ervaringen Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

ervaringen Capture NX

Bericht door Hans Braakhuis » wo aug 02 2006 7:58 am

Sinds 27 juli schijnt Capture NX dan toch in de winkel te liggen. Ik heb zelf nog een paar dagen te gaan met een free-ware versie. Mijn ervaringen zijn wisselend.

Geweldig te spreken over de U-point mogelijkheden. Grandioos. En even een U-point kopieren en verplaatsen geen probleem. Ook het verwijderen van vertekening of aberatie. Het in batch kunnen verwerken van veel opnamen met een zeer specifieke opdracht. In Elements 3, dat ik nu gebruik kan het wel, maar niet specifiek. Dat werkt meer algemeen. En verder gebruik ik nu veel D-Lighting.
De mogelijkheid om bewerkingen weer ongedaan te maken in de Bewerkingslijst is zeer handig en duidelijk.
Het was even zoeken naar het geavanceerde sturingspunt, maar de Warmteknop gebruik ik ook veel. En soms met die mogelijkheid een speciale kleur aanpassen.

Wat valt tegen:
Voor het eerst merk ik dat mijn 1,9GHz Windows P IV machine met 512Mb geheugen niet meer zo snel genoemd mag worden. Zelfs het laden van 4Mb Jpegs duurt al lang. En met een 10Mb Nefs mag ik 35 seconden wachten. Dat zal vast aan het PC geheugen liggen want dat voldoet niet geheel meer aan de specificaties, die het dubbele aangeven.

Opnamen worden niet geopend in een maximaal scherm. Daardoor heb ik steeds een extra muisklik nodig. De Ctrl-O functie van Weergave > Passend voor scherm, doet wat anders dan je daar zou verwachten.

De veel gebruikte D_Lighting heeft ook een HQ mogelijkheid. Maar de daar aangegeven > Hoge Licht aanpassing geeft geen effect te zien. In Elements heb ik wel geen D-Lighting, maar kan ik met > Verbeteren > Belichting aanpassen > Schaduwen Hooglichten, of Verbeteren > Kleur aanpassen > Kleur variaties, hetzelfde bereiken. En ik heb ik Elements 3 automatische functies voor Contrast, Kleur en Slim repareren, voor het geval ik er zelf niet meer uitkom.

Als ik Jpeg bestanden wil opslaan dan kom ik steeds bij de Goede Balans mogelijkheid uit. En eigenlijk wil ik Uitstekende Kwaliteit, omdat er dan geen kleiner bestand ontstaat, wat bij Goede Balans wel gebeurd.
Wel handig is dat je Jpeg op kunt slaan als Nef, en dat zo dus de gemaakte wijzigingen bewaard blijfen.

Over de werkelijke aanschafprijs zijn nog veel onduidelijkheden. Nikon Duitsland noemt een adviesprijs van 149 Euro. Nikon Belux noemt een adviesprijs van 179 Euro. Bij Knijn ben ik 169 Euro kwijt ex bezorgkosten. En bij KExpres 139 ex. Als ik hier zoek:
http://gt.preissuchmaschine.de/gt_front ... image1.y=7
dan kan ik het aanschaffen vanaf 119 Euro ex.
De winkel om de hoek kan het nog niet leveren: overstap van Inca naar??.
En dan is er nog de geld terug actie. Bij Nikon Belux kom je dit tegen:

vrijdag 28 juli 2006
Nikon Capture NX CashBack-promotie
Voorwaarden
De CashBack-promotie is geldig op alle aankopen van de Nikon Capture NX gebeurd tussen 28 juli 2006 en 31 oktober 2006, en is uitsluitend geldig voor personen woonachtig in een van de onderstaande (*21 Europese) landen en die de aankoop van hun Nikon Capture 4 geregistreerd (**) hebben. De CashBack-promotie loopt ten einde op vrijdag 17 oktober.

Nederland is een van de weinige landen van Europa waar je dus geen geld terug krijgt als je Capture 4 had.

