Kleuren D300 niet naar wens

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mar 03 2008 12:08 pm

Smilda, ik denk dat je contrast te hoog staat en de helderheid te laag. Heb je wel eens de Active D-light functie geprobeerd of in de RAW converter in PS de fill optie ?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » ma mar 03 2008 12:30 pm

Opgezetfan schreef:Smilda, ik denk dat je contrast te hoog staat en de helderheid te laag. Heb je wel eens de Active D-light functie geprobeerd of in de RAW converter in PS de fill optie ?
Dit vermoeden had ik ook, ik heb daarom het contrast op -1 gezet.
Om de kleuren te verbeteren heb ik de witbalans en saturatie veranderd.

Zodra ik weer een goed object heb om te oefenen dan laat ik weer wat verschijnen.

Die opties heb ik nog niet geprobeerd. In RAW schiet ik vrijwel nooit, hoewel ik daar steeds meer aan denk om wel te gaan doen.

Bert

iJoost

Bericht door iJoost » ma mar 03 2008 1:02 pm

Kleurcorrigeren blijft toch altijd nodig, dus al te veel energie steken in het vinden van een juiste witbalans, verzadiging, etc vind ik zelf een beetje zonde van de moeite. Zeker als het gaat om NEF's.

19doerak59

Bericht door 19doerak59 » ma mar 03 2008 1:14 pm

als je vooraf kan corrigeren, doe ik dat zeker. Met de adviezen die gegeven worden betreft contrast- en helderheidsinstellingen ben ik toch een stapje verder gekomen als ik fotografeer in jpg

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mar 03 2008 1:34 pm

iJoost schreef:Kleurcorrigeren blijft toch altijd nodig, dus al te veel energie steken in het vinden van een juiste witbalans, verzadiging, etc vind ik zelf een beetje zonde van de moeite. Zeker als het gaat om NEF's.
Een goed begin is het halve werk he ;) Ook ik zou zoveel mogelijk proberen in je camera alles goed in te stellen, zodat je zo min mogelijk nabewerking je nodig hebt. Scheelt aanzienlijk veel tijd en werk.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » ma mar 03 2008 2:36 pm

Ik krijg meer de indruk dat men de kleur in veel gevallen liever niet corrigeert. (Omdat diezelfde "men" misschien niet zo goed weet hoe het moet?) Maar zoals al eerder opgemerkt, met analoog was dat al geen optie (al deed de ontwikkelcentrale het ongemerkt voor veel mensen) en met digtitaal is het dat nog steeds niet.

Wat niet wegneemt dat het inderdaad geen kwaad kan om de camera zo goed mogelijk in te stellen. Hoewel het bij RAW ook geen kwaad kan om het keihard niet te doen.

Een goede witbalans referentie doet trouwens meer wonderen dan welke slimme camera-instelling ook. Ik ben sinds enige tijd aan het spelen met een Whibal... scheelt een hoop werk moet ik zeggen. ;-)

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » di mar 04 2008 11:35 pm

Jur schreef:Bert,

Ik werk graag met beeldinstelling Neutraal, met de helderheid op -1, contrast op +1 of 0 en verzadiging op +1. Naar mijn smaak mooie kleuren en minder nabewerking nodig dan de NEF's uit mijn D2x.
Even een Update!

Inmiddels heb ik diverse kleurstanden geprobeerd en zorgt stand neutraal voor het verdwijnen van de lelijker donkere vlakken. Ik ben hierbij echter niet tevreden over de kleuren.
Ik heb hierop de witbalans op A1-?? gezet (richting rood/paars) en hierdoor werden de kleuren aanzienlijk beter.

Morgen zal ik verder experimenteren met diverse instellingen en zal er een update volgen

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”