Kleuren D300 niet naar wens

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Smilda.NET

Kleuren D300 niet naar wens

Bericht door Smilda.NET » zo mar 02 2008 11:14 am

op de een of andere reden ben ik alleen niet echt tevreden met de foto's die uit de camera komen op de standaard instellingen (tja je moet weer ergens beginnen)
De foto's zijn erg grauw en moeten in kleur worden aangepast (voornamelijk geel en rood aanpassing) en daarnaast is verhoging van saturatie nodig voor betere kleuren.

Als ik foto's die online verschijnen met standaard instellingen zie ik dezelfde kleuring in mindere en meerdere mate voorbij komen.

Zelf was ik erg lovend over de kleuren van de D200, maar de opties en prestaties deden mij toch voor een D300 gaan.

Ik heb de kleurstanden van de D2x ook op mn camera gezet, maar ook dit zorgt niet voor betere kleuren

Heeft iemand van jullie een idee hoe ik de camera standaard (hoeft ook niet perse) beter kan krijgen zodat de kleuren beter gaan lijken.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo mar 02 2008 11:22 am

Je kunt het natuurlijk in de camera doen. Maar waarom niet in de nabewerking? Beter m.i.
Als je in CNX gaat naar
Aanpassen/licht/automatische niveaus, dan denk ik dat je meteen krijgt wat je wilt. Met serieverwerking kan je grote partijen bewerken.

Vledder

Bericht door Vledder » zo mar 02 2008 11:26 am

Bij de optie Beeldinstelling kiezen (zo heet het bij mij op de D3) kan je o.a. tint, verzadiging, contrast, helderheid instellen ik denk dat je dat wel weet en geprobeert hebt (maar toch). Staat de kleurruimte goed ingesteld ? Kijk eens wat het in/uitschakelen van Active D-lightning voor een invloed heeft op de kleuren.

Het blijft natuurlijk ook altijd een kwestie van persoonlijke smaak. Ikzelf gebruik de kleurinstelling NEUTRAAL en ben daar erg tevreden over, in combinatie met ACTIVE D-LIGHTNING LAAG, sGRB en het juiste gebruik van de witbalans (wisselend tussen AUTO en andere varianten).

Ik hoef met deze werkwijze slechts circa 10 tot 15% in Capture NX te corrigeren naar mijn smaak.

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo mar 02 2008 11:48 am

Bedankt voor de antwoorden,

Ik ben inderdaad al bezig geweest met het kiezen van verschillende beeldinstellingen, met contrast -1 en saturatie +1 krijg ik resultaten die iets meer naar wens zijn maar nog steeds niet volledig...

Smaak is inderdaad het grote probleem verwacht ik, hoewel sommige proeffoto's bij niemand in de smaak zullen vallen (ik heb tijdens een trouwerij een paar testfoto's gemaakt met de d300, maar al het belangrijke met de d200 gedaan)

Veel foto's bewerk ik inderdaad en dan valt er erg veel uit te halen, maar bij het sportfotografie dat ik doe maak je meer dan duizend foto's per dag, die ga je niet allemaal bewerken zoals je begrijpt.

Ik hoop dat jullie nog ideeen hebben wat ik kan gaan proberen

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Kleuren D300 niet naar wens

Bericht door Patrick » zo mar 02 2008 10:32 pm

Smilda.NET schreef:op de een of andere reden ben ik alleen niet echt tevreden met de foto's die uit de camera komen op de standaard instellingen (tja je moet weer ergens beginnen)
De foto's zijn erg grauw en moeten in kleur worden aangepast (voornamelijk geel en rood aanpassing) en daarnaast is verhoging van saturatie nodig voor betere kleuren.
Weet je zeker dat je kleurbeheer van je PC goed ingesteld is? Als je op het scherm niet naar sRGB kijkt, dan tonen foto's al heel snel flets en grauw...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo mar 02 2008 11:34 pm

PatrickP schreef: Weet je zeker dat je kleurbeheer van je PC goed ingesteld is? Als je op het scherm niet naar sRGB kijkt, dan tonen foto's al heel snel flets en grauw...
Zouden mijn foto's voor de overstap van de d200 naar de d300 dan ook niet dat probleem hebben?

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma mar 03 2008 12:01 am

Ik ben inderdaad al bezig geweest met het kiezen van verschillende beeldinstellingen, met contrast -1 en saturatie +1 krijg ik resultaten die iets meer naar wens zijn maar nog steeds niet volledig...
Maar volgens mij krijg je met contrast op -1 juist iets meer fletse foto's.
Als ik RAW-foto's bewerk, dan is meestal het eerste wat ik doe het contrast verhogen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 03 2008 12:19 am

Smilda.NET schreef:
PatrickP schreef: Weet je zeker dat je kleurbeheer van je PC goed ingesteld is? Als je op het scherm niet naar sRGB kijkt, dan tonen foto's al heel snel flets en grauw...
Zouden mijn foto's voor de overstap van de d200 naar de d300 dan ook niet dat probleem hebben?
Daar zit wel wat in. Maar je kan ook een kleurruimte kiezen op je camera, dus wellicht heb je daar een andere selectie gemaakt?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » ma mar 03 2008 12:29 am

Laat maar eens een foto zien?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mar 03 2008 8:48 am

Ook als je in je menu naar WB gaat kan je de AUTO WB aanpassen (wamer, kouder, groener, geler)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikon

Bericht door Nikon » ma mar 03 2008 9:01 am

Smilda,
Heb dit zelfde probleem enige tijd ook al eens aangehaald. Toen in vergelijk met een Canon 5D

Ben dus ook niet tevreden met de kleuren die uit de D300 komen. Oke, je kan ( en moet ) ze aanpassen met lightroom of iets dergelijks maar zoals de kleuren nu ruw uit de body komen steld me ook zeer teleur. Had ook de kleuren gezien die vanuit de D200 kwamen ( bij een collega) wn deze waren naar mijn idee ook veel mooier

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma mar 03 2008 9:43 am

Ik denk toch dat dit een kwestie is van langdurig experimenteren met alle afstellingen.
Met de D200 heb ik dezelfde ervaring gehad. In het begin vond ik de resultaten matig, maar die werden in de loop van de tijd uitstekend.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma mar 03 2008 10:38 am

Bert,

Met welke RAW converter werk je, of doe je alles in JPEG? Ik werk alleen in RAW en bewerk de NEF's in CNX. Dat heeft het voordeel dat je ook achteraf naar hartelust kunt experimenteren met de beeldinstellingen.

Ik werk graag met beeldinstelling Neutraal, met de helderheid op -1, contrast op +1 of 0 en verzadiging op +1. Naar mijn smaak mooie kleuren en minder nabewerking nodig dan de NEF's uit mijn D2x.
Jur

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » ma mar 03 2008 11:01 am

GdP schreef:Laat maar eens een foto zien?
Afbeelding

Hierbij een volledig onbewerkte foto
wat ik hier niet goed aan vind? (we laten de compositie enz dr even buiten :oops: )

De kleuren!
Te grauw en huidskleuren niet kloppend

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » ma mar 03 2008 11:03 am

Opgezetfan schreef:Ook als je in je menu naar WB gaat kan je de AUTO WB aanpassen (wamer, kouder, groener, geler)
Ik ben hier gisteren al een beetje mee bezig geweest, en ik denk dat een groot deel van mijn probleem hiermee valt op te lossen.

De kleuren van de foto worden dan al aanzienlijk beter weergeven, wel worden de donkere vlakken nog steeds erg grauw.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”