D750 bedienen met AR-10

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

D750 bedienen met AR-10

Bericht door MarcTelkamp » ma jun 01 2015 8:30 pm

Hi,

Weet iemand hoe ik een AR-10 zover krijg dat ik mijn D750 ermee kan bedienen ?

Dit is een AR-10:

Afbeelding
Ik heb hem laten omsolderen zodat er een 3-polige kabel uit komt ipv 2-polig, en ik heb een 3-polig stekkertje gekocht voor in de trigger-opening...
Maar toch wil het niet ! Ik kan 1 foto maken, dan blijft het geheel hangen, alsof ik de shutterknop half ingedrukt blijf houden.

Ik zoek dus eigenlijk iemand die dit kan solderen. Als ik dat zelf moet doen zit dadelijk half Limburg zonder licht ! :)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D750 bedienen met AR-10

Bericht door gijs sandberg » ma jun 01 2015 9:03 pm

Marc,
re: trigger-opening...
Wat bedoel je daarmee ?
Voor een verloop van 3 naar 10 pins is er een speciaal verloopkabeltje MC-25, iets dergelijks voor de D750 remote connector ken ik niet.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 01 2015 9:08 pm

De D750 heeft juist niet zo'n 10 pins connectie, maar een mini connector aan de zijkant van de camera.
Vandaar dat de TS dat 10-pins stekkertje heeft vervangen, maar in die connectie niet de juiste doorverbinding heeft dat het werkt.
Die 10-polige stekkers hebben alleen de "professioneel" uitgevoerde camera's. (D700, D3, D4....)
Vriendelijke groet, Léon Obers

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » ma jun 01 2015 9:44 pm

De D750 heeft een soort USB-ingang om de camera te bedienen. De MC-DC2.
Afbeelding
Die is bij de D90 geintroduceerd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jun 01 2015 10:03 pm

Je zou van de AR-10 naar de MC-25 kunnen en dan een verloopkabel op eBay kopen. http://www.ebay.com/itm/NIKON-ML-3-MC-3 ... 0725746994" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoef je niet te solderen :)

AR-10
Afbeelding

MC-25
Afbeelding

Adapter 10pins naar MC-DC2
Afbeelding

Dan krijg je iets als dit waar dan nog 1 extra kabel tussen moet

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » wo jun 03 2015 1:37 pm

Nou, dat zou best een optie zijn. Is er in Nederland (of Belgie/Duitsland) nergens een winkel die dit spul op voorraad heeft ? Ik wil best NOG eens 50 euro uitgeven voor een AR-10 (mijn huidige is inmiddels verknipt), maar dan wil ik het eerst allemaal uitproberen.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 03 2015 1:52 pm

10-pins naar MC-DC2 verloop? Oh maar dat is interessant, nooit geweten dat die bestond. Dan kan ik mijn oude programmeerbare afstandsbediening nog gebruiken. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo jun 03 2015 2:00 pm

Beste Marc,
Ik begrijp er steeds minder van.
Ik zou kijken of je een (budget) remote kabel voor de D750 aan de AR-10 kan (laten) solderen.
Een AR-10 is één van die speciale accessoires van Nikon (met een speciaal prijskaartje)
De AR-4 versie is nog gekker, met één tapse aansluiting en één met Leicaklok.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » wo jun 03 2015 2:09 pm

Hoi Gijs,

Nou kijk. Ik heb een AR-10 gekocht van Ebay. Daar komt een trigger-kabel uit en een diafragma-kabel. Nou, die diafragma-kabel is ok, daar hebben we het verder niet over.
De trigger-kabel die er uit komt is 2-aderig. Ik heb de AR-10 opengemaakt en doorgemeten, en er zitten wel degelijk 3 polen in. Dus eigenlijk zou die trigger-kabel 3-aderig moeten zijn. Nou, dat heb ik geregeld bij de locale soldeer-gigant. Die heeft er een 3-polige kabel aan gesoldeerd. Daarna de AR-10 niet meer doorgemeten om te kijken of de 3 aders nu wel goed schakelen. Valt ook niet mee als je maar 2 handen hebt !
Verder heb ik ook een budget-kabeltje gekocht dat in de trigger-opening van de D750 past. 3-aderig.
Nu is het de kunst om de juiste "aders" aan elkaar te solderen. Ik dacht dat ik dat voor elkaar had, maar de D750 denkt daar anders over helaas.

Dus ik heb de hele zooi opgeborgen om er een andere keer mee verder te gaan.
Dus vandaar mijn initiele vraag: is er IEMAND die hier ervaring mee heeft, en dit kan solderen voor me. Hoeft allemaal niet gratis.
OF
Is er een winkel in de buurt (Benelux/Duitsland) die dit spul in voorraad heeft, zodat ik kan testen voordat ik het spul opnieuw koop. Het is allemaal niet heel goedkoop inderdaad... maarja, dat is Nikon bijna nooit :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 03 2015 5:11 pm

Ik vind op het web nog meer uitgebreide beschrijvingen.
In dit geval de pin-bezetting voor de D90 met GPS-data erbij.
https://www.flickr.com/photos/grink/520 ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het komt overeen met wat jezelf eerder hebt laten zien, alleen is het stekkertje daar 180 graden omgedraaid.

