Zelf films ontwikkelen en afdrukken

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Dryade

Zelf films ontwikkelen en afdrukken

Bericht door Dryade » zo dec 30 2007 9:01 pm

Hallo

Ik ben me aan het verdiepen in het zelf ontwikkelen en afdrukken van foto's. (Zw/w en kleur.) Of is het beter om het te laten doen

Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig ? Ik ben echt van het digitale tijdperk. :shock:

Frederix

Re: Zelf films ontwikkelen en afdrukken

Bericht door Frederix » zo dec 30 2007 9:15 pm

Dryade schreef:Hallo

Ik ben me aan het verdiepen in het zelf ontwikkelen en afdrukken van foto's. (Zw/w en kleur.) Of is het beter om het te laten doen

Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig ? Ik ben echt van het digitale tijdperk. :shock:
Hoi Dryade,

Ik fotografeer analoog en laat mijn (kleuren-)films altijd door een fotograaf (één-uurservice) alleen ontwikkelen. Zij kunnen het sneller, beter en wellicht voordeliger als dat ik het kan. Vroeger ontwikkelde ik mijn zwartwit films altijd zelf, ik werk nu niet meer met zwartwit films.

Na bewerking laat ik mijn foto's door een vaklab ontwikkelen. Daar wil ik zelf ook niet meer mee lopen knoeien. De afdruk van het vaklab (Profotonet uit Gouda) komen overeen met hetgeen ik op mijn (gecalibreerde) scherm zie. Deze manier van werken bevalt mij prima.

Nieuwsgierig naar resultaten? Kijk maar eens op www.fotosvanfred.nl

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Zelf films ontwikkelen en afdrukken

Bericht door Skippy » zo dec 30 2007 9:18 pm

Dryade schreef:Of is het beter om het te laten doen
Eh, ja ik denk van wel. Zelf ontwikkelen is wel een hele heisa heb ik begrepen.

Ik heb voor de tussenweg gekozen en laat mijn analoge films ontwikkelen bij de fotozaak waarna ik ze zelf inscan met een Epson V500 met goede resultaten.
Zoek maar eens op het forum op "Epson V500" er zijn al meer forumleden mee bezig.

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo dec 30 2007 9:19 pm

Mijn tip is: Alleen gaan doen als je het echt wilt.

ML

Bericht door ML » zo dec 30 2007 9:24 pm

Heb zelf alleen zw/w gedaan.
Voor kleur heb je aparte lichtdichte tanks om je papier te ontwikkelen. Je hebt er meerdere chemicalien voor nodig, maar omdat dit papier ook gevoelig is voor zogenaamd "doka-licht" moet het steeds helemaal in het donker zitten. Zw/w papier niet, daar kun je doka-licht bij aanhouden.
Zoals ik me herinner van de zw/w doka:
Donkere kamer met stromend water (warm en koud), afvoer, luchtverversing, rode (of amber kleurige) lamp.
Ontwikkeltank voor film.
Vergroter met tijdschakelklok (eventueel verschillende vergroterobjectieven). Scherpstelhulp. Afhankelijk van soort papier heb je filters nodig om de papiergradatie te beinvloeden.
Drie ontwikkelbakken voor papier. Thermometer, tankjes om (opgeloste) chemicalien te bewaren. Afvaltank voor gebruikte chemicalien.
Film ontwikkelaar, stop en fixeer. En eventueel spul om geen waterkringen op je film te krijgen.
Papier ontwikkelaar, stop en fixeer.
Droogrek.
Vergeet ik vast nog wel wat, het is een poos geleden. Heb alles nog in huis maar gebruik het momenteel niet meer.
Het is een heel gedoe altijd, en misschien wel veel beter om je films gewoon naar de fotograaf te brengen om ze te laten ontwikkelen.
Wil je toch zelf doen, ik had een mooi boek: alles wat je moet weten voor de doka.. ofzo (weet niet meer precies hoe het heet)
Succes

Dryade

Bericht door Dryade » zo dec 30 2007 10:52 pm

Hee, bedankt voor de snelle reacties

Hanneke

Bericht door Hanneke » ma dec 31 2007 1:21 am

Kleur is ingewikkeld en kost veel tijd.

Zwart/wit is goed te doen, en vooral heel leuk. Het is net toveren!
Ook hier geld; kost veel tijd, en het is vrij duur.

Daar staat tegenover dat je analoog bewuster bezig bent dan digitaal, zo ervaar ik dat iig, een rolletje heeft 36 foto's c'est ca.

