D200: donkere foto's.......

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
paulk

Bericht door paulk » di jan 02 2007 11:58 pm

[quote="gdepater"][quote="smitsfotografie"] Oei. En ik dacht nog dat digitaal gaan het allemaal zoveel gemakkelijker zou maken. :shock:[/quote]

Het is natuurlijk spijtig te zien dat een van de meest verstokte aanhangers van de analoge fotografie op dit forum ondanks zijn voortdurende campagne omtrent de superioriteit van analoog nu in een keer zo makkelijk de witte vlag hijst door de mythe van de 'makkelijke' digitale fotografie in stand te houden, ook al fotografeerde tot voor een paar jaar geleden iedereen gewoon nog analoog, met spiegelreflex, maar ook met een simpele fixed focus compact.

Hij zou moeten zeggen dat je, net zoals ook in het analoge tijdperk al, niet blindelings van je apparatuur moet uitgaan maar door proef en vergissing moet leren wat je eigen interpretatie is van wat je apparatuur aan meting ed aanreikt, en wat je op basis daarvan moet instellen/aanpassen.

Door nu zo makkelijk de handdoek in de ring te gooien geeft hij feitelijk toe dat het terecht is dat digitaal analoog de laatste jaren zo heeft overvleugeld, door analoge fotografie als onbereikbaar en voor simpele technisch weinig onderlegde lieden als blijkbaar niet aan te leren neer te zetten, en er niet op te wijzen dat digitaal en analoog slechts een verschil in opname materiaal is, en verder niets

Je kan de vraagstelling natuurlijk ook omdraaien en zeggen : Je koopt zo'n duur toestel en dan gebruik je hem in de P stand?

Digitaal heeft stomweg ook een leercurve, en als je een duurdere camera koopt, analoog of digitaal, zitten daar meer mogelijkheden in die je in staat stellen in potentie technisch betere foto's te maken, maar daarmee tegelijkertijd ook om meer de fout in te gaan, en dus moet je, digitaal of analoog, de moeite doen dingen te leren.

Als je daarentegen wel met de voordelen van een (digitale)spiegelreflex wenst te fotograferen,

http://www.thetechlounge.com/article/30 ... LR+Camera/

maar niet al die moeilijke technische zaken opgezadeld wilt worden zijn er volop mogelijkheden, en daarbij nog goedkoper ook, om dat indien gewenst verregaand geautomatiseerd/voorgekauwd te doen (D40, D50).

Bij het nu gesignaleerde 'probleem' is de oplossing simpel, kijk in je handleiding wat er beschreven over 'histogram', en ga met je camera rommelen tot je een instelling/compensatie vindt waarbij je de foto's krijgt die zijn zoals je die wilt hebben. Kost tijd, moeite, maar je leert iets, en daarna kan je ook werkelijk iets, ook al is het zoiets simpels als je camera instellen.

En als je dat doet loop je tegen het echte voordeel van digitaal aan: omdat je je camera, lens, CF kaartje en computer al hebt kost dat aanrommelen je niets extra en zie je meteen wat je doet, terwijl je bij analoog oplopende kosten voor film, ontwikkelen en eventueel afdrukken zou hebben, plus de tijd van wegbrengen, ophalen etc.

SPIKE

Re: Digitaal is niet altijd even makkelijk!!!

Bericht door SPIKE » wo jan 03 2007 12:03 am

George Fennes schreef:Dat is een ontnuchtering gdepater,

Hoe duurder je camera, des te meer moet je zelf aan de resultaten sleutelen om er iets fatsoenlijks uit te laten komen.

Daar zijn ook al enige draadjes op dit forum over versleten.

Maar vergeet niet dat hetgeen je nu zelf moet/kan doen om je foto's te bewerken, normaal gesproken met anoloog in de ontwikkelcentrale voor je gedaan werd (kleurcorrectie enz.) of zelf al deed in de Doka.

Daarom waren een aantal forumleden zo diepteleurgesteld over hun D200 er was zelfs iemand die had zijn digitale camera aan de wilgen gehangen omdat de resultaten niet je van het waren.

