Kleuren D300 niet naar wens
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Smilda, ik denk dat je contrast te hoog staat en de helderheid te laag. Heb je wel eens de Active D-light functie geprobeerd of in de RAW converter in PS de fill optie ?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit vermoeden had ik ook, ik heb daarom het contrast op -1 gezet.Opgezetfan schreef:Smilda, ik denk dat je contrast te hoog staat en de helderheid te laag. Heb je wel eens de Active D-light functie geprobeerd of in de RAW converter in PS de fill optie ?
Om de kleuren te verbeteren heb ik de witbalans en saturatie veranderd.
Zodra ik weer een goed object heb om te oefenen dan laat ik weer wat verschijnen.
Die opties heb ik nog niet geprobeerd. In RAW schiet ik vrijwel nooit, hoewel ik daar steeds meer aan denk om wel te gaan doen.
Bert
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een goed begin is het halve werk heiJoost schreef:Kleurcorrigeren blijft toch altijd nodig, dus al te veel energie steken in het vinden van een juiste witbalans, verzadiging, etc vind ik zelf een beetje zonde van de moeite. Zeker als het gaat om NEF's.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik krijg meer de indruk dat men de kleur in veel gevallen liever niet corrigeert. (Omdat diezelfde "men" misschien niet zo goed weet hoe het moet?) Maar zoals al eerder opgemerkt, met analoog was dat al geen optie (al deed de ontwikkelcentrale het ongemerkt voor veel mensen) en met digtitaal is het dat nog steeds niet.
Wat niet wegneemt dat het inderdaad geen kwaad kan om de camera zo goed mogelijk in te stellen. Hoewel het bij RAW ook geen kwaad kan om het keihard niet te doen.
Een goede witbalans referentie doet trouwens meer wonderen dan welke slimme camera-instelling ook. Ik ben sinds enige tijd aan het spelen met een Whibal... scheelt een hoop werk moet ik zeggen.
Wat niet wegneemt dat het inderdaad geen kwaad kan om de camera zo goed mogelijk in te stellen. Hoewel het bij RAW ook geen kwaad kan om het keihard niet te doen.
Een goede witbalans referentie doet trouwens meer wonderen dan welke slimme camera-instelling ook. Ik ben sinds enige tijd aan het spelen met een Whibal... scheelt een hoop werk moet ik zeggen.

Even een Update!Jur schreef:Bert,
Ik werk graag met beeldinstelling Neutraal, met de helderheid op -1, contrast op +1 of 0 en verzadiging op +1. Naar mijn smaak mooie kleuren en minder nabewerking nodig dan de NEF's uit mijn D2x.
Inmiddels heb ik diverse kleurstanden geprobeerd en zorgt stand neutraal voor het verdwijnen van de lelijker donkere vlakken. Ik ben hierbij echter niet tevreden over de kleuren.
Ik heb hierop de witbalans op A1-?? gezet (richting rood/paars) en hierdoor werden de kleuren aanzienlijk beter.
Morgen zal ik verder experimenteren met diverse instellingen en zal er een update volgen