Hoi Hans,Hans Braakhuis schreef:Misschien wordt ondergetekende hier wel geciteerd. maar dan is dat iets verkeerd begrepen. Ik onderschrijf voor een portret objectief datgene wat EM de Klerk zelf ook zegt. Neem een objectief met een bereik van 85 tot 105 millimeter.emdeklerk schreef:Een bekend lid van dit forum heeft ooit een beginner aangeraden portretten gewoon te schieten met een 20mm, maar dat is toch meer voor de gevorderde fotograaf weggelegd.
Veel plezier met de keuze. Groet, E.M. de Klerk
Maar dat lijkt zoveel op een vaste regel. En vaste regels bestaan niet in de fotografie. En vandaar mijn voorbeeld van de 20 millimeter waar ik in het verleden (analoog) veel portretten mee gemaakt heb.
En zelf geeft je ook een voorbeeld van portret fotografie met de 800 millimeter.
Zowel de 20 als de 800 millimeter zijn geen antwoord op de vraag naar het portret c.q macro objectief.
Wil je m'n portretten met de 20 zien:
http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogu ... tures.html
Als je nu een beginner bent in de fotografie en je zoekt een objectief geschikt voor zowel macro als portret, dan is er alleen de Nikon 105 VR. En dat is weer een wat duurder objectief.
Idealer zou zijn de 85mm PC, maar dat is geen objectief voor beginners. Want er zit geen AF op. En echt macro is dat ding ook niet, want je hebt hooguit een bereik van 2:1.
Goedkoper wordt het met een 60mm macro. En voor portretten weet je dan dat er een kleine groothoek vertekening zal zijn.
Ff offtopic, maar wat een gave platen met die 20 mm !!
Moest ik ff kwijt.
groeten Raymond