Wat nu weer???

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 31 2008 11:26 am

Genoeg hier heren. Terug naar het onderwerp? :evil: :evil: :evil:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nikon

Bericht door Nikon » ma mar 31 2008 11:44 am

Vind het jammer dat er over wordt gekloot. Zoals mikemix al schreef fotografeer ik erg veel in de studio. Om nog precieser en eerlijker te zijn heb ik een auto ongeluk gehad( Hersenbeschadigingen) en fotografeerde toendertijd alleen in de studio. Ben pas na het ongeluk echt buiten gaan fotograferen . Het probleem is dat ik ( per dag verschillend) soms dingen ben vergeten en /of niet meer weet hoe iets toe te passen of te combineren. Gebruik ( zoals ik dit topic al begon) dit forum om soms dingen weer omhoog te halen uit mijn geheugen of weer aan te leren. Wis dus niet meer hoe om te gaan met de belichtingen en het grote verschil waardoor de luchten gingen knipperen

Gr en hoor weer graag tips en trucs

Nikon

mikemix

Bericht door mikemix » ma mar 31 2008 11:50 am

Prachtig dat er een forum is en hoop dat het goed met je gaat.

Beste Nikon, kan je een foto posten die het probleem weergeeft?

Nikon

Bericht door Nikon » ma mar 31 2008 11:55 am

Ongeluk is 3 jaar terug geweest en kan dingen voor die tijd vaak beter uit mijn geheugen omhaag halen.( dingen na het ongeval ben vaak kwijt) Vandaar dat fotograferen in de studio vaak ook wel gaat , want ik fotografeerde toendertijd al in de studio. Fotografie is voor mij dan ook een manier om de dag prettig te vullen

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma mar 31 2008 12:06 pm

Dat is het mooie van een forum, en aan de andere kant ook weer het lastige. Persoonlijke zaken die meespelen e.d.
Ben benieuwd naar je vorderingen!

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » ma mar 31 2008 5:21 pm

Beste Nikon, het probleem dat jij schetst heb ik ook, zelfs nu ik overgestapt ben naar de D300. Als je onderwerp erg donker is dan bijten de luchten nu eenmaal snel uit. Je zou eens 0,3 tot 0,7 kunnen onderbelichten en kijken of dat al iets scheelt. Niet tever gaan natuurlijk. het lekkere van digitaal is nou juist dat je gewoon drie plaatjes kunt schieten en ze meteen kan vergelijken ook.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » ma mar 31 2008 9:16 pm

Irritant zeg, als iemand zijn commentaren verwijderd.
Dat zie ik als: eerst de boel aan het schijten brengen en dan weg kruipen.
Ik zal geen namen noemen. :)

Gr Kees
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Snah
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Snah » ma mar 31 2008 9:32 pm

Ik meen begrepen te hebben dat bij wat afwijkende belichtingen het beter zou zijn voor maximaal kleur informatie eerder iets onder dan over te belichten. Ik lees dat daar verschillend over gedacht wordt; mikemix - jos

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » ma mar 31 2008 10:05 pm

Nikon,

Buiten fotograferen kan/zal nou eenmaal een stuk lastiger zijn dan studiowerk. Binnen heb je alles mooi onder controle en kun je belichting, lichtrichting enz. enz. helemaal naar je hand zetten.
Buiten zul je het moeten doen met wat je op dat moment voorgeschoteld krijgt.
Ik ben het met Mike eens dat je hoofdonderwerp het best belicht moet zijn. (spotmeting of centrumgericht)
'k Weet niet in hoeverre je thuis bent in Photoshop en dergelijke bewerkingen, maar daarmee is natuurlijk met enig creatief knip en plakwerk (of HDR) ook van een "lastige" situatie nog veel te maken. Schiet in ieder geval dan wel in NEF/RAW zodat er later nog mee "gespeeld" kan worden:

Is het verschil in de belichting erg groot, dan is het gebruik van een laag ingestelde belichting (links uitlichten) soms de redding van je opname. Ik bedoel: uitgevreten = geen informatie meer om te corrigeren. Onderbelicht = er is wel informatie in die delen die zich achteraf nog laat corrigeren.
Is de belichting redelijk egaal dan kun je wel wat meer naar rechts gaan zitten in je curves om de contrasten van die opname te verbeteren.
Trial and error blijft toch ook geboden, dat zullen we allemaal wel hebben, geen twee situaties zijn gelijk :)
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

fremitus

Bericht door fremitus » ma mar 31 2008 10:32 pm

Is "bracketing" met de D300 niet een mooie manier om juiste belichting uit te proberen?

Dozy

Bericht door Dozy » di apr 01 2008 12:12 am

Bracketing zoals gezegd is ideaal, doe ik bijna altijd met veel tegenlicht.
En D-lighting aanzetten werkt ook fijn ben ik achter, heb er nog niet het fijne van ontdekt. Maar met lampen als tegenlicht en d-lighting op normal krijg je in binnensituaties goede resultaten.
Achteraf is dit ook goed te doen met de fill-optie in PS. Maar in de camera werkt het wel makkelijker vind ik.

Succes!

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » di apr 01 2008 12:12 am

Bracketing is eigenlijk het zelfde als trial and error.
Tenzij je vanaf statief werkt. Dan kun je met -2, 0, +2 series werken die thuis weer tot HDR zijn samen te smeden.
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di apr 01 2008 10:12 am

Fera Albi schreef:Bracketing is eigenlijk het zelfde als trial and error.
Tenzij je vanaf statief werkt. Dan kun je met -2, 0, +2 series werken die thuis weer tot HDR zijn samen te smeden.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken kan je alleen stappen van 1 maken met de D300, dus zal je 5 foto's moeten schieten om er 3 over te houden, -2, 0, +2.

Nikon

Bericht door Nikon » di apr 01 2008 10:38 am

Leuk dat er zoveel reactie's komen.!!
Heb nog eens nagedacht , maar is actiieve D lichting iets zijn, of haal ik nu dingen door elkaar heen :?: :?:

Hoor wederom graag tips en trucs

fremitus

Bericht door fremitus » di apr 01 2008 2:51 pm

Dennis71 schreef:Voor zover ik heb kunnen ontdekken kan je alleen stappen van 1 maken met de D300, dus zal je 5 foto's moeten schieten om er 3 over te houden, -2, 0, +2.
3, 5, 9, Wat maakt 't uit? Met Ch(igh) razendsnel en stopt vanzelf.
En de stapjes kunnen ook kleiner dan 1.0 (0.3-0.7)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”