Filter zit vast

Discussies over filters
Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » ma jan 21 2008 7:12 pm

Ik heb ooit een Polarisatie filter op een UV fliter gedraaid en van alles geprobeerd om dit weer los te krijgen. Alle tips van het internet geprobeerd van rubber handschoenen tot in de ijskast leggen. Niks hielp het zat gewoon muurvast :cry: .

Tot de tip met het postbode elastiek, dit hielp wel. Wel goed geleerd om eerst het UV filter eraf te halen en dan het polarisatie filter erop, of andersom :D
// een hoop gouden dozen

arjaan

Bericht door arjaan » wo jan 23 2008 4:07 pm

bedankt voor alle tips. Het is uiteindelijk gelukt met een combinatie van truuks.
Een was met iets zachtjes rondom op de rand van het filter te tikken. Men beweert dat door de kleine tikjes het filter wat losser komt te zitten.
Daarna heb ik een snoertje (in mijn geval een rond snoer van een oude muis) om het filter gewikkeld en met een halve slag daar waar het snoer zichzelf weer tegenkomt vast gedraait. Daarna (de goede kant ) gedraait en hij kwam los.
Belangrijk daarbij was om het objectief in te zoomen en het bovenste gedeelte van het objectief goed vast te houden, zodat er geen kracht op de onderlinge delen komt te staan.

Allemaal bedankt voor het meedenken. Voeg gerust nog wat opties toe die voor anderen nog interessant kunnen zijn. Ik vond nl een dergelijk topic nog niet op dit forum.

GdP

Bericht door GdP » wo jan 23 2008 4:20 pm

Ik denk dat ik vanavond maar eens een polarisatiefilter stevig op een objectief ga vast draaien.

Kan ik alle trucjes eens gaan proberen om de boel weer los te krijgen. :mrgreen:

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo jan 23 2008 4:44 pm

Gerrit, misschien dat je er dan ook secondenlijn tussen kunt ploffen, zodat daar weer andere tips voor gegeven kunnen worden... :-)

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Marco

Bericht door Marco » wo jan 23 2008 5:48 pm

Pancaran's schreef:Gerrit, misschien dat je er dan ook secondenlijn tussen kunt ploffen, zodat daar weer andere tips voor gegeven kunnen worden... :-)

Irwan
:) Bij deze dan, heetstoken met een aansteker, zodat de lijm weer vloeibaar wordt, of in de fik vliegt........

Dus met een oudje beginnen Gerrit !! Succes.

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » za feb 02 2008 7:17 pm

Marco Handgraaf schreef:
Pancaran's schreef:Gerrit, misschien dat je er dan ook secondenlijn tussen kunt ploffen, zodat daar weer andere tips voor gegeven kunnen worden... :-)

Irwan
:) Bij deze dan, heetstoken met een aansteker, zodat de lijm weer vloeibaar wordt, of in de fik vliegt........

Dus met een oudje beginnen Gerrit !! Succes.
Vraag raad aan tante Kaat :) :)

Rdbruin

Bericht door Rdbruin » zo feb 03 2008 9:14 pm

Misschien is het een idee om een cursus te organiseren dan: Filters loshalen voor beginners!

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » ma feb 04 2008 9:30 pm

Ik heb een keer een filter losgebeiteld. Die zat zo muurvast na een val van camera en lens op een stenen vloer. Alles werkte weer, maar na een half jaar was de lens toch kaduuk.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

GdP

Bericht door GdP » ma feb 04 2008 9:53 pm

Jos schreef:Ik heb een keer een filter losgebeiteld. Die zat zo muurvast na een val van camera en lens op een stenen vloer. Alles werkte weer, maar na een half jaar was de lens toch kaduuk.
Door een naschok?

:)

Christiaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Christiaan » di feb 05 2008 6:23 pm

Even op de barometer kijken tot ie daalt (onderdruk tussen filter en lens) of het lens uit einde en niet het filter warmer maken met iets kruik achtigs of warme handen

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » di feb 05 2008 7:04 pm

Jullie zoeken echt allemaal de grenzen.
:shock:
Ik als beginneling fotografeer pas sinds 1970 met Nikon, destijds zwart-wit natuurlijk. Filters per definitie noodzakelijk...

Vastzittende filters?

Onbekend fenomeen destijds, volgens mij zijn julie allemaal veel te sterk geworden........... :oops:
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

klaas

Bericht door klaas » di feb 05 2008 7:15 pm

Dag,

Van essentieeel belang is om bij welke methode je ook kiest de klemkracht gelijmatig over de hele omtrek van het filter te verdelen. Want juist door lokaal te klemmen gaat er tijdelijk een afwijking van de rondheid optreden waardoor het filter zichzelf vaster zet. Het idee van Nikon (op de rubber mat) is daarom in principe heel goed maar werkt hier niet vanwege polfilter.

succes
klaas

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di feb 05 2008 7:24 pm

Javelin schreef:Jullie zoeken echt allemaal de grenzen.
:shock:
Ik als beginneling fotografeer pas sinds 1970 met Nikon, destijds zwart-wit natuurlijk. Filters per definitie noodzakelijk...

Vastzittende filters?

Onbekend fenomeen destijds, volgens mij zijn julie allemaal veel te sterk geworden........... :oops:
Niet te sterk, maar te gehaast => scheefzittende filters!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » di feb 05 2008 10:43 pm

Ik gebruik altijd groene zeep.

GdP

Bericht door GdP » wo feb 06 2008 12:38 am

Een breed elastiek, zoals ze ook door postbodes worden gebruikt, er om heen?

Plaats reactie

Terug naar “Filters”