Het grootste probleem met Capture NX is voor mij dat ik Elements ook moet aanhouden. Nu is mijn leercurve helaas beperkt. 2 pakketten is me te veel van het goede. Met name het stempeltje in Elements gebruik ik veel. Niet omdat ik slordig fotografeer, maar er ligt soms zoveel rommel op de grond, dat ik met het stempeltje weg haal. En ik kan geen stempel in Capture vinden.

Vooralsnog blijf ik dus bij Elements.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op zo aug 06 2006 9:18 am, 2 keer totaal gewijzigd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo aug 02 2006 8:50 am

Hallo,
Capture NX is het eerste programma waarmee ik serieus aan het klussen ben gegaan met bewerken van digi foto's. Mijn meest positieve ervaring is dat er zoveel mee kan (al weet ik niet wat andere programma's kunnen). Tegelijk is dat ook een negatief punt: er kan zo ontzettend veel en de opbouw van de instrumenten vind ik niet altijd intuïtief logisch. Ben nog dagelijks veel aan het bijleren. Waar ik veel gebruik van maak is de mogelijkheid effecten vanuit de bewerkingslijst aan en uit te klikken, zodat je van iedere stap precies het effect kunt bekijken.

Ook mijn P4 2,6 GHz, die ik nu uitgebreid heb tot 2Gb doet er nog behoorlijk lang over om een NEF te openen, maar vooral met zoomen en verschuiven kost het ergerniswekkend veel tijd voor je verder kunt.

Voor de volledig beeld functie kun je volgens mij ctrl-alt-0 gebruiken als hotkey. Ik leer elke dag nog bij over de mogelijkheden.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 02 2006 10:04 am

Als je een grote verzameling foto's bewerkt is het lastig om te zien waar je bent gebleven. De bestandsbrowser mag wel een flink tandje beter.

De multi-image-window functie van Capture gebruik ik vaak. Deze functionaliteit mis ik erg in NX.

marc621

Marc Bercht

Bericht door marc621 » wo aug 02 2006 1:13 pm

Ik zou willen dat ik dit programma kon uittesten. Krijg helaas alleen maar runtime errors. Terwijl ik zo lang naar dit programma heb uitgekeken.

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » vr aug 04 2006 12:23 am

Heb de CD-rom vandaag binnengekregen. Tegelijkertijd kwam ook mijn nieuwe PC aan.
Ik heb voorlopig weer wat te doen de komende dagen. :D Jammer dat mijn vakantie net voorbij is. :( Heb gelukkig al heel wat kunnen oeffenen met de test versie.
Ik hoop dat we snel wat ervaringen kunnen uitwisselen.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

walt001m

Bericht door walt001m » ma aug 07 2006 2:36 pm

Ik heb NX nu net een paar dagen. Ik vind het jammer dat er geen gebruikershandleiding bijzit. De uitleg in de help functie vind ik maar minimaal. Er staat wel vaak uitgelegd wat iets is, maar niet hoe je het moet/kunt gebruiken.
Verder kun je wel IPTC informatie zoals trefwoorden invoeren, maar ik kan niet vinden hoe je een foto op die trefwoorden kunt terugzoeken.
Kan iemand mij helpen?

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma aug 07 2006 4:49 pm

Zoek maar op Caputre NX in de faq op www.nikon-nl.nl --> online support --> downloads.
Of de volgende deeplink:

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=18701

Hier vind je zowel de uitgebreide handleiding als de snelstart in PDF formaat.