Wat je schrijft, waren er origineel maar twee polen gebruikt in plaats van drie van de AR-10
Volgens mij alleen de twee polen om te moeten afdrukken. Autofocus heeft met die AR-10 namelijk geen zin om dat door te sturen.
Dus feitelijk komt het er alleen op aan om slechts twee polen te moeten doorverbinden om af te drukken?

Heb je dat eerder los gehaalde kabeltje nog? Wat zijn de gebruikte kleuren van de draadjes? Misschien biedt dat nog houvast in de gebruikte draadkleuren van de losse kabel met stekkertje wat je extra hebt gekocht voor de D750?
Verder kun je natuurlijk dat losse kabeltje het stekkertje in de D750 steken, en aan de andere kant van de draad twee aders proberen te vinden die na even contact met elkaar een opname wordt gemaakt. (Je kunt het van tevoren doormeten met een multimeter aan de hand van de pin-bezetting).

Aanvullend kun je natuurlijk gewoon Nikon Service bellen, en vragen of de pinbezetting voor de D750 afwijkt?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo jun 03 2015 6:21 pm

L.S.
re: wel degelijk 3 polen
Dat klopt: de derde is voor voeding, zoals gebruikt o.a. in het F2 systeem ; en dus niet van toepassing bijj een afstand-ontspanner als de AR-10.
re: Beverwijk
Goed idee, wellicht kunnen zij ook het soldeerwerk doen.
Groeten, Gijs

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » ma jun 08 2015 10:40 pm

Ik zit momenteel effe in een erg drukke periode. Ik zal later pas weer een poging doen om het allemaal voor elkaar te krijgen, en goed te beschrijven.
In ieder geval tot nu toe bedankt voor het meedenken en de reacties.

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » zo sep 06 2015 5:23 pm

OK, dit onderwerp maar weer even aanslingeren. Misschien dat er toch iemand iets meer weet of zo. Ik heb het trouwens ook al naar Nikon Service gemaild, maar nog geen antwoord gehad. Geen idee wat daar uit gaat komen.

Maar, dit is de situatie: Ik wil met een bedrade afstandsbediening (AR-10) mijn Nikon D750 kunnen bedienen, en wel zo dat ik afzonderlijk kan focussen en afdrukken. Net als met de normale ontspanknop, op de camera zelf.

Ik heb daarvoor gekocht:
De trigger Nikon AR-10
Afbeelding

En een kabeltje voor in de accesoirrestekker van de D750, de Nikon N-3
Afbeelding

De AR-10 is van oorsprong maar 2-aderig; daar heb ik een 3-aderige kabel aan laten solderen. Overigens past dat stekkertje niet op de D750, dus dat heb ik eraf geknipt. Aan de 3 adertjes moeten dus de 3 adertjes van de N-3 gemaakt worden. De vraag is: Welke ader aan welke ader ? Dat heb ik doorgemeten:

Eerst de AR-10; hier komen nu 3 adertjes uit, rood, wit en geel.
Knop los: geen enkel circuit.
Knop half ingedrukt: Rood en wit zijn verbonden, rood en geel niet verbonden, wit en geel niet verbonden.
Knop helemaal ingedrukt: Rood, wit en geel zijn verbonden. Iedere combinatie maakt een circuit.

Dan de N-3. Ook daar zit een rood, wit en geel adertje in. Ik heb het stekkertje in de D750 gedaan, en iedere combinatie van kortsluitingen gemaakt.
AfbeeldingResultaat:
Alles los: toestel doet niks en gaat uiteindelijk in stand-by (= knop los)
Rood met wit: toestel focust (= knop half ingedrukt)
Rood met wit met geel: toestel drukt af (= knop helemaal ingedrukt)
Rood met geel: toestel doet niks en gaat uiteindelijk in stand-by
Wit met Geel: toestel doet niks en gaat uiteindelijk in stand-by

Nou, dat lijkt me simpel: rood met rood verbinden, wit met wit verbinden en geel met geel verbinden !
Helaas !! Ik heb het 10x doorgemeten, ik kan geen lekspanning/kortsluiting vinden. Maar wat er gebeurd is dat de D750 focust, en meteen afdrukt als ik de knop HALF indruk ! Ik snap het niet.

Ter info: ik ben geen electro-technicus. Het doormeten van de AR-10 heb ik gedaan met een multi-meter, en heb de weerstand gemeten tussen de verschillende aders. Die was altijd 0 of oneindig. In de AR-10 zit ook nog een heel klein printplaatje met daar wat diodes geloof ik... Weet ik niet zeker. Zie foto.
Afbeelding
Iemand het gouden idee ?

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » zo sep 06 2015 5:47 pm

Waarom koop je niet een MC-DC2 voor een paar tientjes, die doet alles wat je wil zonder gesoldeer etc. Of mis ik iets?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 06 2015 5:54 pm

Die diodes van de AR-10 daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat is in één "richting" blokken, de andere richting niet.
Die bekabeling heb je die daar zelf aangebracht. Is dat de goede volgorde?
Misschien is met omwisselen van twee aders het probleem van direct afdrukken bij half indrukken van de knop over.

Tja, ik zou een simpele van Ebay kopen en die gaan openschroeven hoe daar de bekabeling zit. Neem er gelijk twee, eentje om gewoon te gebruiken.
Misschien zitten er ook wel een paar diodes in?
http://www.ebay.nl/itm/Remote-Shutter-R ... 19f3e0c321" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo sep 06 2015 5:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”