Hebben pro's recht op betere plekken bij evenementen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
martijn01

Hebben pro's recht op betere plekken bij evenementen

Bericht door martijn01 » ma apr 14 2008 3:32 pm

PatrickP: Dit komt uit het draadje over de Rotterdam marathon. Genoeg aanleiding voor een eigen draadje lijkt me...

inderdaad erg leuk als je mensen van de pers kent. en zo aan acreditatie komt.

Alleen jammer dat wij wel gewoon € 233,05 per jaar aan de nsp moeten betalen.

Dit is geen aanval op jou, echt waar niet! maar wel jammer dat door dit soort gevallen wij steeds moeilijker op de juiste plekken komen. terwijl wij met de druk moeten werken en persee een goede dan wel perfecte plaat moeten leveren.

Nu valt het met de marathon nog mee. maar bij voetbal wordt je er erg chagerijnig van als je om je heen kijkt. tijdje terug geval gezien. dat iemand op de perfecte plek zat met een coolpix op een eenpoot nou dat is dus geen beroeps fotograaf en degene die er voor (krant....) zat kon op een rot plek gaan zitten.

Maargoed zie dit niet als een aanval maar begrijp mijn oogpunt.

martijn01

Bericht door martijn01 » ma apr 14 2008 5:20 pm

Ik wilde ook niet beweren dat je geen opdracht had ofzo. ik wilde meer zeggen van kijk dit zijn nu de verschillen.

het is soms moeilijk aan "amateurs" hobbyisten mischien beter gezegt uit te leggen waarom wij hier nu van balen en dat is gewoon simpelweg omdat wij ieder jaar dik geld aan de nsp betalen en je je soms afvraagt waarom doe ik dat in godsnaam........

En daar bedoel ik niet jou situatie mee, want je bent er gewoon in opdracht.

Zal er ff een voorbeeld bijzetten.

tja.... naja we blijven toch maar de nsp betalen hahaha

Afbeelding

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma apr 14 2008 6:21 pm

martijn01: je standpunt is duidelijk, maar ergens voelde ik me wel aangesproken, want je komt hier niet zomaar mee over je standpunt.
Als ik betaald krijg voor wat ik doe heb ik er net zoveel recht op als jij. Als je klachten hebt moet je dat misschien maar vertellen aan de personen die die perskaarten verlenen op zo'n evenement.

Nu weer ontopic please, want dit gaat ten koste van dit leuke topic.

Als er nog meer mensen zijn met foto's zet ze er gerust bij :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

martijn01

Bericht door martijn01 » di apr 15 2008 1:22 am

Hoi, opgezetfan je moet je echt niet aangevallen voelen door mij.
Is echt mijn intensie niet.

Alleen moeten heel wat mensen (niet jij in dit geval) inzien dat het voor ons ontzettend moeilijk is om geld te verdienen. dat kan je aan roel vragen, die zal dat zeker ook vinden.

Ik zie dat ze van het topic titel "hebben pro's recht op betere plekken bij evenementen" hebben gemaakt.

naja dat is in de meeste gevallen wel zo ja. wel vind ik jou situatie, opgezetfan van zondag inderdaad anders. je bent er dan voor 3 man in opdracht. Dus ben je op dat moment pro en vind niemand dat erg.

Alleen sommige mensen denken dat als ze een grote camera om hun nek hangen met een flinke tele toeter erop ze heel wat betekenen. nou daar kan ik heeeeeeeeeeel slecht tegen. (zo zie ik jou totaal niet)

je hebt zondag een mooie serie gemaakt en kan daar trots op zijn. ga zo door!

naja, nu zullen julie allemaal wel denken wat een arogante kwal.
Maar geloof me, ik ben een lieve leuke kerel
Maar, zal er alles aan doen om mijn boterhammen op de plank te krijgen.

Met vriendelijke groet,

M

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 15 2008 1:53 am

martijn01 schreef:Ik zie dat ze van het topic titel "hebben pro's recht op betere plekken bij evenementen" hebben gemaakt.
"Ze" kunnen het ook zo veranderen in iets anders als je dat wilt; het is tenslotte jouw punt. Stuur maar een PB als je een andere titel wilt. Ik vond het in ieder geval wel een aardige samenvatiing... :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » di apr 15 2008 7:21 am

Sorry hoor maar ik vind dit toch een beetje gejank.
Een echte Pro zou moeten weten hoe hij moet handelen om de beste plekjes te veroveren in mijn optiek.
Zorg op tijd op de locatie te zijn om de beste plek te hebben bijvoorbeeld.
Bovendien zou een Pro ook in staat moeten zijn ten alle tijde vanuit een mindere plaats een betere foto te scoren dan een amateur op een betere plaats want je bent toch een Pro.

En dan dat neerbuigende opmerkingkje dat een bezielde amateur die met veel sparen een leuke camera met mooie lens erop gelijk benoemd wordt als iemand die zich belangrijk zou willen voelen vind ik Pro onwaardig.
Ik heb hier op het forum al veel foto's gezien van amateurs waar Pro's een dikke punt aan kunnen zuigen.

