Overbelicht in A-mode icm SB-600
Overbelicht in A-mode icm SB-600
Waarschijnlijk doe ik iets heel doms maar ik kan maar geen oplossing vinden voor het volgende probleem: In de A-modus van mijn D300 krijg zwaar overbelichte foto's in combinatie met mijn SB-600. In de P-modus heb ik geen enkel probleem. Rara, wat doe ik fout? Ik begrijp er niks van.
Help!
Rolf
Help!
Rolf
Bijzonder. De SB-600 heeft geen commander stand, dus dan kan het alleen maar om de interne flitser van de D300 gaan. En ik neem aan dat je die ingeklapt had met de SB-600 er op. De instelling voor de interne flitser zou niet van toepassing moeten zijn op het moment dat je er een speedlight op hebt zitten.
Na jouw antwoord ben ik nog eens gaan kijken. Verdomd. Mijn oplossing is niet de juiste. De commanderstand heeft er werkelijk geen bal mee te maken. Ik heb de handleiding er nog maar eens bijgenomen. Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de flitssynchronisatie? Daar staat zo mooi auto FP 1/250 bij. Neemt de camera hier dan dit probleem voor mij uit handen?
Je merkt, ik word wat voorzichtiger met antwoorden geven op mijn eigen vragen.
Ik wil er wel achter komen.
Rolf
Je merkt, ik word wat voorzichtiger met antwoorden geven op mijn eigen vragen.
Ik wil er wel achter komen.
Rolf
"Auto FP" betekent dat de camera bij een sluitertijd sneller dan 1/250 automatisch over gaat op FP oftewel "high speed sync flash". Dit houdt in dat icm met een compatible flitser er een aantal pulsen wordt afgegeven in plaats van één enkele flits, hierdoor kun je toch met snellere sluitertijden synchroniseren dan je maximale synchronisatie van normaal 1/250. Dit heeft echter niets met je huidige probleem te maken volgens mij.
Even een paar vraagjes:
- gaat het in de S en de M stand ook fout?
- wat zijn de instellingen die de camera kiest in de A stand?
- welke ISO gebruik je?
- wat zijn de instellingen op de flitser?
Het makkelijkste met dit soort problemen is het plaatsen van een foto met EXIF informatie zodat we daarin naar de verschillende instellingen kunnen kijken.
Even een paar vraagjes:
- gaat het in de S en de M stand ook fout?
- wat zijn de instellingen die de camera kiest in de A stand?
- welke ISO gebruik je?
- wat zijn de instellingen op de flitser?
Het makkelijkste met dit soort problemen is het plaatsen van een foto met EXIF informatie zodat we daarin naar de verschillende instellingen kunnen kijken.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De A modus op de camera is diafragma voorkeuze. Wat je daarmee regelt is de scherptediepte en de hoeveelheid licht di doorgelaten wordt. Meestal gebruik je de A modus tbv de scherptediepte en ga je ervan uit dat de camera daar de goede belichting bij regelt.Light schreef:Beste mensen, waarvoor is deze A mode?
De A modus op de flitser (die is er ook) is de Niet-TTL Automatische belichting, hier bepaalt de flitser de benodigde hoeveelheid licht en moet je de precieze belichting regelen met het diafragma.
Dus als je de camera op A hebt staan ivm de scherptediepte dan moet je de flitser niet op A hebben staan, want dan denken beide apparaten dat hun makker ondergeschikt is aan henzelf. Dat soort miscommuncatie kan dus makkelijk voor over- of onderbelichte foto's zorgen.
Daarom is het eerste wat in zo'n draadje als dit naar boven komt: 'Wat zijn de instellingen van je flitser?' Zonder dat kun je weinig zinnigs zeggen over zo'n probleem, omdat alleen de camera-instelling genoemd is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
De SB-600 heeft bij mijn weten geen A-modusRoelof schreef:De A modus op de camera is diafragma voorkeuze. Wat je daarmee regelt is de scherptediepte en de hoeveelheid licht di doorgelaten wordt. Meestal gebruik je de A modus tbv de scherptediepte en ga je ervan uit dat de camera daar de goede belichting bij regelt.Light schreef:Beste mensen, waarvoor is deze A mode?
De A modus op de flitser (die is er ook) is de Niet-TTL Automatische belichting, hier bepaalt de flitser de benodigde hoeveelheid licht en moet je de precieze belichting regelen met het diafragma.
Dus als je de camera op A hebt staan ivm de scherptediepte dan moet je de flitser niet op A hebben staan, want dan denken beide apparaten dat hun makker ondergeschikt is aan henzelf. Dat soort miscommuncatie kan dus makkelijk voor over- of onderbelichte foto's zorgen.
Daarom is het eerste wat in zo'n draadje als dit naar boven komt: 'Wat zijn de instellingen van je flitser?' Zonder dat kun je weinig zinnigs zeggen over zo'n probleem, omdat alleen de camera-instelling genoemd is.

OK,
De instellingen van mijn flitser luiden:
Kleine en grote flitsersymbool (naast elkaar linksboven): on
TTL: on
BL: on
FP: on
Flitscompensatie +/-: 0,0 (op de camera ook. Geen invloed toch?)
Geen slow/rear/rode ogen- functie op de camera geactiveerd.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat het probleem zich nu niet meer voordoet.
Het probleem deed zich voor bij zonlicht. De camera gaf als sluiterwaarde "Hi" aan. In de P mode, geen probleem. Nu het klaarblijkelijk is opgelost, geen idee hoe, wil ik nog wel weten wat er nou misschien gebeurt is. Dus als jullie me kunnen helpen, bijzonder graag.
Dank,
Rolf
De instellingen van mijn flitser luiden:
Kleine en grote flitsersymbool (naast elkaar linksboven): on
TTL: on
BL: on
FP: on
Flitscompensatie +/-: 0,0 (op de camera ook. Geen invloed toch?)
Geen slow/rear/rode ogen- functie op de camera geactiveerd.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat het probleem zich nu niet meer voordoet.
Het probleem deed zich voor bij zonlicht. De camera gaf als sluiterwaarde "Hi" aan. In de P mode, geen probleem. Nu het klaarblijkelijk is opgelost, geen idee hoe, wil ik nog wel weten wat er nou misschien gebeurt is. Dus als jullie me kunnen helpen, bijzonder graag.
Dank,
Rolf
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
'Hi' betekent dat de camera aangeeft dat je aan het overbelichten bent.
Je had de camera op 'A' staan, dus het diafragma had je voorgekozen.
Je had de flitser aan staan, dus je slutertijd was 1/60 of 1/125 sec, dat zijn de mogelijke synchronisatietijden tussen camera en flitser
Blijkbaar had je een dusdanig groot diafragma gekozen dat je bij 1/125 sec al aan het overbelichten was (of je nu flitste of niet)
Op 'P' had je dat probleem niet, want dan kan de camera het diafragma zelf dichtknijpen.
Je had de camera op 'A' staan, dus het diafragma had je voorgekozen.
Je had de flitser aan staan, dus je slutertijd was 1/60 of 1/125 sec, dat zijn de mogelijke synchronisatietijden tussen camera en flitser
Blijkbaar had je een dusdanig groot diafragma gekozen dat je bij 1/125 sec al aan het overbelichten was (of je nu flitste of niet)
Op 'P' had je dat probleem niet, want dan kan de camera het diafragma zelf dichtknijpen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.