Monument-fotografie en stadsfotografie met D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo feb 06 2008 9:03 pm

Heerlijk iemand die een D300 koopt om hem op de automaat te gebruiken :?

Pauli het komt misschien hard over, maar had je je niet eerst een beetje kunnen verdiepen in dit soort professionele camera's ??
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo feb 06 2008 9:32 pm

Opgezetfan schreef:Heerlijk iemand die een D300 koopt om hem op de automaat te gebruiken :?

Pauli het komt misschien hard over, maar had je je niet eerst een beetje kunnen verdiepen in dit soort professionele camera's ??
Heerlijk toch? Als hij zich goed verdiept, fotografeert hij ons straks alemaal van de wereld. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik ook met een d300 starten :D

Dozy

Bericht door Dozy » wo feb 06 2008 10:18 pm

Ik heb ook een D300 gekocht als soort van start camera.. Hiervoor enkel een halfjaartje met een eenvoudige analoge canon geschoten (wel bijna alles in Av stand en soms S). Maar puntje bij paaltje is de D300 voor mij ook nog teveel. Ik wilde eerst gaan beginnen met de opvolger van de D80 (omdat toch een wat verouderd model begint te worden) Toen de D300 kwam met al zijn goede revieuws etc etc. Wordt je vanzelf wel warm, dan de gedachte dan de nieuwe D80 + 18-200 VR ookal wel richting de 1600-1700 euro gaat denk je wel van och.. die paar honderd voor iets waar je dan meteen JAREN mee kunt doen..

Maar goed, da's mijn insteek. Beter iets niet doen als je 't niet goed kunt/wilt doen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 06 2008 10:36 pm

Opgezetfan schreef:Heerlijk iemand die een D300 koopt om hem op de automaat te gebruiken :?

Kom op Opgezetfan, dat is wel erg kort door de bocht.

Het is op zich niet verkeerd om iets te kopen wat boven je macht ligt. Dat daagt uit tot extra inspanningen, nog meer vragen op dit forum en daar leer je m.i. méér van dan van een camera die slechts één niveau ligt boven het niveau van je vorige cam.

Te vaak lees ik hier reacties in de trant van, "als je dat soort vragen stelt ben je nog niet toe aan het model wat je hebt gekocht....."

Eerst op de automaat, dan ontevreden zijn en je verder in het spul verdiepen, jezelf verbeteren etc. etc. Dan de instellingen van de automaat af, zelf kiezen , weer extra vragen etc.

Maw, mijn stelling: van een aanschaf van een camera die je misschien nu nog niet helemaal aan kunt leer je het meest.
Uit eigen ervaring

Matchless

Bericht door Matchless » wo feb 06 2008 10:42 pm

Als je op korte termijn op vakantie gaat en je kennis van fotografie en je camera reikt niet zover, dan is er m.i. niets op tegen om hem voor de duur van je vakantie op automaat te zetten.

Na de vakantie en als daar tijd voor is in de vakantie zou ik me wel z.s.m. de camera eigen maken.

In ieder geval ben ik van mening dat je onder alle omstandigheden betere foto's kan maken met je D300 op automaat, dan op een compactcamera. Gewoonweg omdat een compact erg beperkt is.

Fijne vakantie en veel plezier met de D300.

Met opgezetfan ben ik het derhalve niet eens in dit geval. Als je doel is om alleen vakantiekiekjes te maken, dan zou ik de D300 niet kopen of aanraden. Maar heb je de wil en de zin om meer te gaan doen met fotografie, waarom zou je dan niet een D300 of zelfs een D3 kopen? Zo moeilijk is het nu ook weer niet om te spelen met diafragma, ISO en sluitertijd. Het moeilijkste aan fotografie is kijken en compositie. Als je weet hoe je een foto wilt hebben, en je verdiept je een beetje in de techniek van het maken, dan moet het lukken.
Laatst gewijzigd door Matchless op wo feb 06 2008 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 06 2008 10:42 pm

Paoli schreef:PPs: heb vandaag een extreme IV, 4GB kaartje gekocht. Ik denk wel dat ik daar even mee toekom.
Niet verkeerd, maar ook niet genoeg ben ik bang. Heb je al bekeken wat de camera aangeeft als je 'm op RAW zet met een schoon kaartje. Nog geen 200 foto's volgens mij... ;-)

Wellicht wel voldoende als je iets hebt om af en toe foto's heen te schrijven, iets van een laptop of een imagetank of zo...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marco

