Overbelicht in A-mode icm SB-600

Discussies over flitsers
Rogier

Bericht door Rogier » za mei 17 2008 4:09 pm

Het antwoord van Roelof is idd bijna correct, alleen is de maximale synchronisatietijd van je camera 1/250.

In de A stand heb je het diafragma vast gezet, de camera gaat daar dan de sluitertijd bij bepalen. Doordat je flitser er op zit kan de camera echter geen sluitertijd gebruiken die sneller is dan 1/250. Zodra het licht buiten dus een sluitertijd vereist die sneller is dan 1/250 bij het gekozen diafragma ga je dus overbelichten.

In de P stand zal de camera een sluitertijd van 1/250 kiezen en daarbij een heel klein diafragma gaan kiezen om te compenseren voor het vele licht. Afgaande op de Sunny F/16 regel zal dat ongeveer F10 bij ISO 100 of F7.1 bij ISO 200 geweest zijn.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za mei 17 2008 5:25 pm

Raar dat de maximale flitssynchronisatie bij de D300 1/250 is. Bij mijn D70s is dat 1/500.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Rogier

Bericht door Rogier » za mei 17 2008 6:16 pm

De D70 en de D300 hebben een andere sensor, en de sensor bepaalt de maximale flitssynchronisatie. De flitssynchronisatie is een van de verborgen kwaliteiten van de D70(s) en D50. Behalve dat de sensor een hogere sync snelheid heeft kun je door de combinatie van mechanische en electronische sluiter nog veel verder synchroniseren als je bereid bent iTTl op te geven. Met PocketWizards kun je zelfs tot en met 1/1000 synchroniseren met een D70(s), met een afgeplakte flitser of aangepaste iTTL kabel zefls tot 1/8000. Daarom zal ik waarschijnlijk mijn D70 nog wel even als tweede camera houden.

Rolf

Bericht door Rolf » ma mei 19 2008 10:07 pm

Dus als ik het goed begrijp kan mijn D300, icm met een groot diafragma f2.8 (17-55 DX), dit vele licht niet aan. Overbelichting (Hi) dus!
De camera kan dus niet een hogere sluitertijd genereren waardoor dit probleem wordt opgelost. Of is er toch een tweak?
In theorie (ik ga het morgen proberen), kan ik dan de camera in M mode zetten en mijn sluitertijd wel de 1/250 laten passeren?
Dus camera manueel, sluitertijd bv 1/2500 en alsnog diafragma f2.8?
Iemand?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mei 19 2008 10:20 pm

Je snapt het begrip synchronisatietijd niet.
Bij sluitertijden sneller dan 1/250 krijg je geen volledig belichte sensor.
JE KUNT BIJ FLITSEN NIET SNELLER DAN DE SYNCHRONISATIETIJD.
En geloof me, 1/250 is best wel snel voor een spleetsluiter.
Dus: of diafragma (verder) dicht of je ISO omlaag.

Handleiding?

Groet, E.M. de Klerk

Rogier

Bericht door Rogier » ma mei 19 2008 11:22 pm

Rolf, de beperkende factor is hier dus de flitser. In combinatie met een flitser kan je D300 geen sluitertijd sneller dan 1/250 gebruiken. Dit is een beperking van de gebruikte sensor en sluiter. Zonder flitser kan je D300 wel gewoon veel snellere sluitertijden dan die 1/250 halen.

Een klein stukje aanvullende uitleg:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flitssynchronisatietijd

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma mei 19 2008 11:28 pm

Pancaran's schreef:Raar dat de maximale flitssynchronisatie bij de D300 1/250 is.
Is niet waar, bij de D300 is dit 1/320 auto FP :wink:

Je schreef dat je fotografeerde met zonlicht. Hierbij een tip hoe je dat het beste kan doen i.c.m. een flitser:
- Laagst mogelijke ISO (100 of L1.0 op D300)
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e, afhankelijk van je camera)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren

Ik stel de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een vel verlichte (zonnige) achtergrond.

Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e of 1/320e (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Rogier

Bericht door Rogier » ma mei 19 2008 11:36 pm

ALE schreef:Is niet waar, bij de D300 is dit 1/320 auto FP :wink:
Is wel waar. 1/250 is de snelste echte synchronisatietijd. 1/320 is met high speed synchronisatie icm de ingebouwde flitser of een speedlight. Daarbij geeft de flitser dus een aantal pulsen om het probleem van de normale synchronisatietijd te omzeilen, dit gaat echter ten kosten van je vermogen (richtgetal lager).