Groeten,
Marnix

[2006-08-07 21:40 - edit door onno: link verkort; opties na faqid zijn niet nodig en maken de link erg lang zodat je heen-en-weer moet scrollen om postings te lezen]
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

walt001m

Bericht door walt001m » ma aug 07 2006 5:42 pm

Ok, bedankt voor de link naar de manuals! Echter, ook daarin kan ik niet vinden hoe je een foto kan terugvinden via de trefwoorden die je in kunt voeren bij IPTC info.
Het lijkt mij dat als je trefwoorden kunt invoeren dat je dan later ook kunt zoeken op deze trefwoorden, wat heeft het anders voor zin om ze in te voeren....
Weet iemand of dit mogelijk is en hoe je dat doet? In de Bridge -Browser van Photoshop CS kun je wel zoeken op trefwoorden.

keenoncoolstuff

Bericht door keenoncoolstuff » wo aug 23 2006 11:34 am

Het is géén Capture NX, maar Adobe is ook bezig met de ontwikkeling van een foto-archiveringssysteem, mét RAW/NEF-ondersteuning e.d.
Mijn eerste ervaring: Het is even wennen, maar het is denk ik wel een werkbare situatie (heb geen vergelijk met Capture).
Een Bètaversie is van hun site te downloaden.

Adobe Lightroom Bèta-release

Veel plezier ermee!
Groeten, Rob.

Rik
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: ervaringen Capture NX

Bericht door Rik » zo sep 24 2006 9:05 pm

Hans Braakhuis schreef: Het grootste probleem met Capture NX is voor mij dat ik Elements ook moet aanhouden. Nu is mijn leercurve helaas beperkt. 2 pakketten is me te veel van het goede. Met name het stempeltje in Elements gebruik ik veel. Niet omdat ik slordig fotografeer, maar er ligt soms zoveel rommel op de grond, dat ik met het stempeltje weg haal. En ik kan geen stempel in Capture vinden.

Tot nu toe werket ik ook met Photoshop Elements. Ik heb net de testversie gedownload van Capture NX en ik heb dezelfde ervaring: de kelurbewerking van Capture is veel makkelijker en intiuitiever dan in Elements. Maar beeldbewerking mis ik in Capture, met name het kloonstempeltje, om even iets wat niet in de compositie past weg te werken.

Ik denk er wel over om allebei maar te gaan gebruiken, maar het blijft lastig: ne bewerking in Elements moet je opslaan in JEPG of PSD-format, bij Capture kan je in NEF blijven werken.

Ze maken het ons niet gemakkelijk!!

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » zo sep 24 2006 9:24 pm

Nikon zou er goed aan doen om de NxCapture features (oa U-point technologie) als plug in voor Photoshop te maken. Anders blijven ze geisoleerd staan!

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma sep 25 2006 1:23 pm

Rik schreef:
Hans Braakhuis schreef: Het grootste probleem met Capture NX is voor mij dat ik Elements ook moet aanhouden. Nu is mijn leercurve helaas beperkt. 2 pakketten is me te veel van het goede. Met name het stempeltje in Elements gebruik ik veel. Niet omdat ik slordig fotografeer, maar er ligt soms zoveel rommel op de grond, dat ik met het stempeltje weg haal. En ik kan geen stempel in Capture vinden.

Tot nu toe werket ik ook met Photoshop Elements. Ik heb net de testversie gedownload van Capture NX en ik heb dezelfde ervaring: de kelurbewerking van Capture is veel makkelijker en intiuitiever dan in Elements. Maar beeldbewerking mis ik in Capture, met name het kloonstempeltje, om even iets wat niet in de compositie past weg te werken.

Ik denk er wel over om allebei maar te gaan gebruiken, maar het blijft lastig: ne bewerking in Elements moet je opslaan in JEPG of PSD-format, bij Capture kan je in NEF blijven werken.

Ze maken het ons niet gemakkelijk!!
Een soortgelijke bewerking in NX als clonen in PS wordt hier behandeld http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforu ... orumID36#7

In het voorbeeld wordt het toegepast om een stof pikkel te verwijderen. ik kan mezelf voorstellen dat je dezelfde manier van werken toepast om grotere zaken weg te poetsen.