Enfin,

-vergroter, rood licht, lichtgevoelig papier, bakken, ontwikkel,stop-en fixeervloeistof, en stromend water.

Rolletjes ontwikkelen kan je zelf doen; is niet heel moeilijk, maar kan je ook laten doen.

Het leuke van alles zelf doen is dat je compleet bewust bent van w'at je doet. Je bouwt een heel proces op.

Frederix

Bericht door Frederix » ma dec 31 2007 8:01 am

Hanneke schreef:Kleur is ingewikkeld en kost veel tijd.

Zwart/wit is goed te doen, en vooral heel leuk. Het is net toveren!
Ook hier geld; kost veel tijd, en het is vrij duur.

Daar staat tegenover dat je analoog bewuster bezig bent dan digitaal, zo ervaar ik dat iig, een rolletje heeft 36 foto's c'est ca.

Enfin,

-vergroter, rood licht, lichtgevoelig papier, bakken, ontwikkel,stop-en fixeervloeistof, en stromend water.

Rolletjes ontwikkelen kan je zelf doen; is niet heel moeilijk, maar kan je ook laten doen.

Het leuke van alles zelf doen is dat je compleet bewust bent van w'at je doet. Je bouwt een heel proces op.
Hoi Hanneke,

Ik ben het wel en niet met je eens. Je bent als analoog fotograaf veel bewuster bezig dan als digitaal fotograaf, dat is één van de redenen dat ik analoog blijf fotograferen. Maar anderzijds heeft dat niets te maken met het al dan niet zelf afwerken van materiaal. Een film blijft immers maar 36 opnamen hebben . . .

Het zelf ontwikkelen en afdrukken van zwartwitfilms heb ik tientallen jaren zelf gedaan, het is inderdaad erg leuk om het zelf te doen. Als je alleen "volgens het boekje" films ontwikkeld, kan een fotograaf het voor je doen. Pas als je zover met fotograferen bent gevorderd dat je door het aanpassen van belichting en ontwikkeling van films het resultaat wilt beïnvloeden, is het nodig om zelf je films te ontwikkelen.

Zwartwit foto's afdrukken is een ander verhaal. Het is mij nog niet gelukt om dat ergens goed gedaan te krijgen. Het lijkt erop dat de enige manier om een goede afdruk te krijgen het zelf afdrukken in de natte doka op bv barietpapier is. Het schijnt goed met een inktjetprinter te doen te zijn met speciale inkten en op speciaal papier, maar dat heb ik niet nader onderzocht.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma dec 31 2007 9:54 am

Het voordeel van zelf zwart wit ontwikkelen is dat je veel nauwkeuriger kunt werken.

Een van m'n overwogen voornemens voor 2008 is om weer terug te gaan naar zwart wit. Want ik mis scherpte en detailweergave. Een foto moet je kunnen proeven en ruiken, en op je monitor lukt dat bijna nooit.

Het voordeel destijds was dat ik m'n hele systeem, camera, film, ontwikkelaar (2x) en papier gecallibreerd had. Of te wel: middels de testen van het zonesysteem, alles op elkaar aangepast.

Het grote voordeel daarvan was dat je op één filmpje een strandgezicht, een nachtopname en een sneeuwlandschap kon hebben, en toch van elke opname een perfecte afdruk kon maken.

M'n voornemen zal het voor 2008 nog niet halen. Iemand uit deze groep net dit jaar blij gemaakt met m'n Durst 605 vergroter.
En ik wil proberen middels een boek van Johan Kerver (agenda NCN: 12 april 2008) tevredener te worden over m'n digitale werk.

In veel buurthuizen en culturele centra zijn nog wel doka's. Maak er eens kennis mee, alvorens je er zelf aan begint.
Of vraag hier in de groep of je ergens kunt kijken. Stel je voor dat je het niet leuk vindt!

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma dec 31 2007 11:19 am

Voor het met een goede kwaliteit werken met zwartwitfilms moet je in ieder geval het ontwikkelen van de films zelf gaan doen. Daar heb je niet zo heel veel voor nodig: ontwikkeltankje en spiralen, goede thermometer, een setje filmklemmen, flessen voor chemicaliën (ontwikkelaar, stopbad en fixeer), flesje wetting agent, gedistilleerd water, maatglas en een paar maatbekers.

