captureNX of photoshop cs3 of iets anders

Discussies over fotobewerking en archivering
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » di mei 13 2008 12:34 am

raenaevae schreef:Aperture..! :D

Capture NX meteen de vuilnisbak in 8)
Volgens mij heb je met CNX veel meer mogelijkheden om je foto's te verbeteren dan met Aperture. Verder vond ik de weergave van mijn NEF-jes met CNX een stuk beter dan met Aperture.

Bij mij ging Aperture na goed een dag de vuilnisbak in. :oops:

Herman55

Bericht door Herman55 » di mei 13 2008 12:44 am

remoss schreef:Ondersteunt door ExifPro om lekker snel door de foto's te kunnen browsen.
Da's een goeie tip. Heb net een testversie van ExifPro gedownload. Het programma is razendsnel. Zeker als je het vergelijkt met ViewNX. Ga er een paar daagjes lekker mee testen. Voor diegenen die ook geinteresseerd zijn: http://www.exifpro.com/

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di mei 13 2008 12:49 am

Ja, zo snel als dit programma door NEF's struint.....geweldig.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di mei 13 2008 8:44 am

mm goede tip inderdaad...werkt als een zonnetje...tx

Arend

Herman55

Bericht door Herman55 » di mei 13 2008 11:24 am

Toch nog een probleempje gevonden met ExifPro. De RAW files die zijn geschoten met een D100 worden (nog) niet helemaal ondersteund. Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Mike (de ontwikkelaar van ExifPro), en daar inmiddels een reactie op gehad (zie hieronder). Ik zal hem vanavond een RAW file sturen. De D300 geeft geen problemen, evenmin als de RAW files van de Olympus C8080 en gescande jpegs. Hou jullie op de hoogte.

"D100 support is experimental at best. I usually rely on embedded JPEG preview, but D100 didn't
save any, so I need to decode raw image. This decoder doesn't always work as desired.
It's on my "to do" list to fix this problem finally. BTW, if you could, please send one such file
into exifpro@gmail.com, it would make it easier for me to verify the fix."

Joey

Bericht door Joey » di mei 20 2008 6:54 pm

Roelof,

Ik doe niks anders dan Gimpen. Voor mijn dagelijkse bewerkingen is het primagoed, de beperkingen liggen vooralsnog meer in mijn vaardigheid dan in het programma. En het is 8 bits, wat een nadeel schijnt te zijn. Momenteel wordt er hard gewerkt om er 16bit van te maken.

NEFs kan het niet aan, daarvoor heb je een plugin nodig (ufraw). Je kan er een hoop mee maar is nog wel voor verbetering vatbaar..

Succes met experimenteren!

J

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma jul 07 2008 11:08 pm

Aansluitend bij deze discussie:
Ik heb hier nog een versie van Paint Shop Pro 7 op de PC staan, maar heb niet het idee dat dat nog "up to standard" is. Als medewerker van een onderwijsinstelling kan ik via surfspot voor (ik durf het bijna niet te zeggen) 35 euro Adobe CS3 Design Premium kopen, waarin Photoshop Extended is opgenomen, maar dit programma is voor mij (noob) waarschijnlijk véél te uitgebreid en ik weet ook niet of mijn huis-tuin-en-keuken PC het trekt. Voor een vergelijkbaar bedrag kan ik ook de nieuwste PSP kopen. Gevoelsmatig zou ik eerder kiezen voor Lightroom of CNX2, maar (oh luxeprobleem) dat zou mij meer kosten dan de Rolls Royce onder de bewerkingsprogramma's.
Is er voor mensen zoals ik te werken met Photoshop Extended of niet?

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » ma jul 07 2008 11:49 pm

Raw is iets voor fotografen die van een mislukte foto via software toch nog iets willen maken wat hun zelf niet is gelukt. :oops:
boekie

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma jul 07 2008 11:52 pm

Edwin schreef:Raw is iets voor fotografen die van een mislukte foto via software toch nog iets willen maken wat hun zelf niet is gelukt. :oops:
en andersom :oops:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

GdP

Bericht door GdP » di jul 08 2008 12:00 am

Edwin schreef:Raw is iets voor fotografen die van een mislukte foto via software toch nog iets willen maken wat hun zelf niet is gelukt. :oops:

Zo iets noemen ze een Contradictio in terminus.

Een mooi voorbeeld van een Contradictio in terminus is:

Om 3 uur 's nachts
Liggen twee onbekenden
Naast elkaar in bed
Denkend
Dat de ander slaapt

Met zorgvuldig gekozen woorden
Vraagt hij zich af
'Is dit nu liefde?'

Met onzorgvuldig gekozen woorden
Denkt zij bij zichzelf:
'Ik had het gas toch wel uitgedraaid?'