macro & portretlens

Discussies over macro/micro objectieven
Lady Ninabeer

macro & portretlens

Bericht door Lady Ninabeer » do dec 06 2007 7:42 pm

welke lens is het meest geschikt voor zowel macro (1:1) en portretfotografie. het liefst in 1 lens

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » do dec 06 2007 7:44 pm

Ik geloof dat of de 60mm f/2.8 micro-nikkor, 105mm f/2.8 micro-nikkor of 200mm f/2.8 micro-nikkor wel voldoen :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 06 2007 7:45 pm

Het meest geschikt weet ik niet. Ik heb zelf de Tamron 90mm. Een prachtig scherpe lens, waarvan volgens de tests de optimale scherpte eigenlijk bij wat te grote diafragma's zit (4 tot 8). Maar het is een goed te betalen erg goede lens, en rond de 85mm die doorgaans als portetlens wordt aangeraden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do dec 06 2007 7:50 pm

FF of DX?
Cropfactor?
85mm op DX = ???

Zoekfunctie?
Discussie herhaalt zich nu voor de vierde maal...

E.M. de Klerk

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 06 2007 7:58 pm

Coen van Aken.nl schreef:Ik geloof dat of de 60mm f/2.8 micro-nikkor, 105mm f/2.8 micro-nikkor of 200mm f/2.8 micro-nikkor wel voldoen :D
200mm is veel te lang voor portetten, FX of DX.

Inderdaad zijn er al andere draadjes over dit onderwerp geweest. Vrij recent zelfs...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Lady Ninabeer

Bericht door Lady Ninabeer » do dec 06 2007 7:58 pm

@ emdeklerk: misschien had ik erbij moeten zetten dat het bedoeld is voor de D300 en dat dit mijn eerste nikon camera is. idd de zoekfunctie maar ik denk dat ik weinig vind op de d300 had al het e.e.a. gelezen maar kwam er niet echt uit.

Ik zie een hoop lenzen staan. o.a. ook de tamron maar ook van sigma en vraag mij dus af hoe deze lenzen presteren. de cropfactor van de d300 is 1.5

roeree

Bericht door roeree » do dec 06 2007 8:00 pm

Hoi lady,

Ik heb zelf de Nikor 105 mm micro vr en dat is echt een superlens.. voor zowel macro's als portret. Enige minpuntje voor portret is de 105 mm omdat je aardig wat afstand moet nemen maar uhhh dan krijg je ook wat.

Al een draadje over macro lensen geweest daar heb ik een aantal voorbeelden gepost:

Voorbeelden in draadje:

macro

portret

Groeten Raymond

Lady Ninabeer

Bericht door Lady Ninabeer » do dec 06 2007 8:04 pm

@ roeree: had ik gezien en de voorbeelden spreken voor zich. maar had eigenlijk de indruk maar kan het verkeerd gelezen hebben hoor dat je twee lenzen gebruikt had.
de 105 heb ik ook naar gekeken en is een mooie macrolens (wordt ook in de onderwaterfotografie veel gebruikt) alleen hangt daar toch nog een fors prijskaartje aan. dus ik ben bang dat ik dan toch maar even door moet sparen :-)

roeree

Bericht door roeree » do dec 06 2007 8:07 pm

Lady Ninabeer schreef:@ roeree: had ik gezien en de voorbeelden spreken voor zich. maar had eigenlijk de indruk maar kan het verkeerd gelezen hebben hoor dat je twee lenzen gebruikt had.
de 105 heb ik ook naar gekeken en is een mooie macrolens (wordt ook in de onderwaterfotografie veel gebruikt) alleen hangt daar toch nog een fors prijskaartje aan. dus ik ben bang dat ik dan toch maar even door moet sparen :-)
Hoi Lady,

Nee de foto's die ik in die draadjes geplaatst heb zijn allemaal met de 105 gemaakt.

Ja het is een dure lens dat geef ik gelijk toe. volgens mij komt de tamron 90 mm ook erg goed uit de testen en die is ff prijsvriendelijker !

Groeten Raymond

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » do dec 06 2007 8:11 pm

PatrickP schreef:
Coen van Aken.nl schreef:Ik geloof dat of de 60mm f/2.8 micro-nikkor, 105mm f/2.8 micro-nikkor of 200mm f/2.8 micro-nikkor wel voldoen :D
200mm is veel te lang voor portetten, FX of DX.

Inderdaad zijn er al andere draadjes over dit onderwerp geweest. Vrij recent zelfs...
Weet je wat ik nou niet snap? Waarom zie ik nou die 'professioneel' fotograaf een model tegen een Venetiaanse achtergrond zetten, en haar fotograferen met een 800mm lens, waarbij contact tussen de fotograaf en model onderhouden word door een Motorola portofoon ? :D

Dat is dan toch ook veel te lang?

