Hebben pro's recht op betere plekken bij evenementen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
palone

Bericht door palone » di apr 15 2008 11:59 am

martijn01 schreef: Ik zie dat ze van het topic titel "hebben pro's recht op betere plekken bij evenementen" hebben gemaakt.
Bij een marathon heb je meer dan 42 km kans op een betere plek.....of stonden er alleen fotografen langs de kant.

Rogier

Bericht door Rogier » di apr 15 2008 12:11 pm

Dit is misschien niet de plaats om je gelijk te halen, maar nu de discussie toch afgesplitst is en loopt kunnen we hem net zo goed voeren. Wie weet levert het nog wat wederzijds begrip op :wink:

Laten we woorden als Pro en Amateur maar even proberen te vermijden. Dat zijn blijkbaar zwaar beladen woorden die meteen al heftige reacties veroorzaken. Je moet echter wel kijken naar de belangen die er spelen. Van iemand die een evenement bijwoont voor een opdrachtgever wordt verwacht dat hij met bepaalde foto's terugkomt. De marges zijn krap en de markt is overbevolkt. Als hij/zij aan het eind van de dag niet de foto's heeft die de opdrachtgever wilde zien dan is er een behoorlijke kans dat de opdracht de volgende keer naar iemand anders gaat. Als de fotograaf er van moet leven dan heeft dat behoorlijk impact. De belangen zijn dus groot.

Iemand die een evenement bijwoont voor zijn plezier heeft niet de druk om te presteren. Als hij niet met de foto's terug komt die hij had willen maken vindt hij/zij dat misschien jammer, meer het heeft verder geen gevolgen. Hij/zij heeft waarschijnlijk gewoon een baan het mislukken van de foto's van die dag heeft geen invloed op het inkomen. De belangen zijn dus klein.

Ik ben van mening dat iemand met een groot belang wel degelijk recht heeft op een betere plaats dan iemand met een klein belang. Uiteraard is het hardstikke gaaf als je de kans krijgt om tussen de "officiële" fotografen te staan, en die kans moet je ook pakken. Besef je daarbij alleen wel wat het belang voor hen is, en dat het voor jou helemaal niet zo erg is als je foto van een iets minder ideale plek is genomen.

Ik ben van mening dat dit alleen verandert als de organisaties van evenementen hier hun verantwoordelijkheid in gaan nemen. Betere selectie bij het uitdelen van accreditatie en betere scheiding tussen pers en publiek, met name bij finishes en podia. Er zijn gelukkig een hoop organisaties die dit serieus nemen, maar ook een hele hoop nog niet. Organisaties als de NSP adviseren hier ook over, misschien dat dit ook beter bekend gemaakt moet worden bij organisatoren.

De opmerking van Martijn01 over de NSP-pas heeft natuurlijk niet alleen maar te maken met de hoogte van het bedrag. Het is gewoon vreemd als je als sportfotograaf aan strenge eisen moet voldoen en een bijdrage moet betalen voor zo'n pas, en er dan mensen rondlopen of zitten op de beste plekken die nog nooit van zo'n pas gehoord hebben. Dan ga je je af en toe idd wel afvragen wat de waarde van zo'n pas is.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di apr 15 2008 12:18 pm

Een hoop gezeur om niks eigenlijk. Het is erg jammer voor de persfotografen, maar je doet er niks tegen.

Martijn als jij prachtige foto's weet te maken zullen de kranten/ bladen of weet ik veel wie uiteindelijk toch wel voor jou foto kiezen en niet voor de "mindere" foto van de amateur die een goeie plek heeft.
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op di apr 15 2008 12:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

moet kunnen

Bericht door George Fennes » di apr 15 2008 12:26 pm

Ik denk dat de TS wel heel duidelijk is geweest en hij absoluut geen sneer geeft naar Opgezetfan.
Hij heeft het verschillende keren duidelijk verwoord.
Maar in het topic van Opgezetfan kwam dit zo ter sprake en de discussie wordt hier in dit afgesplitste draadje voortgezet.
Dus geen lange tenen en niemand hoeft zich aangesproken te voelen en voelt iemand dat wel zo, dan kan het zijn dat er toch wel een redelijke grond van waarheid zit in het verhaal van de TS :wink:
Nu gaat het gewoon om een objectief oordeel te geven over degene die het voor hun brood doen en degene die het voor de hobby doen.
Als ik het interessant zou vinden om een fotoreportage te maken van een evenement als zo'n marathon, zou ik ook graag de beste plaats willen hebben, maar rekening houden met degene die daar hun brood mee moeten verdienen is wel zo netjes.

