Monument-fotografie en stadsfotografie met D300
Monument-fotografie en stadsfotografie met D300
Hallo allemaal. Ik heb de D300 nu enkele weken. Ik ben er zo voorzichtig mee dat ik hem na elk gebruik terug in de plastic folie stop en mooi terug in de doos plaats. Ik heb voor mijn verjaardag een rugzak gekregen met speciale compartimenten waar ik mijn mooie toestel kan opbergen en waar hij iets sneller ter hand is dan in de originele doos.
Maar nu to the point.
Deze week vertrek ik voor 10 dagen naar Polen (uitwisseling) met de school. Ik heb nu de keuze tussen 2 dingen.
1. OOOOOO ..durf ik dit wel te zeggen... een Canon ixus (pocket formaat die ik kan meenemen naar Polen) of
2. de Nikon D300.
Waarom keuze?
Wel, ik ben nog niet gewend om te fotograferen met de D300 en we gaan heel interessante dingen bezoeken in Polen (Auschwitz-Birkenau, Krakau, de zoutmijnen,...) en ik ben bijgevolg dus onzeker en bang dat er dingen mislukken.
Wat raden jullie mij aan?
Wat zijn de beste instellingen voor mijn D300 als ik bijvoorbeeld foto's maak in Auschwitz? (zwart-wit, sepia,... TIPS???) of in de stad Krakau?
Ik hoop dat er experts zijn die mij, als beginner, op weg kunnen helpen.
ps:
op www.kennisweb.be (mijn website) kan je enkele foto's bekijken die ik gemaakt heb. Maar je moet eerst inloggen. Dan verschijnt links het menu FOTO met enkele onderdelen.
gebruikersnaam: paoli
wachtwoord: nikonclub
Uiteraard mag je ook een eigen accountje maken en artikels doorsturen !
Bedankt
Paoli
Maar nu to the point.
Deze week vertrek ik voor 10 dagen naar Polen (uitwisseling) met de school. Ik heb nu de keuze tussen 2 dingen.
1. OOOOOO ..durf ik dit wel te zeggen... een Canon ixus (pocket formaat die ik kan meenemen naar Polen) of
2. de Nikon D300.
Waarom keuze?
Wel, ik ben nog niet gewend om te fotograferen met de D300 en we gaan heel interessante dingen bezoeken in Polen (Auschwitz-Birkenau, Krakau, de zoutmijnen,...) en ik ben bijgevolg dus onzeker en bang dat er dingen mislukken.
Wat raden jullie mij aan?
Wat zijn de beste instellingen voor mijn D300 als ik bijvoorbeeld foto's maak in Auschwitz? (zwart-wit, sepia,... TIPS???) of in de stad Krakau?
Ik hoop dat er experts zijn die mij, als beginner, op weg kunnen helpen.
ps:
op www.kennisweb.be (mijn website) kan je enkele foto's bekijken die ik gemaakt heb. Maar je moet eerst inloggen. Dan verschijnt links het menu FOTO met enkele onderdelen.
gebruikersnaam: paoli
wachtwoord: nikonclub
Uiteraard mag je ook een eigen accountje maken en artikels doorsturen !
Bedankt
Paoli
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hopelijk went het bezit van zo'n prachtding snel... zonde om 'm niet overal mee heen te slepen. Ik zou 'm ook zeker meenemen naar Polen. Gelijk een goede manier om eens goed kennis met elkaar te maken!
Algemene instellingen kan ik je niet geven ben ik bang. Dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je daar tegenkomt. In z'n algemeenheid kan je de sterke punten van de D300 zoals het goed bruikbaar zijn van hogere ISO waarden wellicht uitbuiten. Dus veel met bestaand licht schieten!
Verder is zwart-wit en sepia natuurlijk iets voor je nabewerking. Dan heb je er ook veel meer controle over. Een zwart-wit plaatje is veelal meer dan een kleurenfoto zonder kleur!