Ik bedoel hier niet mee dat het makkelijker of handiger is maar dat er wel een soortgelijke mogelijkheid in NX bestaat.
De benadering van bepaalde bewerkingen is doordat er in NX een totaal andere manier van werken word opgelegd vaak ook totaal anders dan in PS..

Nu we het toch over software hebben, Adobe lightroom BETA 4 is ook uit...en de eerste indrukken zijn erg goed.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Macosx

Lightroom Beta (net uit)

Bericht door Macosx » ma sep 25 2006 3:31 pm

Een alternatief ???

Lightroom Beta,

Dear Lightroom Beta participant,

We're pleased to announce that Adobe Photoshop Lightroom beta 4 is now ready for you to download and use. This is the first release to reveal the full name we are giving to the product, as Lightroom takes its place as the newest member of the Photoshop family of digital imaging and photography software.

Beta 4 is our biggest milestone to date, with several enhancements and additions, including the achievement of full feature parity between the Windows and Mac OS versions of Lightroom. No matter which platform you prefer, you can now bring the full power of Lightroom beta to your photos.

Lightroom Beta 4 also features:
-Groundbreaking changes in the way tone curve adjustments are made and displayed, giving you the highest quality results in an interface that's easier to use than ever before.
-More streamlined and elegant user interface - We've made several changes to the look and feel based on your feedback in the earlier beta releases.
-Customizable interface - You can now display only the controls you want to be visible.
-Precision white balance selection tool
-Facility to easily rename and convert files to DNG after they've been imported to the Lightroom library
-Increased interaction between Lightroom library organizational structure and the underlying file system
-Filter and search presets to more quickly find the photographs you want
-Better performance and improved interface for the Web module features
-Develop control improvements based on community feedback, including comments from the Pixmantec user community (welcome!)

http://www.adobe.com/go/labs_lightroom_download

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma sep 25 2006 3:57 pm

Een alternatief ?? waarvoor , voor NX ?

Hangt sterk af van wat je wil en meer nog waar je naatoe wilt.

Lightroom zie ik meer als archivering en voor de snelle standaard bewerking maar het kan voor wat jij wil gewoon perfect zijn.

Nx is wat archivering betreft een erg onhandig geheel maar om je NEF'S te bewerken vind ik het bijv. zeer vooruitstrevend en levert het vaak in weinig tijd erg goede resultaten op.

Ik denk dat op dit moment je nog steeds verschillende paketten door elkaar blijft gebruiken en vaak is het ook maar net wat je gewend bent.

Ik zweer bijvoorbeeld nog steeds bij Breeze Browser icm Downloader Pro voor het archiveren van mijn foto's op een PC.
Het is snel, simpel en heeft een uber duidelijke (hoewel niet de modernste) gebruikers interface maar misschien dat de nieuwste beta van Lightroom mij wel op andere gedachten kan brengen..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Rik
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Rik » ma sep 25 2006 7:40 pm

[Een soortgelijke bewerking in NX als clonen in PS wordt hier behandeld http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforu ... orumID36#7

In het voorbeeld wordt het toegepast om een stof pikkel te verwijderen. ik kan mezelf voorstellen dat je dezelfde manier van werken toepast om grotere zaken weg te poetsen.

Ik bedoel hier niet mee dat het makkelijker of handiger is maar dat er wel een soortgelijke mogelijkheid in NX bestaat.
De benadering van bepaalde bewerkingen is doordat er in NX een totaal andere manier van werken word opgelegd vaak ook totaal anders dan in PS..

Nu we het toch over software hebben, Adobe lightroom BETA 4 is ook uit...en de eerste indrukken zijn erg goed.

Luc.[/quote]

Dank Luc, ik heb je verwijzing bekeken en er lijkt inderdaad wel meer mogelijk met Capture NX. Het is vooral een andere manier van werken dan Photoshop. Het is een kwestie van uitzoeken welke manier van benaderen en dus werken je het beste ligt. 30 dagen is dan eigenlijk wat weinig om alles grondig te onderzoeken en uit te proberen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”