Groetjes George :D
Laatst gewijzigd door George Fennes op di apr 15 2008 5:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken

Rogier

Bericht door Rogier » di apr 15 2008 12:37 pm

Opgezetfan, het is idd jammer dat deze discussie is ontstaan in jouw topic. Zoals we al vast hebben gesteld was je daar gewoon in opdracht bezig en had je het volste recht om te zijn waar je was. Laten we proberen daar overheen te stappen, dan kan het best een interessante discussie worden denk ik.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di apr 15 2008 12:49 pm

@george...ik denk ook niet dat een persoon die er eigenlijk niet hoort te zitten zich zo manifesteerd dat een "pro" zijn werk niet kan doen.. persoonlijk doe ik dan graag een stapje opzij. je kan ze te vriend houden. misschien nog eens wat leren.

verder ben ik het eens met je eerste deel van je verhaal wat betreft het voorgezette draadje.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 15 2008 12:59 pm

Rogier schreef:Opgezetfan, het is idd jammer dat deze discussie is ontstaan in jouw topic. Zoals we al vast hebben gesteld was je daar gewoon in opdracht bezig en had je het volste recht om te zijn waar je was. Laten we proberen daar overheen te stappen, dan kan het best een interessante discussie worden denk ik.
Dit was precies de reden waarom ik dit draadje afgesplitst had; ik wilde het draadje van Opgezetfan niet laten "vervuilen" door deze discussie. Beide draadjes zijn interessant.

Dit draadje gaat dus NIET over de marathon van Rotterdam en wie waar stond bij dat specifieke evenement!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: niet relevant

Bericht door V70ORD5 » di apr 15 2008 1:02 pm

George Fennes schreef:Iedereen bekijkt het vanuit zijn/haar standpunt. :D
Spijker op de kop. Bekijk het van je eigen standpunt, en ga niet lopen zeuren dat je het standpunt van een ander wilt :wink:
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Rogier

Bericht door Rogier » di apr 15 2008 1:06 pm

Arend-ho schreef:@george...ik denk ook niet dat een persoon die er eigenlijk niet hoort te zitten zich zo manifesteerd dat een "pro" zijn werk niet kan doen..
Het zal je verbazen hoe vaak het wel gebeurd. In 99% van de gevallen zal het onbedoeld zijn en voortkomen uit enthousiasme en ontwetendheid. Neem bijvoorbeeld de man uit de voorbeeldfoto van Martijn01. Die heeft waarschijnlijk van een vriend in het bestuur ofzo toegang gekregen tot de fotografenplekken en is ergens gaan zitten wat hem wel een leuk plekje leek. Hij is zich er zeer waarschijnlijk absoluut niet bewust dat hij iemand hindert in zijn werk.

martijn01

Bericht door martijn01 » di apr 15 2008 4:29 pm

o mijn god! wat een haat reacties allemaal haha. ach had het wel verwacht zoiets.

julie voelen je allemaal gelijk aangesproken spreek hier over een groep van 10 duizenden hobbyisten waar er een paar hele rotte appels bij zitten.

En degene die zeggen van ahhh wat is nou €233... ga aub eerst even na denken. als dat voor julie allemaal 3x niks is moet je me maar ff een pb sturen. stuur ik er 1 terug met mijn rekening nr.

Ik probeerde julie iets te vertellen. Hoe moelijk het is om als pro rond te komen. en als julie allemaal denken dat dat zo gemakkelijk is en je brokken met geld verdient. moeten julie allemaal pro worden.

Die prijzen die julie waarschijnlijk in het boekje van de nvf zijn pure nonsens er is niemand maar dan ook niemand die zulke prijzen betaalt.

