanks bewolking.
Ook in diafragma voorkeuze (A) werkt het prima zowel bij X-T1 als X-e1 en X-e2.
De hoeveelheid licht wordt gemeten en de sluitertijd netjes en correct aangepast.
Geen probleem. De belichtingsmeter staat gewoon in het zoeker beeld en kan van -3 naar +3 stops.
Je ziet enkel geen diafragma. En dat hoeft niet want dat staat wel op het objectief zelf.

Met die adapters gaat er een wereld voor je open. Exotisch glaswerk wordt ineens mogelijk.
Gisteren voor 100 euro een 600mm f8 sigma spiegelobjectief opgepikt. Foto van de maan zag er goed uit, ondanks bewolking.

- Ed Post
- Clublid
Ik heb inmiddels een heel stel adapters voor verschillende merken oud glas, en ook aan oud glas heb ik naast Nikkors ook Konica, Minolta, Takumar (=Pentax), Olympus en Russisch glas.
Allemaal al voor weinig gekocht en erg leuk om mee te spelen.
Allemaal al voor weinig gekocht en erg leuk om mee te spelen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Nou... wat dacht je van volledigheid van EXIF-data? Of ga jij achteraf nog in een serie van "tig" foto's uit je hoofd per foto het juiste diafragma in de EXIF zetten?Tuihanti schreef:@jdme
Voor de lichtmeting maakt het inderdaad niet uit als het diafragma niet wordt doorgegeven, mits je de camera op stop-down metering kunt instellen (zodat de camera meet met het werk-diafragma i.p.v. maximale opening).
- Martin
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Iets te kort door de bocht André, bij G objectieven staat er helaas niets op het objectiefTuihanti schreef:@jdme
Je ziet enkel geen diafragma. En dat hoeft niet want dat staat wel op het objectief zelf.![]()

En dus is het diafragma kiezen daar een beetje gokwerk......
martin
Cyrus, wat maken die exif gegevens nu uit?
In mijn optiek zijn die niet van belang. Enkel copyright. De rest haal ik er meestal netjes uit.
Ik maak een foto voor het beeld en niet voor de nummertjes.
Het diafragma verhaal is daarbij totaal n.v.t. want we hebben het over Ai en Ais objectieven
Je meet dan met gesloten diafragma. De zoeker geeft alsnog een helder beeld. Een van de voordelen van mirrorless.
Het zoeker beeld kan ook zo worden ingesteld dat deze lichter en donkerder wordt naarmate de belichting kloppend is met midden grijs.
Martin het ging om Ai en Ais objectieven en niet over G objectieven.
Zie start post waar dit staat:
In mijn optiek zijn die niet van belang. Enkel copyright. De rest haal ik er meestal netjes uit.
Ik maak een foto voor het beeld en niet voor de nummertjes.

Het diafragma verhaal is daarbij totaal n.v.t. want we hebben het over Ai en Ais objectieven
Je meet dan met gesloten diafragma. De zoeker geeft alsnog een helder beeld. Een van de voordelen van mirrorless.
Het zoeker beeld kan ook zo worden ingesteld dat deze lichter en donkerder wordt naarmate de belichting kloppend is met midden grijs.
Martin het ging om Ai en Ais objectieven en niet over G objectieven.

Zie start post waar dit staat:
Ik ben sinds vandaag in bezit van een Fuji X-T1 en heb nog een serie Ai en Ais lenzen liggen
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Je sorry, ik was even vergeten dat jij kennelijk na jaren nog van elke foto precies de combinatie sluitertijd-diafragma-ISO uit je hoofd weetTuihanti schreef:Cyrus, wat maken die exif gegevens nu uit?
Ik maak een foto voor het beeld en niet voor de nummertjes.![]()

Voor een goede archivering kan een volledige EXIF erg nuttig zijn, op z'n minst wat betreft de belichtingswaarden. In essentie is daar de EXIF ook voor bedoeld, Het vastleggen van copyright, shuttercount etc is een leuke bijvangst.
Daarnaast kan het voor anderen leerzaam zijn als ze kunnen zien met welke belichting bepaalde foto's gemaakt zijn. Tenzij je niet wil dat anderen van je leren, natuurlijk...
Maar we dwalen af....
Cyrus, Ik vind het een beetje jammer dat je aangeeft dat ik niemand de gelegenheid wil geven iets te leren terwijl ik dat in dit draadje net aan het doen ben. Ook de, naar mijn mening, uitspraak dat je vergeten was dat ik dat kennelijk allemaal kan onthouden vind ik jammer en ervaar het als lichtelijk denigrerend. Daar wordt niemand beter van.
Ik hoef de exif niet te onthouden want ik doe er niets mee.
Al die data heeft geen educatieve meerwaarde. Daarin verschillen we duidelijk van mening.
Onderbouwing van mijn mening:
Fotografie is dynamisch en exif is statisch en daarom kun je er, in mijn optiek, niets van leren.
Als de omstandigheden anders zijn, een wolkje is genoeg, heb je al niets meer aan die data van anderen m.b.t. het leren.
Het zelfde als je een flitser iets verder weg van je onderwerp hebt staan dan het origineel. Juist die belichtingswaarden zijn zo enorm dynamisch. Dan kun je iemand beter leren dat een wolkje de belichting kan veranderen.
Dynamisch leren omgaan met dynamische omstandigheden.
Archiveren doe ik simpel op jaartal, maand, datum, onderwerp en volgnummer.
Een simpele logische boomstructuur. Is me nog nooit iets mis mee gegaan.
Ik kan zelfs in de Win verkenner zoeken.
Ik hoef de exif niet te onthouden want ik doe er niets mee.

Al die data heeft geen educatieve meerwaarde. Daarin verschillen we duidelijk van mening.
Onderbouwing van mijn mening:
Fotografie is dynamisch en exif is statisch en daarom kun je er, in mijn optiek, niets van leren.
Als de omstandigheden anders zijn, een wolkje is genoeg, heb je al niets meer aan die data van anderen m.b.t. het leren.
Het zelfde als je een flitser iets verder weg van je onderwerp hebt staan dan het origineel. Juist die belichtingswaarden zijn zo enorm dynamisch. Dan kun je iemand beter leren dat een wolkje de belichting kan veranderen.
Dynamisch leren omgaan met dynamische omstandigheden.

Archiveren doe ik simpel op jaartal, maand, datum, onderwerp en volgnummer.
Een simpele logische boomstructuur. Is me nog nooit iets mis mee gegaan.
Ik kan zelfs in de Win verkenner zoeken.

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hebt een medestander hoor! Ik haal bewust altijd exit weg (en plaats op verzoek) omdat ik te vaak opmerkingen kreeg dat een foto zo mooi is omdat ik goede apparatuur heb... Terwijl dat maar weinig keren de beperkende factor is...Tuihanti schreef: Al die data heeft geen educatieve meerwaarde. Daarin verschillen we duidelijk van mening.
Overigens ging het al offline toen in een topic over Ai en Ais ineens de G objectieven er bijgehaald werden

Fin.