Dus wees een Pro, hou op met janken en ga bewijzen dat je beter bent als ons.
Sorry dat ik het zo breng maar ik kan me echt kwaad maken over zulk superieur gedrag op een amateur forum.

mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di apr 15 2008 7:56 am

Ik vind het ook een beetje jammer.. Zo is het gewoon.
Hij had gewoon mazzel als jij die kans zou krijgen zou je die ook niet voorbij lopen.
Ik gun het een opgezetfan.
NAS Buikpijn

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » di apr 15 2008 8:15 am

Nou ik had weer een heel verhaal maar heb het gedelete. Wordt weer een eindeloze discussie. :oops:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di apr 15 2008 8:29 am

Nee.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » di apr 15 2008 8:32 am

Ik reageer ook niet!!!!
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

roeree

Bericht door roeree » di apr 15 2008 8:33 am

Even reagerend op de topictitel:

Jullie hebben al zoveel rechten op de mooie plekken (en dat voor maar 233,05 p/j, is toch een koopje voor een pro?), als er dan eens een amateur of semi pro doorheen komt moet je niet zeuren wat mij betreft.

Groeten Raymond

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

niet relevant

Bericht door George Fennes » di apr 15 2008 8:37 am

Iedereen bekijkt het vanuit zijn/haar standpunt.
De pro wil niet in de weg gelopen worden door de amateur met een compactje met 18x zoom.
De amateur is blij dat hij ook een keer tussen de pro's mag staan, ook al wordt hij daar weggekeken :lol:
Eigenlijk is dit geen discussie voor dit forum, daar moet je bij de organisatoren van desbetreffende evenementen bij zijn.
En het verhaal dat er iets meer dan 200 euro betaald moet worden op jaarbasis voor een perskaart vindt ik een beetje zielig.
Zijn fotografen dan zo noodlijdend dat ze dit geringe bedrag niet kunnen ophoesten?
Voor een amateur kan het een heel bedrag zijn, maar iemand die het goed doet en zijn brood er mee verdient zijn het kosten die in mindering gebracht kunnen worden op het belastbaar inkomen omdat het beroepskosten zijn.
Dit zal altijd wel een strijd zijn en blijven tussen pro's en amateurs.
Als je goed ben hoef je daar niet wakker van te liggen :wink:
Verder vind ik deze discussie niet echt relevant voor een amateurforum.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » di apr 15 2008 8:48 am

Ik ga de hond uitlaten. :roll:

Nu maar hopen dat hij niet al te veel voor mijn voeten gaat lopen. :twisted:

Zo hebben we allemaal onze problemen.
Laatst gewijzigd door GdP op di apr 15 2008 8:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di apr 15 2008 8:48 am

ik gok dat het vast niet om de 230 + euro gaat die je jaarlijks bij moet dragen.
als pro zijnde moet je dat er makkelijk uit halen. je praat over dik geld maar in mijn ogen is het een schijntje voor een branche.

de wereld van acreditatie is volkomen willekeur van en daar zou je je eigenlijk op moeten richten. leg je beklag neer bij nsp en de organisatie en niet hier.
ik snap je wel maar het heeft weinig zin hier omdat de meesten van ons gewoon "amateur" zijn.

neem de A1GP 2 jaar terug..kwestie van de organisatie aanschrijven en je had een kaart [ heb ik gehoord ] en duidelijk gezien.
een kruiwagen is soms makkelijk en ook verleidelijk als niet pro...en ja die pak ik ook als ik de kans heb.

de teletoeter imponeert......doe je niets tegen....jammer dan...ik spreek uit ervaring dat ik regelmatig door beveiligde zones heen kom zonder enige badge of toegangskaart / cq fotohesje oid.
en geef de "amateur" eens ongelijk want die wil ook mooie plaatjes. daar bijvoegend dat ik wel brutaal ben maar nooit onbeschoft. [ je mag echt wel naast mij staan ;-) ]
wie weet leer ik nog wat ? !

je geeft zelf ook al aan dat je het eens bent met de titel....alleen niet met de uitvoering...dit is niet de plek om je gelijk of recht te halen.

Arend

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » di apr 15 2008 11:49 am

Kan me goed vinden in het verhaal van Arend.

Heb iets soortgelijks meegemaakt op de wielerzesdaagse in Ahoy te Rotterdam.
Zuiver op basis van de D1X met Nikkor 180 mm 2.8 werd ik door de "beveliging" uitgenodigd naar de perslocatie te komen.
Het was overigens heel gezellig met de daar aanwezige pro's.

Als ik ik nu rond wandel met mijn D2X wordt de volgende vraag regelmatig gesteld: "Voor welke krant is het?"

Dus inderdaad zonder hesje of pasje krijg je soms leuke plaatsen aangeboden.... en eerlijk is eerlijk ik ga er dan graag staan.

Vriendelijke groet, Bram

Gesloten

Terug naar “Overig fotografie”