De meeste kranten betalen nog geen €45 voor een foto.
reken maar is uit hoeveel platen je moet maken voor een leuk salaris doe daar de belasting nog is af. en alle prijzen van kaarten.

En reageer dan weer is! Ik wild niet als een klootzak overkomen maar sommige reacties zijn gewoon gebasseerd op pure bull shit!

quote "zorg gewoon dat je er als eerste bent voor een perfecte plek"

Denk je dat ik er geen opdrachten voor heb zitten 9 van de 10 keer hebben wij max 20-30 min voor een onderwerp. als je amateur voetbal fotografeert heb je soms drie wedstrijden waar je een uur de tijd voor hebt!

Kortom denk eerst ff goed na voordat je je reactie geeft.

En volgens mij heb ik ook gezegt dat opgezetfan volkomen terecht acreditatie heeft gekregen.

Met vriendelijke groet,

M

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di apr 15 2008 4:43 pm

Joh martijn,

Laat je niet zo kennen joh. De personen die zo praten weten kennelijk niet waar ze het over hebben ;)

Je statement is volkomen duidelijk.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

martijn01

Bericht door martijn01 » di apr 15 2008 5:11 pm

hoi allemaal,

Ik wil hier idd niet meer over verder praten want bij sommige mensen roept het toch wel wat agressie op. en het moet hier ook gezellig blijven.

tenslotte heb ik hier sinds 1 week eigenlijk toch niks meer te zoeken ben overgestapt op jullie witte vijand haha.

Opgezet fan: ik zal je blijven volgen op dpz. ik weet dat je daar ook zit.
Mischien kom ik je volgend jaar wel tegen bij de marathon haha.

Deze kan wat mij betreft op slot!

met vriendelijke groet,

m

mikemix

Bericht door mikemix » di apr 15 2008 5:38 pm

Mmm.......
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Toch ben ik van mening dat als je goed (genoeg) bent, je er een goede boterham mee kan verdienen.
Als je foto's niet onderscheidend genoeg zijn omdat al die amateurs er zitten dan moet je maar een ander vak kiezen.
Niet leuk om te horen, wel van een "pro" collega die er WEL prima van kan rondkomen.

En ik jank niet, maar werk lekker hard. Heb je er ook geen tijd voor.
Maar jij hebt gelukkig een Canon waar weer alle hoop op is gevestigd.....

Weet je waar ik moe van word?
Die zogenaamde "pro's die lopen te stressen op een shoot, omdat ze er nog 4 door het hele land hebben in 4 uur.
En er maar voor duiken want ik moet een goede plaat en ik heb haast.

Ik zorg er voor dat ik van te voren een (goede) prijs afmaak die mij in staat stelt om een goede foto te maken in 2 uur.
Voor dat bedrag moeten "zij" een heel weekend het hele land door, waardoor je gehaaste middelmatige foto's schiet.

Zit ik al lang en breed met een biertje in de tuin met mijn Macbookje Pro de foto door te sturen met een hele tevreden klant
aan de andere kant.

Ik wens je veel succes.
Laatst gewijzigd door mikemix op di apr 15 2008 6:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » di apr 15 2008 5:44 pm

Dan hoop ik voor je dat je met de witte vijand betere marges draait.

Dit topic gaat intussen mijns insziens helemaal nergens meer over. Kennelijk hebben pro's het moeilijk rond te komen omdat er zoveel concurrentie is. Dát is nou de kracht van de marktmacht. En voor de zwakkeren is dat heel vervelend.
Hiermee doel ik niet op kwalitieit die mensen wel of niet afleveren. Ik doel'wél op het feit dat als er onvoldoende muziek inzit qua inkomsten het wijs kan zijn een andere job te zoeken. De toonzetting vind ikzelf nogal vervelend dat '" pro's" per definitie de betere plekken verdienen. Vaak zijn het nl niet de fotograven maar het publiek dat betaald voor toegang.

Leven en laten leven. En kies voor jezelf de beste route, maar ga niet janken als een ander een betere route heeft gevonden.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » di apr 15 2008 5:53 pm

Wat ben ik blij dat ik een Semi Amateur ben :mrgreen: :mrgreen:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Gesloten

Terug naar “Overig fotografie”