Jorrit & Heather

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Jorrit & Heather

Bericht door Vincent » ma jun 22 2015 4:30 pm

Gewoon nog even twee omdat het zo'n mooi paar was én omdat ik zo van mijn flitsertje hou, zelfs als hij soms weigert op de D750 :angel:

1. Jorrit en Heather
Afbeelding

2. Blauwe uurtje op de boot!
Afbeelding

Voor de sportliefhebbers onder ons, inderdaad dat 'bekende' schaatsduo :wink:
Fin.

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Re: Jorrit & Heather

Bericht door Highlander » ma jun 22 2015 4:36 pm

Wat een eer dat jij dat hebt mogen vast leggen.
Daar mag je trots op zijn :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jun 23 2015 7:17 am

Dat ben ik ook zeker :)
Fin.

Flandria

Bericht door Flandria » di jun 23 2015 7:54 am

Jij was ook geen onverdienstelijke schaatser?
Een eer dat zij door jou vast mochten worden gelegd :D

Bij de 2de vind ik haar rug wel twijfelachtig....schaduw is mij te fors of wat meer invul(flits) was beter geweest.
Laatst gewijzigd door Flandria op di jun 23 2015 11:11 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jun 23 2015 8:04 am

Flandria schreef:Jij was ook geen onverdienstelijk schaatser?
Geen onverdienstelijke skeeleraar, schaatsen heb ik het nooit verder geschopt dan de regio... gebrek aan talent en techniek :oops:
Bij de 2de vind ik haar rug wel twijfelachtig....schaduw is mij te vors of wat meer invul(flits) was beter geweest.
Zit al te denken aan een tweede flitser er bij, met zo'n grote beeldhoek (16mm fishete) moet je de flitser behoorlijk ver weg zetten om uit beeld te houden, dus dan zit je al (bijna) op vol vermogen te flitsen. En de Octa erop doet dan ook niet heel veel meer om het licht te verzachten :| Beetje fill van (camera) rechts had dat wel voorkomen. Al vind ik het persoonlijk bij deze plaat niet zo storend, heb een paar andere waar het meer opvalt.

Gelukkig vallen zulke dingen alleen op voor fotografen :wink:
Fin.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » di jun 23 2015 8:16 am

ik vind het werkelijk prachtige foto's Vincent!!
Groetjes,
Jaap

Flandria

Bericht door Flandria » di jun 23 2015 11:07 am

Zit al te denken aan een tweede flitser er bij, met zo'n grote beeldhoek (16mm fishete) moet je de flitser behoorlijk ver weg zetten om uit beeld te houden, dus dan zit je al (bijna) op vol vermogen te flitsen. En de Octa erop doet dan ook niet heel veel meer om het licht te verzachten :| Beetje fill van (camera) rechts had dat wel voorkomen. Al vind ik het persoonlijk bij deze plaat niet zo storend, heb een paar andere waar het meer opvalt.

Gelukkig vallen zulke dingen alleen op voor fotografen :wink:

Jij hebt er al over nagedacht over wat ik nu aansnijd, daar gaat 't om :wink:
Mij valt dat op idd. Neemt niet weg dat het een mooie -symbolische- plaat is.

jouw meisje is een talentvol schaatsster, ik heb Eva nog op de Weissensee zien schaatsen, diep respect.

Ik refereer oa hier aan, echt heel gaaf man, diepe buiging..
https://www.youtube.com/watch?v=xNnfHajeRMA" onclick="window.open(this.href);return false;

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jun 23 2015 11:34 am

Flandria schreef: Jij hebt er al over nagedacht over wat ik nu aansnijd, daar gaat 't om :wink:
Mij valt dat op idd. Neemt niet weg dat het een mooie -symbolische- plaat is.
Het was ook geen smoes/excuus maar een redenatie die ik tegenwoordig vaker gebruik. :wink: Ik analyseer veel foto's met een collega fotograaf (en ook de zijne) vrij diepgaand om zulke kwaliteitspuntjes te vinden en te verbeteren of te voorkomen de volgende keer. Maar daarbij expliciet niet uit het oog verliezen wat klanten wel of niet zien (vandaar die specifieke opmerking).

