Wat nu weer???
Wat nu weer???
Aangezien ik dit forum zie als een forum om dingen te leren en uit te zoeken plaats ik hier maar weer een vraagje.
Gisteren met de kids naar de dierentuin geweest en dat natuurlijk samen met de D300.
Het weer was enigzins licht bewolkt , dus weinig contrast. Na een aantal foto's terug kijkens op mijn schermpje viel het me op dat er bij behoorlijk wat foto's er gedeelten knipperde op het scherm. Dus een teken van overbelichting.De sluitertijd verkorten had geen zin omdat je dan de foto onderbelicht.Omdat ik bij mijn vorige camera ( D70) hier veel minder last van had vraag ik me af of dit nu een probleem van de D300 is en zo nee.....hoe gaan jullie hiermee om.Hoor graag tips en trucs. Heb mijn contrast in de camera al met 1 stop verminderd
Gisteren met de kids naar de dierentuin geweest en dat natuurlijk samen met de D300.
Het weer was enigzins licht bewolkt , dus weinig contrast. Na een aantal foto's terug kijkens op mijn schermpje viel het me op dat er bij behoorlijk wat foto's er gedeelten knipperde op het scherm. Dus een teken van overbelichting.De sluitertijd verkorten had geen zin omdat je dan de foto onderbelicht.Omdat ik bij mijn vorige camera ( D70) hier veel minder last van had vraag ik me af of dit nu een probleem van de D300 is en zo nee.....hoe gaan jullie hiermee om.Hoor graag tips en trucs. Heb mijn contrast in de camera al met 1 stop verminderd
-1 op voorhand corrigeren is een beetje vreemd.
Wat meer van belang is, welke meetvorm was geselecteerd?
Bij bewolkt grijs weer is het niet vreemd als de luchten wat uitgebeten zijn.
Sterker, ik belicht juist vrijwel altijd +0.3 over(!).
Zeker met groepsfoto's of landschap, altijd iets overbelichten, anders wordt het een contrastloze grijze hap.
Als je toch niet zeker van je zaak bent, schiet NEF/RAW, kan je erna nog perfect de omvang corrigeren.
Zeker met groepsfoto's of landschap, altijd iets overbelichten, anders wordt het een contrastloze grijze hap.
Als je toch niet zeker van je zaak bent, schiet NEF/RAW, kan je erna nog perfect de omvang corrigeren.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
............
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op ma mar 31 2008 10:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik de website bekijk van Nikon dan kan jij daar nog zeker van leren, dus snap niet waarom jij iemands camera keuze zou moeten bepalen?Opgezetfan schreef:Allereerst is het verstandig om een voorbeeld te laten zien. Als je bijvoorbeeld tegen het licht in fotografeert is het natuurlijk het een of het ander. Het dynamisch bereik van de D300 is wel groot, maar zo groot natuurlijk ook weer niet. Ik heb steeds meer het idee dat jij beter je D300 kan verkopen en gewoon je D70 gaan gebruiken, je hebt de laatste tijd zoveel problemen met de D300, en je geeft zelf aan dat je D70 daarin beter was, waarom ben je dan in hemelsnaam overgestapt op een D300??
En we zijn niet allemaal even slim als jij

Omgangsvormen zijn niet jouw sterkste vaardigheden als ik zie hoe jij voor een trouwreportage "onderhandelt", zo kan jij weer wat van een ander leren.
En nee, deze informatie is gratis.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
...........
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op ma mar 31 2008 10:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb moeite met je opmerking dat de D70 hier minder last van had... Sorry.
Bij digitale fotografie mag je maximaal 1 stop overbelichten. Alles wat daarboven komt, verliest informatie en is dus uitgebeten. Je kan dus je D300 op bijv spot of center meting zetten en het lichtste gedeelte van de lucht meten. Stel dat dit 1/500e bij f8. Dan ga je terug naar je onderwerp en zet je de sluitersnelheid op 1/250e f8. Kijk op je display of het geheel niet te donker is. Indien het echt te donker is heb je kans op kleur-ruis zodra je thuis correcties gaat toepassen.
Eenmaal thuis gekomen corrigeer je je foto in bijv CNX of PS.
Suc6,
ALE
Bij digitale fotografie mag je maximaal 1 stop overbelichten. Alles wat daarboven komt, verliest informatie en is dus uitgebeten. Je kan dus je D300 op bijv spot of center meting zetten en het lichtste gedeelte van de lucht meten. Stel dat dit 1/500e bij f8. Dan ga je terug naar je onderwerp en zet je de sluitersnelheid op 1/250e f8. Kijk op je display of het geheel niet te donker is. Indien het echt te donker is heb je kans op kleur-ruis zodra je thuis correcties gaat toepassen.
Eenmaal thuis gekomen corrigeer je je foto in bijv CNX of PS.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Leuk toch? Een hele gedreven studiofotograaf die iets vraagt over buitenlicht situaties. Jij hebt een D300 en fotografeert regelmatig buiten, moet geen zware opgave zijn lijkt mij zo. Je kan toch gewoon een antwoord op zijn/haar vraag geven, zonder uit te hoeven weiden wat een ander voor toestel moet gebruiken?
TS, kan je een foto plaatsen die onderstreept wat je bedoelt?
TS, kan je een foto plaatsen die onderstreept wat je bedoelt?
Laatst gewijzigd door mikemix op ma mar 31 2008 10:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
.........

Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op ma mar 31 2008 10:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit vind ik een hele suggestieve en denigrerende opmerking, al stelt hij de 600ste vraag, dan blijft het altijd nog een forum waar je iets mag vragen.Opgezetfan schreef: je hebt de laatste tijd zoveel problemen met de D300, en je geeft zelf aan dat je D70 daarin beter was, waarom ben je dan in hemelsnaam overgestapt op een D300??
Volgende keer overleggen we het wel eerst met jou.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
........ 

Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op ma mar 31 2008 10:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit was mijn eerste post in deze draad, dit heet iemand proberen te helpen.mikemix schreef:-1 op voorhand corrigeren is een beetje vreemd.