JPG kwaliteit in de studio

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr mar 21 2008 11:14 am

Ik heb even met het NEF-bestand gestoeid in Capture NX en kreeg (naar mijn smaak) de beste resultaten met Active D-lighting UIT en beeldinstelling op D2XMODE1 of NEUTRAAL met Tint -1.
Jur

mboots

Bericht door mboots » vr mar 21 2008 12:05 pm

ik las ergens dat d2xmode te veel ruis mee brengt op hogere iso's
Ik ga nog stoeien om studio werk wel in d2x mode te doen en normaal werk niet. Neutraal -1 zou de beste ruisprestaties geven standaard.

Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Zuiderbuur » vr mar 21 2008 3:47 pm

Heb niet het ganse topic doorlezen maar bij de eerste foto :

zet eens je flitslampen wat verder van het model weg

en natuurlijk het licht meten zoals het hoort !

Robin

Bericht door Robin » vr mar 21 2008 4:09 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mboots

Bericht door mboots » vr mar 21 2008 10:53 pm

dank je! regel maar wat dan geef ik wel een workshopje voor ene aantal man.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr mar 21 2008 10:58 pm

mag vrouw ook?
click voor mijn foto's op flickr.

GdP

Bericht door GdP » vr mar 21 2008 11:01 pm

Jolanda schreef:mag vrouw ook?
Jij wel. :)

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » za mar 22 2008 6:17 am

Ik doe ook graag mee mocht dit georganiseerd worden.
Ben benieuwd.

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Nikon

Bericht door Nikon » za mar 22 2008 7:08 am

Doe erg veel studio en ok erg veel portretten ( zie website www.galleryphoto.nl). en denk dat je hetb in de verkeerde richting zoekt. Denk namelijk dat het aan de lichtopstelling en belichting moet zoeken.
persoonlijk zou ik eerst het licht bgoed meten aangezien ik overal witte ( uitgevreten) plekken zie. De lichtopsteling kan ook anders . Zelf werk ik altijd op standaard ipv neutraal, om vervolgens het in de computer eventueel te wijzigen. Qua scherpte is het bij nikon altijd een probleem, Heb hier al meerder keren op dit forum over geschreven en al meerdere keren met Frank van Nikon over gesproken, maar die moet je in de computer scherpstellen. Nikon gaat er namelijk vanuit dat mensen die de D300 of D3 gebruiken zelf hun beeld willen en kunnen bepalen en niet zoals bij "consumenten" camera's het geheel qua kleur -contrast , scherpte etc kant en klaar uit de camera komt

Gr
Nikon

Nikon

Bericht door Nikon » za mar 22 2008 7:14 am

Was nog vergeten te vertellen dat de glimmende plekken ( met name bij model aan de linkerzijde) tevens worden veroorzaakt door een zeer slechte visagie. Bij dit soort opname's moet echt werken met een goede visagiste . De huid moet eerst met een matte poeder worden afgepoederd
Wil je overigens meer spanning in de foto moet je aan een zijde de lichtsterkte verminderen door bv 2 stops te minderen tov de ander lichtbron.
Gr
Nikon

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za mar 22 2008 8:18 am

Nou nou, Marco krijgt het hier wel voor zijn kiezen zeg. "Verkeerde belichting gebruikt", "Licht niet goed gemeten", "Lichtopstelling anders", "zeer slechte visagie", "meer spanning toevoegen" .

Hij vroeg volgens mij wat er mis was met de foto niet met zijn fotografie.

Er zit een dun lijntje tussen opbouwende kritiek en afbrekende kritiek. Als ik dit zo lees dan ervaar ik het als behoorlijk afbrekend.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 22 2008 12:59 pm

@a90: Als hij dat nog niet vond, wat heel wel mogelijk is (ik lees het in ieder geval niet zo), dan heb je 'm in ieder geval een zetje in deze richting gegeven ... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za mar 22 2008 1:11 pm

Voor die workshop wil ik ook wel in aanmerking komen!
Maar dat weet Marco al..

Ik heb er voor de rest ook de ballen verstand van maar ik zou toch wel die pukkel van 't model wegshoppen. Of je moet willen dat t model zo authentiek en natuurlijk overkomt. Maar volgens mij is dit even een testje, vergeleken met de andere foto,s op je site.
"Imagination is far more important than knowledge"

Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Zuiderbuur » za mar 22 2008 2:31 pm

a90 schreef:Nou nou, Marco krijgt het hier wel voor zijn kiezen zeg. "Verkeerde belichting gebruikt", "Licht niet goed gemeten", "Lichtopstelling anders", "zeer slechte visagie", "meer spanning toevoegen" .

Hij vroeg volgens mij wat er mis was met de foto niet met zijn fotografie.

Er zit een dun lijntje tussen opbouwende kritiek en afbrekende kritiek. Als ik dit zo lees dan ervaar ik het als behoorlijk afbrekend.
En toch zijn de twee eerste punten volgens mij de oorzaak van het bekomen effect in de eerste foto

Heb dat ook al gehad en simpelweg omdat de studioflits te kort bij het model stond, ook al was het licht goed gemeten.

Er wordt toch enkel maar gezocht naar de oorzaak... Dat Marco kan fotograferen bewijst zijn site, daar twijfelt niemand aan.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za mar 22 2008 2:33 pm

Misschien is het ook iets, om net zoals prof's een laptop/computer te zetten in de studio en achteraf de foto's te bekijken (eventueel samen met 't model) en dan kijken wat er verkeerd is gegaan, en dan beetje creatief zijn en wat aanpassen (qua belichting)
"Imagination is far more important than knowledge"

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”