D750 bedienen met AR-10

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D750 bedienen met AR-10

Bericht door MarcTelkamp » zo sep 06 2015 5:56 pm

Pearldrop schreef:Waarom koop je niet een MC-DC2 voor een paar tientjes, die doet alles wat je wil zonder gesoldeer etc. Of mis ik iets?
Ja, je mist iets. De AR-10 heeft behalve een (elektronisch) draadje om het toestel te bedienen ook nog een (mechanisch) draadje om een diafragma te bedienen via de BR-6
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarcTelkamp op zo sep 06 2015 10:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » zo sep 06 2015 6:05 pm

Léon Obers schreef:...Tja, ik zou een simpele van Ebay kopen
Gelijk maar een besteld Leon. :thumbup:

Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Pearldrop » zo sep 06 2015 6:55 pm

MarcTelkamp schreef:
Maar, dit is de situatie: Ik wil met een bedrade afstandsbediening (AR-10) mijn Nikon D750 kunnen bedienen, en wel zo dat ik afzonderlijk kan focussen en afdrukken. Net als met de normale ontspanknop, op de camera zelf.
Bovenstaande kan toch gewoon met een MC-DC2?

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » zo sep 06 2015 7:14 pm

Ja ok, maar ik was misschien niet helemaal volledig.

Ik heb een 28mm-lens gekocht, die ik omgekeerd wil gaan gebruiken voor Macro-opnames. Daar heb ik dus een omkeer-ring (BR-2) voor gekocht zodat ik de lens omgekeerd op de camera kan zetten.
Hierdoor zit de diafragma-bediening van de lens nu aan het uiteinde. Om die te kunnen bedienen heb ik dus een diafragma-ring (BR-6) gekocht. Nu kun je die wel met de hand bedienen, maar focussen op deze manier is al moeilijk en gevoelig genoeg. Dus ik wil de hele zwik bedienen met een afstandsbediening, die overigens ook moet werken als ik de lens normaal gebruik. De AR-10 is een afstandsbediening die zowel een mechanische output heeft (voor de diafragmaring) als een elektronische (voor de camera). Dus die heb ik ook gekocht.

Helaas heeft de AR-10 geen aansluiting die op de D750 past. Dus de normale aansluiting eraf geknipt. Dat bleek een 2-aderige kabel te zijn, maar om apart te kunnen focussen en afdrukken heb je dus 3 aders nodig. Die heb ik aan de AR-10 laten maken.

Vervolgens een verloopkabeltje (N-3) gekocht, dat 3-aderig is, en een stekkertje heeft dat in de D750 past. Nou, zoals beschreven de shit doorgemeten, en bekeken welk kabeltje aan welk kabeltje gesoldeerd moest worden. En vervolgens doet hij het NOG niet !

Dit zijn geen vragen meer die je aan de gemiddelde fotograaf kunt stellen. Ik zoek iemand die dit ook al eens heeft gedaan, en weet hoe dat allemaal werkt, of wat ik fout doe. Dus zodoende zit ik ermee op het Nikon-forum.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 06 2015 9:10 pm

MarcTelkamp schreef:Ja, je mist iets. De AR-10 heeft behalve een (elektronisch) draadje om het toestel te bedienen ook nog een (mechanisch) draadje om een diafragma te bedienen via de BR-6
Dat begreep ik wel, vandaar het voorstel om twee van die Ebay dingen te kopen. Eentje om te slopen en als voorbeeld te dienen voor de bedrading van die AR-10. De ander om "erbij" te hebben. Voor de prijs hoef je het namelijk niet te laten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Pearldrop » zo sep 06 2015 9:22 pm

Ok dat is idd iets anders. Dacht al dat jullie zo verzinkt raakten dat jullie een andere eenvoudige oplossing niet meer zagen (wat ook weleens voorkomt) maar dit is inderdaad iets specifieks. Hoop dat je het werkend krijgt. Suc6

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » zo sep 06 2015 10:13 pm

Léon Obers schreef:
MarcTelkamp schreef:Ja, je mist iets. De AR-10 heeft behalve een (elektronisch) draadje om het toestel te bedienen ook nog een (mechanisch) draadje om een diafragma te bedienen via de BR-6
Dat begreep ik wel, vandaar het voorstel om twee van die Ebay dingen te kopen. Eentje om te slopen en als voorbeeld te dienen voor de bedrading van die AR-10. De ander om "erbij" te hebben. Voor de prijs hoef je het namelijk niet te laten.
Nee, Leon, dat was een reactie op Pearldrop. Dat E-bay ding was prima. Heb er gelijk 1 van besteld. Moet genoeg zijn. :)

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » vr sep 11 2015 10:26 pm

Status update !

Ik had mijn vraag dus ook al bij Nikon Support neergelegd...

Antwoord van Nikon Support Europe: Bedankt voor uw email aan de Europese Support van Nikon, Helaas beschikken wij niet over de informatie die u nodig heeft , maar wellicht kan het Service Point u hiermee verder helpen, de adresgegevens van het Nikon Service Point vindt u onderstaand...

Antwoord van Service Point: De AR-10 is een draadontspanner welke wij nog nooit gedemonteerd hebben. Wij weten niet wat daarin veranderd is om er een 3 aderige aansluiting van te maken. Uw verhaal klinkt verder logisch, maar wij weten niet wat er fout gaat.
Ik vertrouw er op u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd, als u naar aanleiding van mijn e-mail nog vragen of opmerkingen heeft kunt u natuurlijk altijd contact met mij opnemen.

...mij voldoende te hebben geïnformeerd ? Nou, niet echt.

Inmiddels was de ultra-low-budget ontspanner uit Hong Kong binnengekomen (Leon bedankt voor het idee en het meedenken !! :prost:). Meteen opengeschroefd, en wat ik al vermoedde: het is rechtoe-rechtaan: 2 contactjes voor de focus, het 3e contactje erbij voor de ontspanner.
Afbeelding
Door de knop in te drukken maken eerst de bovenste twee lipjes contact (=focus), en door verder te drukken maakt het 3e lipje ook contact (=afdrukken)

Dit betekend dus dat er TOCH iets fout moet zijn met de AR-10. Het enige dat ik kan bedenken, en waarvan ik niet precies weet wat het doet zijn die 3 diodes/weerstandjes erin. Oplossing: doorknippen !
Afbeelding

En JA HOOR ! Alles werkt perfect. Weer de hele shit moeten solderen (en dat IS al niet mijn hobby !). Terwijl ik het al 3x goed gesoldeert had, maar dat die diodes de boel verziekten ! Zucht.
Nouja, Mocht iemand hetzelfde van plan zijn, dan hoop ik dat hij hier iets aan heeft.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za sep 12 2015 11:38 pm

Geweldig dat het uiteindelijk goed is gekomen. :clap:

Dat HonKong ding "als voorbeeld" is erg snel bezorgt mag ik wel zeggen. Meestal gaan er wel een aantal weken overheen vanuit Azië.
Je zou die leverancier voor eventueel later gebruik goed in het achterhoofd kunnen houden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”