OK, dit onderwerp maar weer even aanslingeren. Misschien dat er toch iemand iets meer weet of zo. Ik heb het trouwens ook al naar Nikon Service gemaild, maar nog geen antwoord gehad. Geen idee wat daar uit gaat komen.
Maar, dit is de situatie: Ik wil met een bedrade afstandsbediening (AR-10) mijn Nikon D750 kunnen bedienen, en wel zo dat ik afzonderlijk kan focussen en afdrukken. Net als met de normale ontspanknop, op de camera zelf.
Ik heb daarvoor gekocht:
De trigger Nikon AR-10
En een kabeltje voor in de accesoirrestekker van de D750, de Nikon N-3
De AR-10 is van oorsprong maar 2-aderig; daar heb ik een 3-aderige kabel aan laten solderen. Overigens past dat stekkertje niet op de D750, dus dat heb ik eraf geknipt. Aan de 3 adertjes moeten dus de 3 adertjes van de N-3 gemaakt worden. De vraag is: Welke ader aan welke ader ? Dat heb ik doorgemeten:
Eerst de AR-10; hier komen nu 3 adertjes uit, rood, wit en geel.
Knop los: geen enkel circuit.
Knop half ingedrukt: Rood en wit zijn verbonden, rood en geel niet verbonden, wit en geel niet verbonden.
Knop helemaal ingedrukt: Rood, wit en geel zijn verbonden. Iedere combinatie maakt een circuit.
Dan de N-3. Ook daar zit een rood, wit en geel adertje in. Ik heb het stekkertje in de D750 gedaan, en iedere combinatie van kortsluitingen gemaakt.

Resultaat:
Alles los: toestel doet niks en gaat uiteindelijk in stand-by (= knop los)
Rood met wit: toestel focust (= knop half ingedrukt)
Rood met wit met geel: toestel drukt af (= knop helemaal ingedrukt)
Rood met geel: toestel doet niks en gaat uiteindelijk in stand-by
Wit met Geel: toestel doet niks en gaat uiteindelijk in stand-by
Nou, dat lijkt me simpel: rood met rood verbinden, wit met wit verbinden en geel met geel verbinden !
Helaas !! Ik heb het 10x doorgemeten, ik kan geen lekspanning/kortsluiting vinden. Maar wat er gebeurd is dat de D750 focust, en meteen afdrukt als ik de knop HALF indruk ! Ik snap het niet.
Ter info: ik ben geen electro-technicus. Het doormeten van de AR-10 heb ik gedaan met een multi-meter, en heb de weerstand gemeten tussen de verschillende aders. Die was altijd 0 of oneindig. In de AR-10 zit ook nog een heel klein printplaatje met daar wat diodes geloof ik... Weet ik niet zeker. Zie foto.

Iemand het gouden idee ?