Algemene instellingen kan ik je niet geven ben ik bang. Dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je daar tegenkomt. In z'n algemeenheid kan je de sterke punten van de D300 zoals het goed bruikbaar zijn van hogere ISO waarden wellicht uitbuiten. Dus veel met bestaand licht schieten!
Verder is zwart-wit en sepia natuurlijk iets voor je nabewerking. Dan heb je er ook veel meer controle over. Een zwart-wit plaatje is veelal meer dan een kleurenfoto zonder kleur!
Als ik dit goed begrijp kan je beter kleurenfoto's maken en nadien omzetten in zwart/wit.PatrickP schreef: In z'n algemeenheid kan je de sterke punten van de D300 zoals het goed bruikbaar zijn van hogere ISO waarden wellicht uitbuiten. Dus veel met bestaand licht schieten!
Over die ISO-waarde. Klopt het dat een hogere ISO waarde impliceert in een foto met beeldruis of is dat maar een fabeltje (heb ik dus ook maar gehoord).
Paoli
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik zou er geen seconde over nadenken. Meenemen die D300 en leg hem maar onder je kussen. Sluit er desnoods een extra reisverzekering voor af. Maar als je daar bent en je staat met lege handen (zondr D300 is lege handen
) dan heb je later spijt ..... misschien kom je er nooit meer.
Dus meenemen en 100 foto's per dag maken.
Schiet alles in kleur.
Over ruis hoef je je met een D300 geen zorgen te maken.
Maar neem hem mee. Je hebt hem toch gekocht om foto's mee te maken?

Dus meenemen en 100 foto's per dag maken.
Schiet alles in kleur.
Over ruis hoef je je met een D300 geen zorgen te maken.
Maar neem hem mee. Je hebt hem toch gekocht om foto's mee te maken?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Waarom zou je JPG's willen als je ook een RAW bestand hebt? NEF + een beetje tijd in Nikon Capture of Nikon View en je hebt ze ook. Het is volgens mij alleen echt handig als je even snel foto's aan iemand wil geven die geen van beide genoemde programma's heeft...GdP schreef:Stel de camera zo in dat hij zowel JPG als RAW foto's maakt.
Gaat er iets met de instellingen fout, dan kan je met een RAW-bestand meer uit de voeten om de zaak nog te redden.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zeker weten! In programma's als Photoshop kan je de 3 kleurkanalen mixen bij het maken van een zwart-wit foto. Zo kan je bijvoorbeeld de blauwe lucht donkerder of lichter maken.Paoli schreef:Als ik dit goed begrijp kan je beter kleurenfoto's maken en nadien omzetten in zwart/wit.
Dat klopt ook bij een D300 en een D3, maar de grens waarbij het nog acceptabel is ligt hoger dan bij oudere camera's (en zeker hoger dan compact camera's!). De D300 schijnt tot ongeveer 1600 ISO nog hele goede platen te maken. Bij 800 zit je zeker nog aan de goede kant. Maar als het niet hoeft, gebruik dan de lage ISO waarden!Paoli schreef:Over die ISO-waarde. Klopt het dat een hogere ISO waarde impliceert in een foto met beeldruis of is dat maar een fabeltje (heb ik dus ook maar gehoord).
ISO-waarde
Wanneer moet ik eigelijk een hoge ISO-waarde gebruiken? Heeft hier iemand tips over? Want ik pruts altijd met die ISO waarde tot mijn lichtmeter in het midden staat.
En...ik ga hem meenemen... zeker en vast
Verder: ik ga nog een geheugenkaartje kopen. Maar maakt het iets uit of je een gewone CF-kaart koopt of een Extreme III of een IV ? Behalve de prijs zou ik niet zo meteen het verschil merken.
groetjes bjorn
En...ik ga hem meenemen... zeker en vast
Verder: ik ga nog een geheugenkaartje kopen. Maar maakt het iets uit of je een gewone CF-kaart koopt of een Extreme III of een IV ? Behalve de prijs zou ik niet zo meteen het verschil merken.
groetjes bjorn
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
ISO opschroeven als je de belichting niet goed krijgt vanwege te weinig licht. Of als je toch een kleiner diafragma (hogere waarde) wil gebruiken en daar een te lange sluitertijd bijhoort.
