Zelf films ontwikkelen en afdrukken

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Dryade

Bericht door Dryade » zo jan 06 2008 7:09 pm

Hoi hoi

Ik ben van afgelopen donderdag in het bezit van heel veel doka materiaal. Inclusief een Opemus 6 vergroter zowel zw/w als met kleurenkop. ( Mijn neef had van mijn zoektocht gehoord via mijn ouders )

Ik ben dus helemaal in de wolken. :D :D

Het enige minpuntje is dat mijn vakantie er op zit :cry: :evil: :cry: :evil: en moet wachten tot de carnavals vakantie. Nu ff blokken voor de toetsweken.

Voor de rest bedankt voor jullie reacties.

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » wo jan 16 2008 1:22 am

Hallo dryade,
Zelf jarenlang een doka gehad en alle spullen nog in huis. Ik heb een Opemus 5 met kleurenkop en het companon-s objectief.
Ik doe het niet weg omdat ik het nog steeds erg leuk vind. Op dit moment ben ik bezig om digitaal ook wat te leren.
Maar, de doka blijft en leuk en tijdrovend. Voor zwart-wit heb vele ontwikkelaars geprobeerd en rodinal een hele fijne gevonden. Mooie korrel en mooie foto's.
Kleur is wat anders, de foto's maakte ik van diafilm. Zonder computer en veel proefstroken. Wel alles genoteerd wat ik deed en dezelfde diafilm gebruikt. Het kost veel tijd met Kodakontwikkelaar maar is een geweldige ervaring die ik iedereen gun. Voorbeeld, ontwikkeling Fujidiafilm 1.45 uur; ontwikkeling, Kodak papier, proefstroken 30 min en de foto zelf ook 30 min. Het resultaat is eigenlijk nooit beter dan een professioneel vaklab maar je kunt er echt helemaal je eigen ei in kwijt.
Groeten en veel succes
Hans

Dryade

Bericht door Dryade » wo jan 16 2008 1:52 pm

Hoi Hans

Leuk je reactie. Ik zie er naar uit om er mee aan de slag te gaan. Bij deze vergroter zit een rodenstock rodagon 50 mm vergrotingsopjectief. Maar ik Heb nog 4 toetsen en dan ga ik me er eens lekker in verdiepen. Eerst het werk dan de hobby. :?

Ik wel nog een vraagje. Wat is het verschil, binnenin de kop, tussen de zw/wit kop en de kleurenkop.

Javelin
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Javelin » wo jan 16 2008 2:02 pm

In de kleurenkop zou een filterset moeten zitten, of aangebracht moeten kunnen worden, om kleurcorrecties aan te brengen. :oops:
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

Frederix

Bericht door Frederix » wo jan 16 2008 2:19 pm

Javelin schreef:In de kleurenkop zou een filterset moeten zitten, of aangebracht moeten kunnen worden, om kleurcorrecties aan te brengen. :oops:
Ik ben er al wat jaartjes uit, maar ik drukte zwart-wit werk af met een Durst kleurenvergroter. Ik gebruikte Multigrade-papier van Ilford. Door het wijzigen van de filters in de kleurenkop was de gradatie van het papier aan te passen.

Multigrade was er ook in bariet-uitvoering, ik heb dat veel gebruikt. Ik weet niet of dat nog te koop is.

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » do jan 17 2008 12:29 am

Hallo dryade,
Met jouw vergrotingscombinatie is niets mis. In een zwart/wit kop zitten geen kleurenfilters.
Ik had eerst een opemus 4 (zwart/wit) en heb die toen omgeruild voor de 5.
Voor negatieve kleurenfoto's heb je een computer nodig. Zonder is het een heilloze weg met heel veel teleurstellingen.
In tweede hands boeken zaakjes zijn genoeg boeken te koop over ontwikkelen. Mocht je tzt wat titels willen weten laat dat maar weten.
Groeten Hans