Als ik het goed begrepen heb is dat een spijtoptant geworden dus weer terug in onze gelederen.

Maar bij eenvoudige camera's zie je er soms hele mooie plaatjes uit rollen.

Dat komt omdat de software in dat apparaat de foto's al automatisch verscherpt en de kleuren versterkt.

Alleen daar kan je naderhand heel weinig aan verbeteren/veranderen en bij een D200 heb je nog alle ruimte.

Maar sterkte ermee.

Groetjes George :D

Wat is dan de conclusie???? Alles onder de D200 is zo slecht nog niet. Bij de D200 moet heel erg moeilijk gaan doen om het resultaat te krijgen, wat uit de zogenaamde onderklasse tevoorschijn komt. :wink:

En ook kan je bij de klasse onder de D200 heeel erg veeeel veranderen…Goed is Goed, het moet niet tussen je oren zitten maar tussen de ogen.

Maar nu even serieus…er zit wel een kern van waarheid in.
Bij mij op werk, werkt een fotograaf…deze beste man liet mij eerst een foto maken van een onderwerp, daarna pakte hij mijn D70 en maakte de zelfde foto..het resultaat was echt verbluffend, ik wist niet dat mijn D70 dat kon. Conclusie?? Verstand van zaken. En sommige denken met een Spiegelreflex betere foto’s te kunnen maken. Gelukkig denk ik er anders over, ik mag alleen maar hopen.

GdP

Bericht door GdP » wo jan 03 2007 12:20 am

Volgens mij is de reden dat men zo massaal digitaal gegaan is dat men voor het eerst het fotoarchief kon verplaatsen van de schoenendoos naar de pc. Voor de rest heb ik nog geen doorslaand voordeel kunnen vernemen op deze site. Ik hoor alleen maar steeds meer ellende met die digitale camera’s. Gelukkig zijn de onderdelen van dit soort producten goed recyclebaar.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo jan 03 2007 8:56 am

gdepater schreef:Volgens mij is de reden dat men zo massaal digitaal gegaan is dat men voor het eerst het fotoarchief kon verplaatsen van de schoenendoos naar de pc. Voor de rest heb ik nog geen doorslaand voordeel kunnen vernemen op deze site. Ik hoor alleen maar steeds meer ellende met die digitale camera’s. Gelukkig zijn de onderdelen van dit soort producten goed recyclebaar.
Ik vond het al erg stil vanuit deze hoek :lol: dus gelukkig deze constructieve bijdrage. Zelf heb ik al gemerkt hoe goed het werkt om 's middags een wandeling met hondenliefhebbers te doen en nog voor het avoneten iedereen de foto's te kunnen laten zien op een webalbum. Dat vind ik een enorm voordeel. In zo'n geval gaat snelheid voor kwaliteit, dus RAW + JPEG en dan de JPEGjes alleen nog het hoogstnodige aanpassen, maar grotendeels onbewerkt opladen. Dit is met analoog gewoon niet mogelijk en zeker niet voor zo weinig additionele kosten.

Het heeft inderdaad wel even geduurd voordat ik de D200 zodanig onder de knie had dat er scherpe en goed belichte foto's uit kwamen. Gelukkig is mijn leercurve tot nu toe vrij stijl geweest. :shock:

Groeten van een zeer tevreden D200 gebruiker.
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

GdP

Bericht door GdP » wo jan 03 2007 11:22 am

MvBoetzelaer schreef:
gdepater schreef:Volgens mij is de reden dat men zo massaal digitaal gegaan is dat men voor het eerst het fotoarchief kon verplaatsen van de schoenendoos naar de pc. Voor de rest heb ik nog geen doorslaand voordeel kunnen vernemen op deze site. Ik hoor alleen maar steeds meer ellende met die digitale camera’s. Gelukkig zijn de onderdelen van dit soort producten goed recyclebaar.
Ik vond het al erg stil vanuit deze hoek :lol: dus gelukkig deze constructieve bijdrage. Zelf heb ik al gemerkt hoe goed het werkt om 's middags een wandeling met hondenliefhebbers te doen en nog voor het avoneten iedereen de foto's te kunnen laten zien op een webalbum. Dat vind ik een enorm voordeel. In zo'n geval gaat snelheid voor kwaliteit, dus RAW + JPEG en dan de JPEGjes alleen nog het hoogstnodige aanpassen, maar grotendeels onbewerkt opladen. Dit is met analoog gewoon niet mogelijk en zeker niet voor zo weinig additionele kosten.