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma mei 19 2008 11:53 pm

Ondanks het feit dat de Auto FP high speed synchronisatie optie het flitsbereik van de flitser drastisch beperkt, geeft het je de controle over depth-of-field met de juiste flitser zoals de SB600 en/of SB800. In het geval dat je een snellere sluitersnelheid kiest dan de maximale flits synchronisatie, gebruik je de speedlight puur als invulflits waarmee het verlies in vermogen te verwaarlozen is.
Groet,

ALE

Rolf

Bericht door Rolf » ma mei 19 2008 11:57 pm

Duidelijk!

Ik begrijp nu dat ik me moet neerleggen bij de beperkingen van de techniek. 1/250 is max.

E.M. de Klerk: Handleiding?
Fijn he dit forum.

Dank iedereen!

Rolf

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 20 2008 12:47 am

ALE schreef:Ondanks het feit dat de Auto FP high speed synchronisatie optie het flitsbereik van de flitser drastisch beperkt, geeft het je de controle over depth-of-field met de juiste flitser zoals de SB600 en/of SB800. In het geval dat je een snellere sluitersnelheid kiest dan de maximale flits synchronisatie, gebruik je de speedlight puur als invulflits waarmee het verlies in vermogen te verwaarlozen is.
Groet,

ALE
Dat is waar, maar daarbij moet je met je flitser wel binnen enkele meters van je onderwerp zitten. Met een telelens kom je al snel in de problemen als je de flitser op de camera hebt.

Ik zeg ook niet dat je FP niet moet gebruiken, het lijkt me alleen verstandig om de beperkingen ervan te vermelden. Behalve het verlies van vermogen is FP trouwens ook veel minder goed in staat om beweging te bevriezen tov van normaal flitsen. Het is in sommige gevallen zeker bruikbaar, maar het is geen wondermiddel dat je zomaar de controle over je diafragma instellingen teruggeeft.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mei 20 2008 8:46 am

Rolf schreef:Duidelijk!

Ik begrijp nu dat ik me moet neerleggen bij de beperkingen van de techniek. 1/250 is max.

E.M. de Klerk: Handleiding?
Fijn he dit forum.

Dank iedereen!

Rolf
Je bent een D300-bezitter Rolf. Daarvoor mag wat meer zelfredzaamheid verwacht worden :wink:

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di mei 20 2008 9:09 am

Ik moet eerlijkheidshalve de heer De Klerk en min of meer Pruimpit wel gelijk geven. Het doet er niet toe welke camera je bezit, handleidingen zijn niet voor niets geschreven. Heel veel vragen kunnen daarin gevonden worden. De kennis die o.a. de heer De Klerk en met name Rogier over dit specifieke onderwerp bezitten is hen niet komen aanwaaien.
Just my €0,02

ALE

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di mei 20 2008 9:16 am

Rogier schreef:Ik zeg ook niet dat je FP niet moet gebruiken, het lijkt me alleen verstandig om de beperkingen ervan te vermelden.
100% mee eens Rogier !! We zitten denk ik op dezelfde golflengte en ik heb heel veel van je opgestoken waarvoor mijn dank. Ik ben ervan overtuigd dat Rolf met al deze info wel aan de slag kan gaan.
Groet,

ALE

Rolf

Bericht door Rolf » do mei 22 2008 10:39 pm

Da's schrikken: de toon die ineens de kop opsteekt.

Wees gerust. Ik lees de handleidingen zorgvuldig en regelmatig. Dat ik dan toch nog met een praktische vraag kom, moet je me maar niet kwalijk nemen.
Ik ben nog niet zo lang een Nikon-adept zoals je kunt zien. Zeker niet zo lang als meneer/mevrouw de Klerk. Ik zal dan ook uit respect en terughoudendheid niet snel meer met dit soort vermoeiende vragen komen. Stel je voor: je zou er iemand mee lastig kunnen vallen.

Ik ben een bijzonder trotse D300 bezitter en helemaal leip van deze hobby. Ik zal me moeten beheersen.
Menneer/mevrouw de Klerk, Ale en Pruimpit (what's in a name): Have a nice life!

Heerlijk zo'n warm bed.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”