ervaringen Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering
walt001m

Bericht door walt001m » di okt 03 2006 11:24 am

Ik heb capture NX nu ook een tijdje en ik vind het tegenvallen. De interface ziet er niet uit (ouderwets, onoverzichtelijk), filemanagement mag ook wel een flink stuk beter (als je op een folder klikt moet je een tweede venster openen om de foto's van die map te kunnen zien), de standaardzoom is niet beeldvullend (en ook niet default zo in te stellen voor zover ik kan vinden?) en de verwerkingssnelheid is abominabel slecht met jpegs al, dan heb ik het nog niet over NEF's.
Ik weet wel mijn pc is niet de allermodernste, maar ik wordt nu eigenlijk gedwongen om nieuwe hardware aan te schaffen om met dit programma te kunnen werken (heb Pentium 4 maar geheugen is niet meer uitbreidbaar).
Dat het anders kan bewijst Adobe met Lightroom!! Ziet er super uit, de bediening is heel overzichtelijk, makkelijk switchen tussen diverse schermen, overzichtelijke workflow in stappen en de snelheid is heel goed, zelfs NEF's zijn nog redelijk te bewerken op mijn huidige systeem.
Het voordeel van de U-point technologie zie ik nog niet zo tov de vele voordelen van andere pakketten. Het werken met sturingspunten vind ik zelfs gevaarlijk want de cirkel waarin je aangeeft welk gebied je wil bewerken overlapt niet altijd alles..of teveel..en je kunt hele gekke resultaten krijgen als je teveel met de kleuren gaat stoeien denk ik.
Maar misschien komt mijn mening wel door het feit dat ik er (nog) niet goed mee kan werken. Ik moet ook zeggen dat de handleiding belachelijk summier is. Er staat wel in wat alles is, maar niet hoe je bepaalde dingen voor elkaar kan krijgen. Dat kan toch echt beter vind ik.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”