Er zijn namelijk veel technische snufjes waarbij een fotograaf weet dat het heel moeilijk is maar de leek het er niet af ziet. Bij zulke opdrachten moet je je dan (in mijn visie) primair focussen op de technieken die wel zichtbaar je kwaliteit verhogen, en de rest in je achterhoofd meenemen maar je niet blind op staren.

In het 'D750 hotshoe probleem topic' had ik bijvoorbeeld een screenshotje uit Lightroom waar je wel direct het verschil tussen wel en niet (off camera) flitsen kunt zien.

Afbeelding

Daarbij gaat het niet over de eventuele simpelheid of moeilijkheid van het flitsen, maar het verschil in kwaliteit in foto's (tussen de middelste en de rechtse). Klanten zien aan een geflitste foto vaak weinig bijzonders, behalve dat het kwalitatief goede foto's zijn. Klanten hebben vaak ook geen probleem met ongeflitste foto's, behalve dat ze het kwalitatief minder goede foto's vinden. Dat weegt in mijn ogen ook in dit voorbeeld op tegen de schaduw op de schouder van de bruid, dus daar ga ik geen uitvoerige nabewerking insteken, maar wel kijken hoe dat een volgende keer minder kan zijn :angel:

En zulke kritische opmerkingen waardeer ik altijd zeer op het forum. Jammer dat mijn topics vaak maar weinig reacties oproepen :(
jouw meisje is een talentvol schaatsster, ik heb Eva nog op de Weissensee zien schaatsen, diep respect.
Dank voor het mooie compliment, ik zal het doorgeven :)
Fin.

Flandria

Bericht door Flandria » di jun 23 2015 11:46 am

Vind je het niet lastig om de verlichting allemaal mee te dragen en hoe hou je de controle erover
zonder dat de 'modellen' in verveling raken wat zichtbaar kan zijn in de (gezicht) uitdrukking?

Prima voorbeeld trouwens, de basis -bestaand- licht van het linker beeld (goed zichtbaar in de lucht partij), invulflits in het rechter beeld.
Middelste is belicht op het onderwerp, zonder flits, waarbij de lucht dreigt te clippen.
Gebruik jij een losse meter?

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jun 23 2015 12:22 pm

Flandria schreef:Vind je het niet lastig om de verlichting allemaal mee te dragen

Ja is lastig, maar in mijn ogen meer dan de moeite waard :angel: Sjouwen vind ik nooit zo'n probleem en de Profoto B2 is echt heel erg portable! Flink aan de prijs maar juist door zijn formaat, bij zulke werk, meer dan zijn geld waard.

In principe schiet ik alles vanaf monopod (die een assistent/familielid vast houdt) op TTL omdat de afstand varieert.

Afbeelding

TTL van de Profoto is echt bizar nauwkeurig, reproduceerbaar en goed!! Indien vaste posities (of geen assistent) dan vanaf statief (zoals bovenstaande foto's), instellen met TTL en overschakelen op Manual (handige optie!). Daarna is alles gewoon spot on. Geen lichtmeter nodig. Met studio lampen meet ik wel alles uit altijd! Het is vaak meer de uitdaging om de softbox of octa uit beeld te houden. 250W/s is in de volle zon vaak aan de krappe kant. Dan is het de kunst om de box in de lucht te positioneren zodat hij in photoshop met twee keer klikken weg is (normaal zit het draadje wel vast aan de monopod)

Afbeelding
en hoe hou je de controle erover zonder dat de 'modellen' in verveling raken wat zichtbaar kan zijn in de (gezicht) uitdrukking?
Als het kan goed plannen en indien mogelijk vooraf opzetten. Dit was op een boot dus alles stond al klaar op statief voordat het paar erbij kwam (ook echt nodig met de kou!). Anders gewoon on-the-fly TTL. Zolang je maar goed in de buurt zit is een kleine onder/overbelichting in Lightroom eenvoudig op te lossen, maar meestal niet eens nodig!
Fin.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr jul 03 2015 10:16 pm

1
Klassieke pose, mooi dat haar hand met de ring zichtbaar is. Jammer dat hij zijn ogen dichtgeknepen heeft. Door zijn opbollende jas lijkt het alsof hij een hele dikke buik heeft, doordat het zo'n donker vlak is wordt het nog massiever. Een extra fill recht van voren halve meter boven je camera een stop onder het andere licht zou het voor mij af maken. Dan zouden het gezicht van de bruidegom, de voorkant van zijn jas en het kapsel van bruid, wat oplichten. De verhouding flits vs ambient vind ik goed gekozen.