Geheugenkaartjes. met een D300 zou ik voor minimaal 2x4GB gaan. Neem niet de traagste, maar het hoeft niet perse Sandisk te zijn natuurlijk.
Geheugenkaartjes. met een D300 zou ik voor minimaal 2x4GB gaan. Neem niet de traagste, maar het hoeft niet perse Sandisk te zijn natuurlijk.
Paoli wekt niet de indruk al met dit soort software om te kunnen gaan. Maar ook niet met zijn camera instellingen. In z'n geval zou ik er de voorkeur aan geven ze gewoon beiden te maken. Met de JPG's kan hij gelijk aan de slag, en met de RAW-bestanden kan later nog gekeken worden wat je er mee kunt doen.PatrickP schreef:Waarom zou je JPG's willen als je ook een RAW bestand hebt? NEF + een beetje tijd in Nikon Capture of Nikon View en je hebt ze ook. Het is volgens mij alleen echt handig als je even snel foto's aan iemand wil geven die geen van beide genoemde programma's heeft...GdP schreef:Stel de camera zo in dat hij zowel JPG als RAW foto's maakt.
Gaat er iets met de instellingen fout, dan kan je met een RAW-bestand meer uit de voeten om de zaak nog te redden.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Monument-fotografie en stadsfotografie met D300
Paoli,Paoli schreef:.....Wat raden jullie mij aan?
Wat zijn de beste instellingen voor mijn D300....
Eerst moet je je D300 leren kennen: waar zitten de knoppen, hoe moet ik ze gebruiken. Tot je blindelings, ook onder minder gunstige omstandigheden foto's kan maken.
In die fase zou ik de D300 zoveel mogelijk op de automaat zetten, automatische belichting, witbalans, automatische verscherping, zelfs automatische ISO etc.
Tot dan is RAW plus JPEG de beste keuze m.i.. RAW omdat je later misschien spijt krijgt als je dat NIET hebt gedaan. (je gaat naar zéér interessante gebieden) JPEG, omdat je meteen resultaat hebt dat je met anderen kan delen.
Na verloop van tijd zal je denken: dat moet beter kunnen.
Je wilt gaan spelen met diafragma, scherptediepte, tijden en beweging.
Dat is de fase dat je gaat experimenteren. Diafragmavoorkeur, tijdvoorkeur etc. Handmatige ISO
RAW is dan de beste keuze want je kunt veel instellingen nog wijzigen in de nabewerking. Ook het maken van JPG's is bij de nabewerking een fluitje van een eurocent. En je spaart je opslagruimte in de camera door alleen RAW te fotograferen.
Fase 3 is als je bewust alle instellingen op je D300 zelf kiest. Niks meer op de automaat, alles in de nabewerking. RAW.
Pas dan komt die schitterende D300 m.i. volledig tot zijn recht.
Dan wil je meer objectieven. Lichtsterker. Dan is de verslaving begonnen.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Paoli zet natuurlijk wel hoog in door direct met een D300 aan te komen. Maar je hebt gelijk; wellicht overschat ik zijn kennisniveau (of is dat kennisnivo tegenwoordig?)...GdP schreef:Paoli wekt niet de indruk al met dit soort software om te kunnen gaan. Maar ook niet met zijn camera instellingen. In z'n geval zou ik er de voorkeur aan geven ze gewoon beiden te maken. Met de JPG's kan hij gelijk aan de slag, en met de RAW-bestanden kan later nog gekeken worden wat je er mee kunt doen.PatrickP schreef:Waarom zou je JPG's willen als je ook een RAW bestand hebt? NEF + een beetje tijd in Nikon Capture of Nikon View en je hebt ze ook. Het is volgens mij alleen echt handig als je even snel foto's aan iemand wil geven die geen van beide genoemde programma's heeft...GdP schreef:Stel de camera zo in dat hij zowel JPG als RAW foto's maakt.
In z'n algemeenheid blijf ik van mening dat JPG+NEF vrijwel altijd overdreven is.