Lady Ninabeer

Bericht door Lady Ninabeer » do dec 06 2007 8:14 pm

thx raymond ik ben het volledig met je eens dat de 105mm wel een toppertje is dank voor je antwoord in deze ben weer een stukje op weg geholpen. wij moeten als minoltanezen :-P nog nikorianen worden :-)

groetjes ineke

Lady Ninabeer

Bericht door Lady Ninabeer » do dec 06 2007 8:16 pm

[quote="Coen van Aken.nl
Weet je wat ik nou niet snap? Waarom zie ik nou die 'professioneel' fotograaf een model tegen een Venetiaanse achtergrond zetten, en haar fotograferen met een 800mm lens, waarbij contact tussen de fotograaf en model onderhouden word door een Motorola portofoon ? :D

Dat is dan toch ook veel te lang?[/quote]

misschien hadden ze ruzie? ;-P

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do dec 06 2007 8:57 pm

Zo, nu heb ik wat meer tijd.

Portretfotografie is van oudsher eigenlijk het beeldvullend fotograferen van een gezicht met een stukje nek (of iets meer of minder).
Dat komt neer op een brandpuntsafstand van zo'n beetje tweemaal de standaardbrandpuntsafstand.
De standaardbrandpuntsafstand is gelijk aan de beelddiagonaal. Voor kleinbeeld is dat 43mm.
Een standaardobjectief voor kleinbeeld is dus 45 à 50mm.
Daaruit volgt dat voor kleinbeeld een portretobjectief rond de 90 à 100mm zou kunnen zijn. Voor DX dus 60 à 70mm.
Op kleinbeeld vind ik persoonlijk de 85mm ideaal.

Kortere brandpuntsafstanden geven een bepaalde vertekening, de neus wordt bijvoorbeeld al gauw een aardige kokkel. Die worden dan ook nauwelijks of nooit voor beeldvullende koppies gebruikt, maar meer voor het in beeld brengen van een heel lichaam of een mens in een bepaalde houding of omgeving. Of je dan nog van portretfotografie kunt spreken betwijfel ik ten zeerste.
Langere brandpuntsafstanden geven ook een bepaalde vertekening, die vervlakken, het gezicht wordt dan wat platter. Je moet ook op een flinke afstand gaan staan om een gezicht beeldvullend te fotograferen.

Nu zijn we de laatste jaren gewend geraakt aan de meest extreme brandpuntsafstanden, dit mede door de reclamefotografie.
Een bekend lid van dit forum heeft ooit een beginner aangeraden portretten gewoon te schieten met een 20mm, maar dat is toch meer voor de gevorderde fotograaf weggelegd. Niet iedereen is een Jean-Loup Sieff.
Je ziet in de betere bladen als Vogue etc. ook wel modefoto's en portretten die met heel lange objectieven zijn gemaakt. Denk aan een 180mm. Ook daarvoor moet je van goeden huize komen. Maar 800mm is wel heel erg extreem. Zeker op DX, dat zou een 1200mm worden...

Even back to basics: op een DX-camera is de 60mm Micro-Nikkor een subliem portretobjectief. (Is dan vergelijkbaar met 90mm.) Op een FF-camera ook een heel mooi standaardobjectief.
Realiseer je wel dat een Micro-Nikkor heel scherp tekent, en dat wil je niet altijd voor portretten. Maar om op een Micro-Nikkor nou een soft-focus lens te frommelen, dat zou ook mij te ver gaan.
(Mijn privé-opinie is dat een aangeschafte 60mm het DX-gebeuren gaat overleven, maar dit geheel terzijde...)

Veel plezier met de keuze.

Groet, E.M. de Klerk

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » do dec 06 2007 9:11 pm

Ik ben het daar met je eens over de 60mm f/2.8 micro-nikkor; prachtige portretlens, maar je ziet inderdaad a-l-l-e-s. Dat niet altijd gewenst is :D

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 08 2007 8:46 am

emdeklerk schreef:Een bekend lid van dit forum heeft ooit een beginner aangeraden portretten gewoon te schieten met een 20mm, maar dat is toch meer voor de gevorderde fotograaf weggelegd.
Veel plezier met de keuze. Groet, E.M. de Klerk
Misschien wordt ondergetekende hier wel geciteerd. maar dan is dat iets verkeerd begrepen. Ik onderschrijf voor een portret objectief datgene wat EM de Klerk zelf ook zegt. Neem een objectief met een bereik van 85 tot 105 millimeter.

Maar dat lijkt zoveel op een vaste regel. En vaste regels bestaan niet in de fotografie. En vandaar mijn voorbeeld van de 20 millimeter waar ik in het verleden (analoog) veel portretten mee gemaakt heb.
En zelf geeft je ook een voorbeeld van portret fotografie met de 800 millimeter.

Zowel de 20 als de 800 millimeter zijn geen antwoord op de vraag naar het portret c.q macro objectief.

Wil je m'n portretten met de 20 zien:
http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogu ... tures.html

Als je nu een beginner bent in de fotografie en je zoekt een objectief geschikt voor zowel macro als portret, dan is er alleen de Nikon 105 VR. En dat is weer een wat duurder objectief.

Idealer zou zijn de 85mm PC, maar dat is geen objectief voor beginners. Want er zit geen AF op. En echt macro is dat ding ook niet, want je hebt hooguit een bereik van 2:1.

Goedkoper wordt het met een 60mm macro. En voor portretten weet je dan dat er een kleine groothoek vertekening zal zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”