ML

Bericht door ML » do jan 17 2008 12:47 pm

Even kijken of ik wat kan verduidelijken.
Een zw/w vergroter heeft geen kleurenfilters, maar... er is een filterlade aanwezig waarin je speciale filters kunt leggen om de hardheid van multi-grade papier te beinvloeden. Voor dat dit systeem er was moest je verschillende papieren kopen, ieder papier met zijn eigen hardheid. Voor de duidelijkheid, de hardheid bepaalt hoeveel grijstinten er tussen wit en zwart zichtbaar kunnen worden. Heel hard papier laat bijna alleen wit of zwart zien, zacht papier heeft alle grijstinten ertussen in. Met multi-grade papier kun je door gebruik van de filters dus die hardheid bepalen.
Dan de kleurenvergroter. Deze heeft drie kleurenfilters ingebouwd. (ik dacht geel, blauw en rood oftewel geel, cyaan en magenta net als bij je kleurenprinter) Er zijn drie draaischijven waarmee je de drie kleuren kunt "mengen" en daarmee de kleur van de print kunt beinvloeden. Dit is heel lastig en je kunt al snel net even de verkeerde kleur krijgen. Vandaar de opmerking dat dit al snel tot teleurstellingen kan leiden en een erg tijdrovend (en duur) klusje kan worden als je geen richtlijnen en hulpmiddelen gebruikt.
Verder kun je de ingebouwde kleurenfilter in een kleurvergroter ook gebruiken om de hardheid van je zw.w multigrade papier te beinvloeden en heb je niet de aparte losse filters nodig.
Verder heb je twee soorten vergroters, de ene met de lamp recht boven het lenzenstelsel -opemus-. deze geven een iets harder resultaat. En de andere met de lamp achter het lenzenstelsel (hoek van 90 graden). het licht wordt in een kamer losgelaten en gaat daarna pas om een hoek door het lenzenstelsel, door het negatief op weg naar je papier -durst-.
Voor zover deze uiteenzetting, hoop dat je er iets aan hebt.
Gr

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do jan 17 2008 2:14 pm

Hans Braakhuis schreef:
Een van m'n overwogen voornemens voor 2008 is om weer terug te gaan naar zwart wit. Want ik mis scherpte en detailweergave. Een foto moet je kunnen proeven en ruiken, en op je monitor lukt dat bijna nooit.
En deze opmerking is precies waar het om gaat!
Ik herinner me nog dat er een wereld voor me open ging toen ik van Ilford overstapte naar Kodak... wat een vreselijk mooie zw/w filmpjes hadden die.... Gekke is dat ik soms al kon genieten van alleen de negatieven....
Ik ben hier incognito...

Frederix

Bericht door Frederix » do jan 17 2008 6:05 pm

Leeuwarden schreef: Gekke is dat ik soms al kon genieten van alleen de negatieven....
Dat doe ik nog steeds . . . . :mrgreen:

GdP

Bericht door GdP » do jan 17 2008 7:12 pm

Als ik de ruimte had om een permanente donkere kamer in te richten, begon ik er gelijk weer mee. Ik kan het maar niet over mijn hart verkrijgen ook maar iets van mijn doka-spullen weg te doen. De hele uitrusting is nog compleet!

Helemaal als je kijkt naar de huidige kwaliteit van de kleurenfoto's. Wat een geknoei was dat 35 jaar geleden om er nog iets goeds uit te krijgen.

Dryade

Bericht door Dryade » zo jan 27 2008 8:53 pm

hoi hoi

Afgelopen week tussen de lessen door boekjes gelezen over zelf foto's afdrukken.

Vanmiddag me eens lekker terug getrokken op de badkamer.
Rolluiken af en huppakee. Wat bestaande negatieven afgedrukt.
Nou ik moet zeggen dat viel harstikke mee. Ik vond het heel indrukwekkend.

Met de carnaval zet ik de doka weer op en ga nog wat afdrukken en misschien nog wel een zw/w rolletje ontwikkelen. :D

Dorieen_

Bericht door Dorieen_ » wo mei 07 2008 4:08 pm

Heej!
ik wil graag ook foto's ontwikkelen in het zw/w
maar als je je foto's hebt getrokken wat zijn dan de eerste dingen die je moet doen om je foto te ontwikkelen en welke spullen heb je er voor nodig ?

mikemix

Bericht door mikemix » wo mei 07 2008 4:30 pm

Ik heb jaren zelf mijn films ontwikkeld (D-76, T-Max) en mijn afdrukken gemaakt (Ilford Multigrade).
Zou het zeker weer eens willen oppakken, alleen:

Hoe doen jullie dat met chemische afval?
Dat staat mij dus compleet tegen.
Fixeer is meer malen te gebruiken, ontwikkelaar daartegen niet.

Frederix

Bericht door Frederix » wo mei 07 2008 5:31 pm

mikemix schreef:Ik heb jaren zelf mijn films ontwikkeld (D-76, T-Max) en mijn afdrukken gemaakt (Ilford Multigrade).
Zou het zeker weer eens willen oppakken, alleen:

Hoe doen jullie dat met chemische afval?
Dat staat mij dus compleet tegen.
Fixeer is meer malen te gebruiken, ontwikkelaar daartegen niet.
Hoi Mike,

Wat een vraag, hoe deed je dat dan toen je nog een doka had?

Ik heb tientallen jaren een doka gehad voor zwartwit werk. Chemicaliën verzamelde ik in jerrycans van 10 liter, fixeer appart, de rest in een andere jerrycan.

Ik kon er mee terecht bij de fotograaf, die mijn jerrycans leegde in een groot vat bij zijn winkel. Of ik bracht het naar de gemeentereiniging. Volgens mij kan dat nog.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo mei 07 2008 7:09 pm

Bij milieustraten of scheidingsstations kun je inderdaad je chemisch afval kwijt. Bij de één kost dat geld, bij de ander niet.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”