Het heeft inderdaad wel even geduurd voordat ik de D200 zodanig onder de knie had dat er scherpe en goed belichte foto's uit kwamen. Gelukkig is mijn leercurve tot nu toe vrij stijl geweest. :shock:

Groeten van een zeer tevreden D200 gebruiker.
Marnix
Marnix voor deze toepassing weet ik een camera die veel geschikter is:

(6,0 Megapixels effectief; 3x Zoom)
De COOLPIX L6 combineert een slank en klein ontwerp, simpele bediening en de langste gebruiksduur van de batterij van alle digitale compactcamera's ter wereld. Met circa 1000 opnamen op een paar Energizer(TM) lithium AA-formaat batterijen blijft u door fotograferen, ongeacht hoe ver u reist of hoe lang het evenement duurt. Met de hoge gevoeligheid tot wel 800 ISO equivalent wordt fotograferen bij weinig licht of het vastleggen van snel bewegende onderwerpen vergemakkelijkt. De grote 2,5-inch monitor maakt het bekijken van uw foto's uiterst comfortabel. De ingebouwde Nikon innovaties (Gezichtprioriteit-AF, Rode-ogencorrectie en D-Lighting) completeren deze unieke camera.

Als ik mijn hond uitlaat, en ik zou daar zo graag foto's van willen maken, dan zou ik zeker geen D200 aanschaffen. :)

Als ik het bovenstaande al verneem, met opmerkingen dat geen enkele digitale spiegelreflex is staat is scherpte foto's te maken, maar dat dit achteraf nog geregeld moet worden dan houd ik het verlopig toch maar analoog. :)

Groeten Gerrit

paulk

Bericht door paulk » wo jan 03 2007 11:47 am

[quote="gdepater"]

Als ik het bovenstaande al verneem, met opmerkingen dat geen enkele digitale spiegelreflex is staat is scherpte foto's te maken, maar dat dit achteraf nog geregeld moet worden dan houd ik het verlopig toch maar analoog. :)

Groeten Gerrit[/quote]

Is dat even een onthutsende ontboezeming van onze analoge profeet: hij fotografeert analoog omdat dat blijkbaar de enige manier voor hem is om een scherpe foto te krijgen

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat al dat geroep over 'analoog beter dan digitaal' ingegeven was door een zoektocht naar het beslissende moment, scheppingsdrang en fotografische meerwaarde

Maar nou begrijp ik ook al die apparatuur die hij zo dwangmatig vermeldt, wellicht hoopt hij dat iemand kan vertellen aan welke camera en lens hij genoeg heeft voor een scherpe foto. Al eens gedacht aan een fixed focus compact camera?

Maar even een kleine tip: met een camera kan je meer dan alleen een scherpe foto maken, dat noemen ze creativiteit :idea:

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo jan 03 2007 11:57 am

Zucht....daar gaan we weer.
Het jaar is nog maar net begonnen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo jan 03 2007 12:08 pm

Precies, Marten!

Laat iedereen toch zelf beslissen hoe 'ie wil fotograferen! Iedereen op zijn manier de mooiste foto's!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

paulk

Bericht door paulk » wo jan 03 2007 12:28 pm

[quote="chip54"]Precies, Marten!

Laat iedereen toch zelf beslissen hoe 'ie wil fotograferen! Iedereen op zijn manier de mooiste foto's!

