Status update !
Ik had mijn vraag dus ook al bij Nikon Support neergelegd...
Antwoord van Nikon Support Europe: Bedankt voor uw email aan de Europese Support van Nikon, Helaas beschikken wij niet over de informatie die u nodig heeft , maar wellicht kan het Service Point u hiermee verder helpen, de adresgegevens van het Nikon Service Point vindt u onderstaand...
Antwoord van Service Point: De AR-10 is een draadontspanner welke wij nog nooit gedemonteerd hebben. Wij weten niet wat daarin veranderd is om er een 3 aderige aansluiting van te maken. Uw verhaal klinkt verder logisch, maar wij weten niet wat er fout gaat.
Ik vertrouw er op u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd, als u naar aanleiding van mijn e-mail nog vragen of opmerkingen heeft kunt u natuurlijk altijd contact met mij opnemen.
...mij voldoende te hebben geïnformeerd ? Nou, niet echt.
Inmiddels was de ultra-low-budget ontspanner uit Hong Kong binnengekomen (Leon bedankt voor het idee en het meedenken !!

). Meteen opengeschroefd, en wat ik al vermoedde: het is rechtoe-rechtaan: 2 contactjes voor de focus, het 3e contactje erbij voor de ontspanner.

Door de knop in te drukken maken eerst de bovenste twee lipjes contact (=focus), en door verder te drukken maakt het 3e lipje ook contact (=afdrukken)
Dit betekend dus dat er TOCH iets fout moet zijn met de AR-10. Het enige dat ik kan bedenken, en waarvan ik niet precies weet wat het doet zijn die 3 diodes/weerstandjes erin. Oplossing: doorknippen !
En JA HOOR ! Alles werkt perfect. Weer de hele shit moeten solderen (en dat IS al niet mijn hobby !). Terwijl ik het al 3x goed gesoldeert had, maar dat die diodes de boel verziekten ! Zucht.
Nouja, Mocht iemand hetzelfde van plan zijn, dan hoop ik dat hij hier iets aan heeft.