Jorrit & Heather

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Jorrit & Heather

Bericht door Vincent » di jul 07 2015 7:44 am

Ik denk niet dat een speedlight kan syncen met mijn huidige profoto set... En daarnaast is een reflector iets handzamer en vooral goedkoper. Al is dat laatste in principe minder een argument...

Daarnaast zal ik eerst een goed moeten testen en oefenen met meerdere flitsers op locatie. Want dan kom je weer terug op de vraag van Flandria of het niet lastig is om alles mee te dragen en controle te houden. :wink: geen excuus om het niet te doen, wel een argument om het niet zomaar in de strijd te gooien! Reflectortje voelt in elk geval een stuk veiliger
Fin.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » di jul 07 2015 2:35 pm

Ik had verwacht dat je al wel een speedlight zou hebben, ze zijn inderdaad heel duur als je het vergelijkt met de flitser die je al hebt :P

Het nadeel van een reflector is dat je hem ergens vrij precies moet positioneren zodat hij een lichtbron weerkaatst en de afstand tot het onderwerp goed is, dat kost je een extra assistent en vooral extra tijd. Het goed plaatsen van een reflector kost me veel meer tijd dan het plaatsen en instellen van een flitser. Door die extra tijd en de beperkingen van een reflector gebruik ik ze (in de studio) niet.

Een flitser op je camera voor extra fill zit altijd op de goede plek. Je maakt je TTL shot met je hoofdflitser, bekijkt hem en denkt hmmm ik wil nog een beetje fill. Dan zet je naar smaak de manual speedlight op je camera wat hoger en je bent er al. Het maakt je veel minder log dan een extra assistent met een reflector. Zeker op een bruiloft zul je vaker situaties tegenkomen waar je een beetje fill wilt hebben zonder meteen je Profoto met assistent van stal te halen.
Foto 1 lijkt me lastig om met een reflector bij te lichten, onmogelijk als het buiten beeld moet. Een speedlight is weinig gedoe en geeft een goed resultaat. Het lijkt me de beste optie als het gaat om flexibiliteit, snelheid en draagbaarheid.

Heb je niet nog een pc-sync aansluiting op je camera of een profoto receiver met een sync uitgang?

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jul 07 2015 6:56 pm

ATOR schreef:Ik had verwacht dat je al wel een speedlight zou hebben, ze zijn inderdaad heel duur als je het vergelijkt met de flitser die je al hebt :P
Uiteraard heb ik ook een HSF. Maar ik ben vooral een gemaksmens. Als ik een extra flitser koop voor deze toepassingen dan wordt dat ook een profoto. Dan kan ik alles vanaf 1 trigger bedienen. Geen gedoe met manueel instellen, meerdere systemen door elkaar, etc. Dan kan ik alles gewoon met ratio's en TTL bedienen vanaf 1 plek.

Verder prima aanvullingen hoor! Waarvoor wederom dank!
Fin.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo jul 12 2015 7:55 pm

Interessant draadje en mooie foto's, moet je vaker doen :wink:
Als nauwelijksflitser heb ik alleen de vraag of het verschil in kleur van de lucht en de huidkleur (rug) puur door het veranderde natuurlijke licht komen en hoe je dan toch de huidkleur constant kunt houden, mocht je dat willen.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jul 12 2015 9:52 pm

Kleurbalans vind ik nooit zo heel belangrijk zolang het maar goed genoeg in de buurt zit :wink: Op hele zonnige dagen gaat er een kwart CTO op. In alle andere gevallen gewoon kaal.

Beide luchten zullen ook niet de meest natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid zijn. Doorgaans stel ik de witbalans in op de modellen (op het oog, en naar eigen smaak). Meestal is de lucht dan ook goed genoeg. Zo niet dan is dat in nabewerking meestal ook wel eenvoudig te corrigeren. Dat is eigenlijk alleen een uitdaging als het flitslicht ook de grond haalt en dan geleidelijk overgaat in het daglicht.

Vandaar ook dat je vaak flitsplaten ziet met alleen bovenlijf. Deels door beperking van de modifier, anderijds om het mengen van kleurtemperaturen te voorkomen :wink:
Fin.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma jul 13 2015 7:01 pm

Dank voor je toelichting, duidelijk, nu even CTO opzoeken :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”