Relatie beeldhoek / cropfactor

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Lothian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Lothian » di mar 25 2008 10:55 pm

Pasemi schreef:
Wat bedoel je met dit: 'Dat is nog tot daar aan toe (80-120?)'
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar om grote neuzen en platgeslagen gezichten (perspectivische vertekeningen) te voorkomen,
maak je portretten nu eenmaal in het bereik 80-120mm.
Het bijbehorende perspectief wordt als 'normaal' ervaren.
Op een DX camera is dat perspectief met hetzelfde objectief (en brandpuntsafstand) niet anders (dan op full frame),
alleen krijg je minder beeld op de cropped sensor. Zelf zou ik geen 50mm gebruiken voor portretten.

Toch snap ik dit niet helemaal, ik gebruik niets anders dan een 50mm en genoemde problemen ervaar ik niet.
Hoe werkt het nu?
Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 25 2008 11:27 pm

Lothian schreef:Toch snap ik dit niet helemaal, ik gebruik niets anders dan een 50mm en genoemde problemen ervaar ik niet.
Hoe werkt het nu?
Omdat jij, Lothian, hoogst waarschijnlijk met een DX camera werkt.
Dan heb je doordat de chip niet beeldvullend is (FF is 24 x 36) een 1.5 verloop. Dat betekend in de praktijk dat die 50mm van jou dan 75mm is.
75mm is prima te doen voor portretten.

Myriad

Bericht door Myriad » wo mar 26 2008 12:30 am

Dat betekend in de praktijk dat die 50mm van jou dan 75mm is.
75mm is prima te doen voor portretten.
Ja, en daar zit nu de grote (op dit forum terugkerende) verwarring: de beeldhoek gaat door DX bij een 50mm naar die van een 75mm, maar het perspectief blijft die van een 50mm en is m.i. daardoor minder geschikt voor portretten.
De werkafstand wordt wel beter. Ook op DX zou ik dat met een objectief in het brandpuntafstandsbereik 80-120mm doen. Bijvoorbeeld met de 85mm (1.4 of 1.8 ) of de 105mm micro.
Nadeel: de werkafstand (je onderwerp moet wel binnen het kader passen). Daar komt een voordeel van full-frame om de hoek kijken.
Bekijk eens vergelijkende portretten met verschillende brandpuntsafstanden (de waarde van het objectief) (bijv. 20, 35, 50, 75, 85, 105, 135, 200) en ik weet het wel.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo mar 26 2008 1:14 am

50MM op een crop kamera is niet echt een probleem wat betreft vertekening, als je maar voldoende afstand houdt, als je alleen het gezicht pakt wil de neus wel eens wat te groot lijken maar als je de schouders ook meeneemt valt dat reuze mee, door de crop factor ga je dus automatisch wat verder achter uit. Voor een close-up portret kan je op een cropkamera beter tussen de 70 en de 80 MM blijven. ( Dus om tot de zelfde uitsnede te komen bij een cropkamera moet je meer afstand houden waardoor het grote neus effect weer minder wordt ) Voor een ruim portret hoofd schouders is een 50MM prima te gebruiken.

Zie ook www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=8437 .Met dank aan Mike :wink: .

Of vindt je de dokters neus hier ook te groot Pasemi.

En natuurlijk spullen waar je zelf hard voor hebt moeten werken ben je over het algemeen zuiniger op.

Groeten Jan 8) .

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 26 2008 1:38 am

Dit draadje is een afsplitsing van een discussie over cameramishandeling dat off-topic ging...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 26 2008 8:38 am

Perspectief wordt bepaald door de afstand tot het onderwerp. Met beeldhoek, brandpuntsafstand of sensor afmetingen heeft het op zich niets te maken.

(En de beeldhoek wordt bepaald door de brandpuntsafstand en de afmetingen van de sensor samen.)

Maar...

Doordat fotografen nu eenmaal graag het beeld zo goed mogelijk willen vullen met hun onderwerp, zullen ze bij een kleinere beeldhoek (langere brandpuntsafstand en of kleinere sensor) vaak een grotere afstand tot het onderwerp kiezen en krijg je een zogenaamd tele-perspectief. Of omgekeerd bij een grotere beeldhoek is men om die zelfde reden geneigd om een kortere afstand te kiezen en krijg je een groothoek-perspectief.

Aan brandpuntsafstanden en hun effect op het perspectief zijn we domweg gewend. We "weten" bijvoorbeeld dat een lens ergens tussen de 70 en 110 mm. bij een portret (een gezicht vult het beeld) een prettig (voor mensen herkenbaar) perspectief geeft.

