70 200 VR Contrast

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Marianne van Versendaal

Bericht door Marianne van Versendaal » vr jan 25 2008 11:39 am

Als antwoord op gestelde vragen de camera stond tijdens de test op matrixmeting en af op dicht bijzijnde onderwerp en dat was een boom op 100 mtr het contrast bleek bij de Nikon NC toch het best te zijn het allerbest is natuurlijk geen filter gebruiken.

Groet Marianne.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 25 2008 11:41 am

Ja oke, maar er staan nog een aantal vragen hierboven.

Over 100 meter fotograferen geeft door de vocht in de lucht doorgaans minder heldere beelden dan op 10 meter afstand, maar ga er voor het gemak vanuit dat dit in de test is meegenomen.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 25 2008 11:44 am

Gebruik eens met nadruk op midden of spot, dit moet beter gaan, zeker omdat je over een afstand van 100m fotografeert.

Matrix is leuk voor groothoek of (invul)flits op korte afstand.

Zonder filter is het best, zeker met dit objectief.
UV heeft een digitale sensor geen last van dus dat is ook geen rede.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 25 2008 11:45 am

Marianne van Versendaal schreef:Als antwoord op gestelde vragen de camera stond tijdens de test op matrixmeting en af op dicht bijzijnde onderwerp en dat was een boom op 100 mtr het contrast bleek bij de Nikon NC toch het best te zijn het allerbest is natuurlijk geen filter gebruiken.

Groet Marianne.
Als er echt iets met het objectief zou zijn en je wilt dat testen naast je 80-200, dan kun je de camera beter geheel manual instellen bij bewolkt weer. Je hebt dan gelijkblijvend licht en je sluit belichtingsfouten uit. Als er iets zou zijn, dan zou dat bij het diafragma zijn. Het diafragma kun je ook testen zonder dat het objectief op de body zit.

Verhaal van je filtertest is een gek verhaal. Ik zal er verder niet op ingaan.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 25 2008 11:48 am

Idd, filterverhaal staat op zichzelf.

Marianne van Versendaal

Bericht door Marianne van Versendaal » vr jan 25 2008 11:51 am

kijk het is natuurlijk bekend dat je met een tele objectief eerder contrast verlies hebt als met groothoek of standaard objectief ik heb dit objectief 3 weken en mijn 80 200 afs is reeds verkocht i jaar geleden dit is mijn tweede 70 200 VR ik gebruik alleen filters bedoelt voor protectie en ben dus aan het uitproberen geweest welke de minste kwalitijt verlies zal geven dus vandaar.

Mvg Marianne

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 25 2008 12:00 pm

Ik gok dat als je de camera op "nadruk op midden" qua belichting en AF op S
instelt het resultaat beter is.

Schiet ook eens een foto op een afstand van 10 meter, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door mikemix op vr jan 25 2008 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 25 2008 12:00 pm

Marianne van Versendaal schreef:kijk het is natuurlijk bekend dat je met een tele objectief eerder contrast verlies hebt als met groothoek of standaard objectief
Hoe kom je daar nu bij..?
Een 50/1.4 haalt het in de verste verte niet bij een 300/2.8
Het enige probleem is dat je een teleobjectief vaak gebruikt op grote afstanden waardoor er veel vocht tussen jou en het onderwerp zit. Maar dat is het gebruik, niet het objectief an sich.

Marianne van Versendaal

Bericht door Marianne van Versendaal » vr jan 25 2008 12:44 pm

Dat is wat ik eigenlijk bedoelde, ik gebruik mijn telezoom het meest voor de langere afstanden dus vandaar mijn uitspraak tele geeft altijd minder contrast, even nog eens op een rijtje gezet vanaf het begin.
Mijn voorlaatste objectief was de 80 200 AFS en gebruikte daarop de Heliopan SH-PMC filter en had eigenlijk nooit belichting problemen ermee, begin vorig jaar de 70 200 VR gekocht en de Heliopan SH-PMC filter gewoon overgezet en op naar de Oostvaardersplassen.
Paarden en Vogels fotograferen wat ik overgens ook altijd met de 80 200 AFS heb gedaan. Ik kom s avonds thuis met zo,n 150 foto,s waarvan er zeker 50 te bleek waren ( te hel beicht ) ook de daarop volgende keren dat ik er op uit trok, toen heb ik op Belgium Digitaal Forem een onderwerp daarover geplaatst. De onmiddelijke antwoorden daarop waren, de filter eraf en dat scheelde stukken, maar gezien ik eigenlijk toch liever een protectie filter gebruik ben ik gaan zoeken of er een bestaat die liefs geen verliezen oplevert (maar die bestaat dus niet)
Toen ben ik gaan uitproberen welke de laagste verliezen geeft, en na diverse keren opnieuw, en onder andere omstandigheden testen is uiteidelijk gebleken dat voor dit objectief toch de Nikon NC het beste scoort .

Mvg Marianne.
Laatst gewijzigd door Marianne van Versendaal op za jan 26 2008 4:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr jan 25 2008 1:13 pm

wat een schrijfstijl zeg...erg vermoeiend..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr jan 25 2008 1:14 pm

Marianne van Versendaal schreef:Dat is wat ik eigenlijk bedoelde ik gebruik mijn telezoom het meest voor de langere afstanden dus vandaar mijn uitspraak,even nog eens op een rijtje gezet vanaf den beginne mijn voorlaatste objectief was de 80 200 AFS en en ik heb vanaf de eerste dag er de Heliopan SH-PMC filter op gebruikt nooit belichting problemen ermee, begin vorig jaar de 70 200 VR gekocht en het filtertje gewoon overgezet en op naar de oostvaardersplassen paarden en vogels fotograferen wat ik overgens ook altijd met de 80 200 heb gedaan ik kom s avonds thuis met zo,n 150 foto,s waarvan er zeker 50 te bleek waren ( te hel beicht ) en dat ging zo door alle keren, toen heb ik op Belgium Digitaal Forem een onderwerp daarover geplaatst, de directie antwoorden waren onmiddelijk de filter eraf en dat scheelde stukken, maar gezien ik eigenlijk toch liever een protectie filter gebruik ben ik gaan zoeken of er een bestaat die liefs geen verliezen oplevert (maar die bestaat dus niet) :D toen ben ik gaan uitproberen welke de minste verliezen geeft en na diverse keren opnieuw en onder andere omstandigheden testen is uiteidelijk gebleken dat voor dit objectief toch de Nikon NC het beste scoort .

Mvg Marianne.
Marianne, wil je svp zinnen met punten en komma's gaan maken. Ik lees door het gebrek daaraan niet meer wat je wilt of bedoelt.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Marianne van Versendaal

Bericht door Marianne van Versendaal » vr jan 25 2008 1:58 pm

O ik had gedacht dat dit gemakkelijker te lezen was.
Goed ik heb deze discussie opgestart om er achter te komen of er gebruikers van dit objectief zijn die ook met het "wel" gebruiken van filters ervaring hebben bedankt voor de reactie's tot nu toe.

Mvg Marianne.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr jan 25 2008 2:10 pm

nou ik heb er iig geen last van.
niet met een goedkoop filter nog met een duur filter vind het een vreemd verhaal.

zelf geef je het antwoord al welk filter er wel "goed" is.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 25 2008 2:15 pm

PS
Ik heb de 80-200 en de 70-200. Gebruik B+W en heb geen probs.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 25 2008 2:17 pm

Maar qua lichtmeting al wat wijzer, al wat anders getest dan matrix?

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”