N.B.
Na het spoelen van de film gebruik ik een nabad van gedistilleerd water met een paar druppels wetting agent. Daarna hang ik de film kletsnat op te drogen. Resultaat: schone film zonder krassen en stof.

Voor het afdrukken is uiteraard nog veel meer nodig, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor scannen en verder digitaal afwerken. Mijn voorkeur gaat voor zwartwit nog steeds uit naar de natte doka.

Het werken met kleurenfilms en kleurpapier vergt nog meer inspanning, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en geduld (om niet te spreken van extra apparatuur zoals ontwikkeldrums, colour analyser, etc.). Ik heb dat meer dan 30 jaar gedaan en beschik nog steeds over een compleet ingerichte doka voor zwartwit en kleur. Voor kleur pieker ik er echter niet meer over om naar analoog te grijpen, maar zwartwit blijft in analoog zijn bijzondere charme houden.

Mijn advies: begin met het ontwikkelen van zwartwit films onder de knie te krijgen en overweeg daarna een vergroter e.d. voor het afdrukken aan te schaffen. Complete en goede doka uitrustingen zijn, bijvoorbeeld op marktplaats.nl, voor een prikkie te verkrijgen.
Jur

pixelmania
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door pixelmania » ma dec 31 2007 2:33 pm

Ik heb mij ook een aantal jaren beziggehouden met het zelf ontwikkelen van zowel zwart/wit als kleur. Door een verhuizing beschik ik niet meer over een doka :cry: . Alle spullen heb ik nog steeds en ook nog een aantal boeken. Als je belangstelling heb kun je alles voor een schappelijk prijsje overnemen. Laat maar weten als je interesse hebt. Succes!

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » ma dec 31 2007 9:41 pm

Een vriend van mijn ouders had vroeger een doka. Ik heb daar een aantal keer samen met hem in gewerkt (alleen zwart/wit). Dat vond ik altijd een hele aparte sfeer hebben, in dat rode licht. Het kostte altijd veel meer tijd dan je zou verwachten, na een hele avond niet echt veel goede afdrukken. Maar leuk dat het was! Film ontwikkelen deden we ook zelf trouwens, met een Paterson tankje.

Ik sta nu op het punt de overstap van analoog naar digitaal te maken, en zal ook waarschijnlijk nooit meer in een doka staan. Heel erg leuk dat er dus nog steeds mensen zijn die thuis een doka hebben en die ook gebruiken.

Dryade

Bericht door Dryade » di jan 01 2008 10:48 am

Bedankt voor de massale reactie.

Ik ga denk maar eerst bij de fotoclub de doka lenen. De Epson V 500 lijkt me ook wel wat. :D Maar het zelf ontwikkelen en afdrukken trekt me meer.

M4rtijn

Bericht door M4rtijn » zo jan 06 2008 2:10 pm

Zwart wit is leuk om te doen, sepia ook. Doe het nog wel eens met mijn pa, heeft er alle apparatuur voor ( ja het is heel veel en duur) maar het is spannend om te zien of je werk gelukt is. Als je eenmaal bezig bent en je hebt resultaat, dan ben je zo blij als een kind. :D

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo jan 06 2008 2:47 pm

Hoi Dry@de,

Ik heb zelf een jaar of 15 een eigen zw/w doka met complete inrichting gehad en gebruikt. Als het je boeit is het een leuke hobby op zich. Ik bedoel, het is een aanvulling op het fotograferen "an sich". Ook heel erg leuk om het hele proces van de opname tot tastbaar eindproduct zelf en in "eigen beheer" te doen!
Het is ook een hele investering in ruimte, tijd en geld!
Als je regelmatig in je doka werkt is het sterk aan te raden om daar een aparte kamer permanent voor in te richten, waar je apparatuur etc. altijd klaar staan voor gebruik.
In dit draadje staat een tip die ik je ook ten zeerste wil aanraden:

Ga eerst een tijdje meedoen bij een fotoclub of buurthuis o.i.d.!

Als het je dan echt boeit, heb je tenminste de basiskennis om de inkoop van de benodigde spullen met kennis van zaken te doen.
Je bouwt dan gelijk ook een groep van kennissen op (en wellicht een paar vrienden) die je kunnen adviseren en helpen. Zeker in het begin is dat een hele welkome hulp!
Boeken zijn prima als naslagwerk en voor verdere verdieping. De eerste aanzet doe je naar mijn mening het beste samen met ervaren mensen om je op weg te helpen.

Laat maar eens weten hoe je verder gaat?

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”