Maar al die verschillende sensor maten van digitaal maken het ingewikkeld. Welk effect hebben die op het perspectief? Dat wordt rekenen... Onhandig. Vandaar dat men de crop faktor verzonnen heeft (de naam verwijst er trouwens naar dat simpelweg een stukje uit de foto snijden in Photoshop exact hetzelfde effect heeft). Met de crop factor kun je de gevolgen van de afmetingen van een bepaalde sensor vertalen naar de vertrouwde brandpuntsafstanden.

Een 50 mm. lens met een crop factor 1,5 wordt dan voor het gemak een 75 mm. lens genoemd. Niet omdat de brandpuntsafstand erdoor verandert. Maar wel de beeldhoek. En daarmee ook de afstand die je nodig hebt om een bepaald onderwerp beeldvullend te krijgen. En daardoor dan dus ook het perspectief.

Dus ja, je 50 mm. lens blijft altijd een brandpuntsafstand van 50 mm. hebben maar voor het toepassen van de brandpuntsafstand/perspectief vuistregels mag je 'm beschouwen als een 75 mm. lens.

(Overigens is dit "probleem" niet echt nieuw. Iedereen, die wel eens gewerkt heeft met een andere filmmaat als 35 mm. kleinbeeld, weet dat daarbij andere brandpuntsafstanden als groothoek, normaal en tele gelden.)

mikemix

Bericht door mikemix » wo mar 26 2008 8:48 am

Grojan schreef:Of vindt je de dokters neus hier ook te groot Pasemi.

Groeten Jan 8) .
Ben ik toch wel benieuwd naar zijn antwoord.

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 26 2008 8:55 am

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » wo mar 26 2008 10:46 am

iJoost schreef:Perspectief wordt bepaald door de afstand tot het onderwerp. Met beeldhoek, brandpuntsafstand of sensor afmetingen heeft het op zich niets te maken.
{ KNIP }
Mwa, deze redenering kan ik niet geheel onderschrijven. Perspectief wordt wel degelijk OOK door je lens bepaald, die lens zorgt immers voor de afbuiging van de lichtstralen EN daarmee ook voor het gecreëerde beeld.

Misschien dat bij een meeting mensen eens met een D3 en een crop body met dezelfde lens, eenzelfde opstelling ( met zichtbaar perspectief ) beeldvullend kunnen fotograferen.
Fotografeer vervolgens met een crop body en een 'gecorrigeerde' lens tav crop hetzelfde beeld beeldvullend.

Ik durf te wedden dat de plaatjes van de D3 beeldvullend, en de gecorrigeerde crop body, qua perspectief wel degelijk verschillen.

Dus resumerend testje:
1. D3 en crop body met 75 mm lens een onderwerp beeldvullend vastleggen
2. Hetzelfde onderwerp beeldvullend vastleggen met een crop met een 50mm lens.

Ik spreek express nog niet over diafragma aangezien bij het scherptediepte verhaal de sensor grootte zeker van invloed is.

Je laatste conclusie dat dit niets nieuws is onderschrijf ik weer van harte. Niet alleen middenformaat, maar ook kleinbeeld en de diverse compactjes met allerhande digitale formaten sensors hebben hier last van.
Ik heb hier zo 123 even geen reproduceerbare opstelling bij gebrek aan een 2:3 sensor compact danwel D3.

pabusk

Bericht door pabusk » wo mar 26 2008 4:28 pm

Om cropfactor en beeldhoek tussen FF en DX formaat makkelijk te vergelijken (zonder al te veel rekenwerk) kan je ook eens op pagina 30 vand deze Nikon brochure kijken. Ze staan daar naast elkaar voor alle niet-DX objectieven

download pdf

Groetjes
Paul

Myriad

Bericht door Myriad » wo mar 26 2008 6:29 pm

Een beetje laat, maar de titel van dit topic zou moeten zijn: Relatie cropfactor / perspectief.

De brandpuntsafstand BEPAALT het perspectief (het is een eigenschap van het objectief bij die mm's).
DE MATE WAARIN de gebruikte brandpuntsafstand uit de gemaakte foto kan worden HERKEND/AFGELEZEN (behalve uit de EXIF :| ), wordt o.a. bepaald c.q. vertroebeld door:
- de afstand tot het onderwerp (de cropfactor maakt dat je meer afstand moet nemen om het binnen het kader te kunnen krijgen)
- het opname standpunt
- de opnamehoek
- diepte in de foto (geeft de mogelijkheid tot het zien van convergentie)