Bericht door Marco » wo feb 06 2008 10:52 pm

Paoli schreef:
PPs: heb vandaag een extreme IV, 4GB kaartje gekocht. Ik denk wel dat ik daar even mee toekom.
Dat zal in NEF gecomprimeerd (12 bits) goed zijn voor zo'n 270 opnames.

spinner_007
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door spinner_007 » wo feb 06 2008 11:02 pm

Hoeveel mensen hebben een giga snelle pc met alle toeters en bellen er op en zitten alleen op internet er mee is ook zonde dus
hoeveel mensen kopen een porsche en kunnen er alles uit halen zonder uit de bocht te vliegen

het gaat niet om de beheersing van het materiaal maar om de beleving er mee
Laatst gewijzigd door spinner_007 op do feb 07 2008 6:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 06 2008 11:05 pm

spinner_007 schreef:....het gaat niet om de beheersing van het materiaal maar om de beleving er mee....
Ahh, mooi gezegd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo feb 06 2008 11:13 pm

Laat het nou net zo zijn dat de D300 geen groen AUTO stand heeft, waarom niet zul je je afrvagen. Heel simpel: een D300 is GEEN instapmodel. :?

Maar goed zal wel de enige zijn die er zo over denkt. Kom op zeg.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 06 2008 11:15 pm

Marco Handgraaf schreef:
Paoli schreef:
PPs: heb vandaag een extreme IV, 4GB kaartje gekocht. Ik denk wel dat ik daar even mee toekom.
Dat zal in NEF gecomprimeerd (12 bits) goed zijn voor zo'n 270 opnames.
Waarom krijg je er dan zoveel minder als je 14 bits gebruikt? Waarom zijn die niet ongeveer 14/12 = 7/6 = ca. 1.16 x zo groot? Of zijn ze dat wel. Ik meen laatst te hebben gezien dat er rond de 150 op een 4GB kaartje gaan...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 06 2008 11:19 pm

Opgezetfan schreef:Laat het nou net zo zijn dat de D300 geen groen AUTO stand heeft, waarom niet zul je je afrvagen. Heel simpel: een D300 is GEEN instapmodel. :?

Maar goed zal wel de enige zijn die er zo over denkt. Kom op zeg.
Het gaat niet om een groene auto knop, het gaar erom dat als je de cam wilt leren kennen, je in het MENU, IN HET BEGIN misschien het beste alles op auto kunt zetten.
Gewoon om aan die D300 te wennen.
Als je dan tegen de beperkingen oploopt die dat met zich meebrengt, schakel je vanzelf over op de handbediening die zo'n D300 verdient.
Geen meningsverschil dus. Kom op nou.... :D

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 06 2008 11:37 pm

Ik kan me herinneren eens iemand op een cursus te hebben ontmoet. Hij schoot met een Canon 5D en voor een vermogen aan lenzen. Ik geloof niet dat ik ooit een goede foto van hem heb gezien. Vaak waren ze zelfs technisch niet goed. Het was natuurlijk geen Nikon, maar echt rommel is zo'n 5D natuurlijk ook niet... :twisted:

Dat gaat Pauli vast niet gebeuren... We voeden hem wel op om hem zijn camera waard te maken! 8)

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo feb 06 2008 11:52 pm

Ik vind dat helemaal niet verkeerd om een camera op de groei te kopen.
Zeker in acht genomen hoe snel de waarde tegenwoordig daalt van een camera is het slim om iets te kopen waar je jaren mee vooruit kan.
Gefeliciteerd met je D300 en alles op zen tijd, laat je niet gek maken en je leert het echt wel als je der maar veel mee bezig bent.

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Dozy

Bericht door Dozy » wo feb 06 2008 11:58 pm

Beter teveel opties dan te weinig lijkt mij. Wordt je vanzelf nieuwschierig. Eerst een D40 kopen, een jaar later een D80 en dan tot de conclusie komen dat je een D300 wilt.. Ook niet echt economisch.

Een SLR koop je niet als je alleen maar op P schiet, lijkt mij. Een D300 gaat wel een stapje verder dan dat, maar goed. Als je de intentie hebt je te gaan verdiepen is het een prachtcamera.

Heeft hier niets mee te maken, maar vond het wel een aparte ervaring:
Ik was gister in de Mediamarkt, voor de grap eens wat andere camera's beetgepakt. Tot de conclusie gekomen dat er geen een andere camera is die zo degelijk voelt als de D300. Enige wat in de buurt kwam was de 5D van Canon. Niet alleen het gevoel maar ook alle knoppen zien en voelen degelijker bij Nikon.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”