[quote="iJoost"]Perspectief wordt bepaald door de afstand tot het onderwerp. Met beeldhoek, brandpuntsafstand of sensor afmetingen heeft het op zich niets te maken.
(En de beeldhoek wordt bepaald door de brandpuntsafstand en de afmetingen van de sensor samen.)
Maar...
Doordat fotografen nu eenmaal graag het beeld zo goed mogelijk willen vullen met hun onderwerp, zullen ze bij een kleinere beeldhoek (langere brandpuntsafstand en of kleinere sensor) vaak een grotere afstand tot het onderwerp kiezen en krijg je een zogenaamd tele-perspectief. Of omgekeerd bij een grotere beeldhoek is men om die zelfde reden geneigd om een kortere afstand te kiezen en krijg je een groothoek-perspectief.
Aan brandpuntsafstanden en hun effect op het perspectief zijn we domweg gewend. We "weten" bijvoorbeeld dat een lens ergens tussen de 70 en 110 mm. bij een portret (een gezicht vult het beeld) een prettig (voor mensen herkenbaar) perspectief geeft.
Maar al die verschillende sensor maten van digitaal maken het ingewikkeld. Welk effect hebben die op het perspectief? Dat wordt rekenen... Onhandig. Vandaar dat men de crop faktor verzonnen heeft (de naam verwijst er trouwens naar dat simpelweg een stukje uit de foto snijden in Photoshop exact hetzelfde effect heeft). Met de crop factor kun je de gevolgen van de afmetingen van een bepaalde sensor vertalen naar de vertrouwde brandpuntsafstanden.
Een 50 mm. lens met een crop factor 1,5 wordt dan voor het gemak een 75 mm. lens genoemd. Niet omdat de brandpuntsafstand erdoor verandert. Maar wel de beeldhoek. En daarmee ook de afstand die je nodig hebt om een bepaald onderwerp beeldvullend te krijgen. En daardoor dan dus ook het perspectief.
Dus ja, je 50 mm. lens blijft altijd een brandpuntsafstand van 50 mm. hebben maar voor het toepassen van de brandpuntsafstand/perspectief vuistregels mag je 'm beschouwen als een 75 mm. lens.
(Overigens is dit "probleem" niet echt nieuw. Iedereen, die wel eens gewerkt heeft met een andere filmmaat als 35 mm. kleinbeeld, weet dat daarbij andere brandpuntsafstanden als groothoek, normaal en tele gelden.)[/quote
ijoost, jij zegt dat perspectief niets te maken heeft met beeldhoek en brandpuntafstand- ik dacht van wel: hoe groter de brandpuntafstand hoe meer het perspectief "in elkaar " wordt gedrukt. voorbeeld is het welbekende plaatje van telegraafpalen langs een weg: bij een lang brandpunt staan de palen alsware dichter bij elkaar, bij een korter brandpunt verder uitelkaar(meer dieptewerking)
gr ben