Wat ik hiermee wil zeggen:
a. de perspectivische vertekening is er wel ... maar valt minder op/stoort niet ... door de afstand tot het onderwerp
b. als je een foto maakt (bijvoorbeeld een portret) met 50mm op een cropped sensor (factor 1.5) camera en je maakt dezelfde (gekaderde) foto met een full frame camera met 75mm,
dan IS het perspectief anders!
c. de keuze voor het te gebruiken perspectief is een smaakkwestie
d. er zijn ervaringscijfers die ongeveer het bereik 80-120mm (op full frame/analoog kleinbeeld) als natuurlijk perspectief beschouwen voor portretten

Overigens: de perspectivische vertekening aan de neus van Drs. P. in de mooie foto van mikemix :wink: valt mij niet zo op ... door de genomen afstand.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo mar 26 2008 6:59 pm

Dat het perspectief alleen bepaald wordt door de voorwerpsafstand is makkelijk te controleren met een zoomlens.

Zet je camera op een statief en fotografeer een voorwerp beeldvullend, zoom daarna uit totdat het onderwerp ca. de halve hoogte heeft en vergelijk deze twee beelden met elkaar.

Je zult zien dat het perspectief exact hetzelfde is.

Diafragma heeft met perspectief niets te maken net zoals de scherpte diepte niet wordt bepaald door de afmetingen van de sensor, maar door de afbeelding maatstaf
(en hier natuurlijk wel diafragma)

Bij de bovenstaande test is er uiteraard verschil in scherpte diepte daar de afbeelding maatstaf wordt veranderd.

Maar ook dit kun je met een eenvoudig test bepalen. Neem de zelfde opstelling als bovenstaand, fotografeer met groothoekstand een voorwerp,

Ga nu met de camera achteruit en zoom zodanig in dat het onderwerp weer net zo groot wordt afgebeeld, je zult zien dat de scherpte diepte hetzelfde is
(uiteraard bij gelijk diafragma dus opletten met zoomlens)

Daar de compactcamera’s zulke kleine sensoren hebben en we toch beeldvullend fotograferen, en dus met kleine afbeelding maatstaf werken, hebben ze een grote scherpte diepte.
Uit dezelfde theorie volgt dat dus middenformaat camera’s, waar je beeldvullend groot afbeeld, minder scherpte diepte hebben.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » wo mar 26 2008 8:06 pm

RVK schreef:Dat het perspectief alleen bepaald wordt door de voorwerpsafstand is makkelijk te controleren met een zoomlens.

Zet je camera op een statief en fotografeer een voorwerp beeldvullend, zoom daarna uit totdat het onderwerp ca. de halve hoogte heeft en vergelijk deze twee beelden met elkaar.

Je zult zien dat het perspectief exact hetzelfde is.

Diafragma heeft met perspectief niets te maken net zoals de scherpte diepte niet wordt bepaald door de afmetingen van de sensor, maar door de afbeelding maatstaf
(en hier natuurlijk wel diafragma)

Bij de bovenstaande test is er uiteraard verschil in scherpte diepte daar de afbeelding maatstaf wordt veranderd.

Maar ook dit kun je met een eenvoudig test bepalen. Neem de zelfde opstelling als bovenstaand, fotografeer met groothoekstand een voorwerp,

Ga nu met de camera achteruit en zoom zodanig in dat het onderwerp weer net zo groot wordt afgebeeld, je zult zien dat de scherpte diepte hetzelfde is
(uiteraard bij gelijk diafragma dus opletten met zoomlens)

Daar de compactcamera’s zulke kleine sensoren hebben en we toch beeldvullend fotograferen, en dus met kleine afbeelding maatstaf werken, hebben ze een grote scherpte diepte.
Uit dezelfde theorie volgt dat dus middenformaat camera’s, waar je beeldvullend groot afbeeld, minder scherpte diepte hebben.

RVK
Andere stand zoomlens = ander brandpunt = per definitie een ander perspectief.
En hoe groter de afstand tot het voorwerp, en daarbij een groter gebruikt brandpunt, hoe smaller het gebied welke tot scherptediepte wordt gerekend.

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 26 2008 8:19 pm

OK

Drie foto's zelfde perspectief. Toch?

Vanaf statief genomen. Dus inderdaad alledrie met exact dezelfde afstand tot het onderwerp.

Brandpuntsafstanden? Bekijk de EXIF zelf dan maar even...

1)

Afbeelding

2)

Afbeelding

3)

Afbeelding

Perspectief wordt echt alleen door de afstand bepaald.

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 26 2008 8:30 pm

Moeilijk te geloven? Hier zijn ze onversneden. Het perspectief is hetzelfde. Alleen de beeldhoek verschilt een beetje. ;-)

1)

Afbeelding

2)

Afbeelding

3)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”