Ok A90,
ik ga mijn best doen .......
op een FX body heb je geen cropfactor dus als je 200 mm gebruikt dan is het echt 200 mm
op en DX body heb je een cropfactor van 1,5 x dus als je op 200 mm staat ingesteld dan werk je eigenlijk op 300 mm
Als je even VR vergeet, is je minimale sluitertijd op een FX dus 1/200 @ 200 mm bij DX is dat dan 1/320 dus bij FX moeten de sluitertijden nog kritischer (1,5 keer sneller)
je probeert natuurlijk de ISO zo laag mogelijk te houden ivm ruis (auto ISO icm met een maximale sluitertijd)
is het zo duidelijk ?
Nikon 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR (VR defect ? )
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR (VR defect ? )
Ah, zo. Maar als je een portret schiet op 200mm FX dan is dat toch zoiets als 135mm op DX ?
Ik bedoel, de afstand tot het object wordt toch niet plotseling anders ? Ergo de beweging die je maakt met een FX camera is toch hetzelfde als bij een DX camera wanneer je iets fotografeert op zeg 10 meter afstand ?
Ik bedoel, de afstand tot het object wordt toch niet plotseling anders ? Ergo de beweging die je maakt met een FX camera is toch hetzelfde als bij een DX camera wanneer je iets fotografeert op zeg 10 meter afstand ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
afstand tot het object is inderdaad niet anders, het heeft te maken met de grote van de sensor
als je meer wilt lezen http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/cropfactor.php" onclick="window.open(this.href);return false;
als je meer wilt lezen http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/cropfactor.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- a90
- Forumlid
Het fenomeen cropfactor ken ik wel maar de uitleg dat er bij een cropcamera, bij omgerekend gelijk brandpunt, meer bewegingsonscherpte is, snap ik dan weer niet.
Wat voor FX camera heb je eigenlijk in gedachten ?
Wat voor FX camera heb je eigenlijk in gedachten ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan mag je de zin even opnieuw lezen: "Het zou los moeten staan van de sluitertijd" slaat op mijn andere vraag over het filter en niet op VR. Ik heb nl. meermaals meegemaakt dat een filter issues veroorzaakte op een 70-200VR I.Ganz schreef:ik vind he reactie een beetje flauw "het zo los moeten staan van de sluitertijd" dat is grote onzin omdat je maar de helft van het verhaal verteld !
Jou zin klopt als een bus, als je er bij verteld dat dat dan moet gebeuren vanaf een statief (of de camera ergen op plaatsen) dan kan je inderdaad een sluitertijd hebben van meerder seconden zonder dat je scherpte inlevert
Echter gezien mijn vraag kan je nagaan dat ik bedoel dat er uit de hand wordt gewerkt (waarom koop je anders een lens met VR ?? )
Verder vertel ik geen verhaal, ik heb het niet over statieven of uit de hand fotograferen. En wat er onzin of flauw aan is weet ik ook niet. Ik had misschien de twee zinnen beter aan kunnen laten sluiten, maar je haalt er nu allerlei zaken bij waar ik niets over heb gezegd.
Spul waarmee je foto's maakt...