Groet, Cees :D[/quote]

Helemaal mee eens

Het is al vervelend genoeg dat op sommige Nikon sites (DP Review!) gebruikers van andere merken treiterende boodschappen plaatsen om de 'superioriteit' van hun merk van de dagen te schreeuwen

Maar het is nu toch wel diep treurig dat op deze Nikon site constant door notabene een Nikon gebruiker zelf blijkbaar elke gelegenheid aangegrepen moet worden om maar te roepen hoe 'superieur' Nikon analoog over Nikon digitaal is

Ik heb het in andere boodschappen al eerder geroepen, het is allemaal een kastje met een lens waar licht in valt, en waar het uiteindelijk om de plaatjes en het plezier gaat

En voor de goede orde, ik heb naast digitaal nog 10 analoge camera's, waarvan 6 Nikon's, ( 2 F2's, 1 FE, 2 F90X's 1 F100) dus analoog is voor mij zeker geen gepasseerd of achterhaald station

Dus laten we nou eens gewoon plaatjes gaan maken en op een positieve manier gestelde vragen proberen te beantwoorden ....

GdP

Bericht door GdP » wo jan 03 2007 1:12 pm

Paul gelet op de gefrustreerde manier waarop je reageert op een opmerking van mij, blijkt gewoon dat je nog steeds niet erg gelukkig bent met je digitale keuze. Wat ik mij heel goed kan voorstellen. Gewoon te veel geklooi achteraf als de foto al gemaakt is. En het maken van de foto daar gaat het toch om!

Wanneer ik een vraag zie over te donkere foto’s met een D200 dan wordt ik daar niet vrolijk van, en het had misschien net de camera geweest die mij op andere gedachten had kunnen brengen. Toch voorlopig maar niet.

Ik zit echt niet te wachten op een heleboel werk achteraf op een pc, want ik zit de hele dag al tussen de computers. :cry:
Met vr. gr.
Gerrit

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jan 03 2007 1:19 pm

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo jan 03 2007 1:44 pm

GdePater.... de analoge zendeling in een digitale wereld... zou hij ook tegen inentingen zijn? zou hij ook zijn eigen brood bakken en zijn eigen bier brouwen? misschien recyclet hij zijn toiletpapier ook nog! en dat alles op geitenwollensokken..

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo jan 03 2007 2:11 pm

Hallo mensen,
Zullen we hiermee ophouden? GdePater heeft zijn punt gemaakt, anderen hebben hun punt gemaakt en dit soort steriotiepe hokjes helpen natuurlijk niemand verder met zijn donkere D200 foto's.

Ik maakte mijn posting met een knipoog maar ben alweer geschrokken van de reacties. Weer een leermoment voor mij.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo jan 03 2007 2:31 pm

richt je woorden aub aan de analoge kruisvaarder... als hij doorgaat met zijn zendingsdrang, zal ik me genoodzaakt blijven voelen te reageren..

GdP

Bericht door GdP » wo jan 03 2007 2:34 pm

Wat een frustraties komen er toch los bij die ’digibeten’ als je jouw twijfel uit digitaal te gaan.

“Oei. En ik dacht nog dat digitaal gaan het allemaal zoveel gemakkelijker zou maken.” :shock:

Een reden waar ik zelf nog niet aan gedacht heb, maar het is me inmiddels wel duidelijk geworden. Ga nooit digitaal als je daar niet tegen kunt, want je raakt er erg gefrustreerd van. :shock:

Het ging over het maken van te donkere foto’s met een D200. Uit de reacties bleek dat ook anderen daar last van hebben. Bovendien ook nog eens afhankelijk van welke lens er op de D200 zit! :cry:

Uit alle reacties, die ik bij de verschillende onderwerpen heb gezien is het bepaald nog niet eenvoudig uit een digitale spiegelreflex goede resultaten te halen. Daar komt nog heel wat voor kijken. Bij mij ligt het plezier van fotograferen in de periode voordat ik de foto heb gemaakt. En nadat de foto is gemaakt wil ik niet geconfronteerd worden achteraf daar nog iets goeds van te moeten maken. :)

Zolang digitale camera’s niet beter presteren is het mij wel duidelijk geworden dat ik de stap naar digitaal voorlopig maar beter niet kan nemen. Misschien een D3Xs? Of een Fuji FinePix S5Pro? We zullen wel zien.

En Alfredo je was de klompen nog vergeten .... :D

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”