Verrassend.
Ik verwacht dat gewichtsbesparing voorop stond bij de ontwikkeling van de nieuwe lens.
En dat kan vaak alleen als men nieuwe paden betreedt (dus ook ander materiaal gaat toepassen).
Over fluoriet schrijft Nikon zelf het volgende:
Super ED-glas is niet zo breekbaar als de kristalstructuur van fluoriet, terwijl de optische prestaties minder afnemen bij blootstelling aan snelle temperatuurschommelingen (ook wel "thermische schok" genoemd) dan bij fluoriet. Lenzen die Super ED-glas gebruiken, leveren uitmuntende optische prestaties, zelfs onder moeilijke omstandigheden, waarbij ze bij alle diafragmawaarden een ongeëvenaarde scherpte en contrast bieden, ook bij een groot diafragma. Super ED-glas vormt het bewijs dat Nikon voortdurend streeft naar optische vernieuwing en voortreffelijke prestaties levert op dit gebied.
Kennelijk was er reden weer gebruik te gaan maken van fluoriet. Dat materiaal (van natuurlijke oorsprong of gemaakt door de mens) wordt al langer gebruikt voor objectieven (meestal microscoop-objectieven).
Het koffertje geeft m.i. aan dat duurzaamheid waarschijnlijk van minder belang is geworden. Misschien geldt dat ook wel voor het objectief zelf.
Ik ben bereid mijn objectief 600mm 5.6 ED (een manuele) voor een test af te staan. Ik verwacht geen diepgaande verschillende met de nieuwe en met de nu nog op de markt zijnde AF-versie. Voor het gemak van AF en anti-vibratie moet veel extra worden betaald. Niets nieuws .... dat is de ontwikkeling. Mij gaat het om het beeld.
Zo maar wat gedachten ... ik lijd ook onder de hitte