Op alle foto's hebben de dames witte bikini/badpak lijnen. Die zou ik wegwerken. Je kunt een kleine selectie maken van de lichte huid, dat als masker gebruiken voor een curves layer. Dan met de RGB curves de lichte huid in die selectie matchen met de gebruinde huid en vervolgens alle lichte huid gebruind schilderen met het masker. Meestal overdrijf ik de correctie wat zodat ik in het masker met een brush met lage opacity wat speelruimte heb.

2
Ziet er goed uit. Beetje fill zou leuk geweest zijn. Je hebt een heftig perspectief gekozen, als je iets lager gestaan had en je je camera iets meer achterover geheld zou hebben dan zouden ze wat grootser hebben geleken. Verder erg mooi met het uitzicht en de reling. Maak je op zo'n moment meerdere shots met verschillende poses/variaties?

3 (na de BTS)
Het ambient licht had van mij iets meer onderbelicht mogen worden en dan iets meer flits. De bruidegom had zijn jasje nog even wat recht kunnen trekken, de bruid had haar bosje bloemen wat lager mogen houden. Ze hebben allebei hun ogen ver dicht, komt dat misschien door de TTL pre-flash?
Wat nabewerking betreft zou ik de verschillende kleuren en tonen op de schouders en borst van de bruid door schaduw, zonlicht en badpak wegwerken. Het gezicht van de bruid zou ik wat oplichten en wat rood uit het gezicht van haar man halen. Veel van deze dingen zouden er niet zijn met een andere verhouding ambient/flash.
De pose en plaatsing van het hoge gras vind ik erg goed gekozen.
Als laatste zou ik misschien je Profoto met schaduw weghalen, al is dat natuurlijk vooral een kwestie van smaak :P

Tot zover mijn mierenneuker modus kritiek :lol:

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jul 05 2015 8:14 pm

Dank voor je reactie en input ATOR!
Jammer dat hij zijn ogen dichtgeknepen heeft.
1. Heeft hij helaas altijd een beetje :wink2: Overige punten mee eens. Vooral het jasje was mij ook opgevallen. Zo liep hij er de hele dag bij, sporters in pak zegmaar, maar dat is geen excuus om er voor de foto niet even een opmerking over te maken en een knoopje dicht te laten doen!

Invluflitsje ook mee eens. Al nagedacht over een tweede flitser, maar ik vrees dat het dan te gecompliceerd wordt terplekke. Waarschijnlijk met een reflector eenvoudiger op te lossen.!

Bikinilijntjes waren me nog niet opgevallen. Nu wel :twisted: Eens kijken hoe eenvoudig ik het weg krijg. Puntje voor de volgende keer verder. Foto's zijn verder al opgeleverd :wink2:

2. Perspectief met de fisheye bewust zo gekozen. OOk nog iets lager geschoten voor het bedoelde perspectief maar dat ging tenkoste van de horizon die ik wel bewust in de foto wilde hebben. Weinig andere poses gedaan (wel andersom en naar elkaar toe). Ik was wel bewust bezig met deze look en houding.

3. anders twee foto's waren ter illustratie voor het gebruik van de flitser en dus geen finale shots dus daar over praten heeft verder niet zoveel zin. Boeketje kan inderdaad wel iets hoger trouwens! :wink2:

Nogmaals dank voor je input. Miereneuken is goed soms! Maakt me beter voor de volgende keer en geeft wat puntjes om rekening mee te houden! Top! :lol:
Fin.

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » zo jul 05 2015 8:18 pm

Heel leerzaam allemaal,wel heel scherp gezien Ator
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

Bravo053
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Bravo053 » zo jul 05 2015 9:29 pm

Lekker leesvoer zo. Fijn om te lezen over het hoe en wat (technisch) en welke keuzes er gemaakt zijn. Uiterst leerzaam weer!

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » di jul 07 2015 1:33 am

Graag gedaan :thumbup:

Kun je geen speedlight op een bracket aan je camera mee laten flitsen? Veel vermogen heb je niet nodig voor wat invullicht.

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”