captureNX of photoshop cs3 of iets anders

Discussies over fotobewerking en archivering
danny47

captureNX of photoshop cs3 of iets anders

Bericht door danny47 » ma mei 12 2008 8:46 pm

Hallo, zijn er nog andere fotobewerkingsprogramma's waarmee je NEF kan bewerken dan captureNX en die ook goed bevallen?
groet Hans

raenaevae

Bericht door raenaevae » ma mei 12 2008 8:54 pm

Aperture..! :D

Capture NX meteen de vuilnisbak in 8)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma mei 12 2008 8:55 pm

je geeft zelf al aan photoshop of evt elements.
ik gebruik een mix van NX en photoshop..bevalt prima
lightroom heb je ook nog.
de rest laat ik aan de andere forumleden over want ik zou het verder niet weten.

Arend

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mei 12 2008 9:00 pm

Ik gebruikte Capture NX (wat voor mij absoluut niet in de vuilnisbak hoort, zou dat wel met een goed argument onderbouwt willen zien), maar sinds de Viveza plugin op de markt is, die hetzelfde doet als de U-point techniek van NX, gebruik ik alleen nog maar Photoshop eigenlijk.

Ondersteunt door ExifPro om lekker snel door de foto's te kunnen browsen.

danny47

Bericht door danny47 » ma mei 12 2008 9:11 pm

ik heb zelf elements 3, maar ik zou niet weten hoe ik raw of nef bestanden kan laten zien, bij capture komen die meteen zichtbaar, maar hoe moet ik dat bij elements 3 dan tevoorschijn toveren, of kan dat bij 3 niet?

raenaevae

Bericht door raenaevae » ma mei 12 2008 9:13 pm

@remoss: een goed argument:
1. functionaliteit zit al in andere programma's (zoals je zelf al aangeeft...)
2. interface is bagger (in vergelijking met Aperture, Lightroom, &c.)
3. updaten is een ramp... (geen enkele automatische update lukt bij mij en ophalen van de Nikon site kost je een voorjaarsvacantie...)

Maar vooral die interface... :evil: doet pijn aan de ogen...
Alsof je op een windhoos PC werkt :(

danny47

Bericht door danny47 » ma mei 12 2008 9:14 pm

remoss, hoe kan ik dat dan doen, ik ben een volstrekte leek op dat gebied

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mei 12 2008 9:14 pm

Nee dat gaat niet lukken met Elements 3. Je zult een nieuwere versie moeten hebben daarvoor.
Ik weet alleen niet precies bij welke versie elements is begonnen met ondersteuning van de D80 NEF's. Maar wel hoger dan 3 voor zover ik weet.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma mei 12 2008 9:21 pm

BMW of Mercedes?
Saab of Volvo?
Citroën of Peugot?

Vledder

Bericht door Vledder » ma mei 12 2008 9:22 pm

Hier een enthousiaste Capture NX gebruiker ! Bevalt mij prima en het is doelstreffend. Gezien het feit dat Nikon de exacte gegevens van o.a. de algoritmen van NEF bestanden niet deelt met andere RAW converters is de eigen Nikon software toch wel de beste voor wat betreft het uiterste uit je NEF te kunnen halen ! De andere fabrikanten als Photshop, Paint Pro, Bibble, Lightroom etc.proberen het wel te benaderen maar zijn niet zo exact als Capture NX.

raenaevae

Bericht door raenaevae » ma mei 12 2008 10:07 pm

@Vledder: zou je precies aan kunnen geven waarin dan het verschil zit tussen Capture NX en andere programma's v.w.b. het uiterste uit NEF's halen?

Heb verschillende programma's geprobeerd maar die laatste finesse's van NX heb ik nooit gezien (kan ook aan mij liggen natuurlijk :oops: :wink: ).
Jouw argumentatie heb ik al vaker gelezen maar nooit bewezen gezien dus heb ik het altijd op een verkooppraatje gehouden...

Maar als je me kunt overtuigen...

Heb capture NX nog niet van mijn Mac gegooid dus wellicht...

yoyo

Bericht door yoyo » ma mei 12 2008 10:10 pm

CNX

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » ma mei 12 2008 10:12 pm

Marten schreef:BMW of Mercedes?
Saab of Volvo?
Citroën of Peugot?
Hier een enthousiaste Volvo rijder..... :lol: :lol: :lol:
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma mei 12 2008 10:30 pm

Marten schreef:BMW of Mercedes?
Saab of Volvo?
Citroën of Peugot?
Ik mis Opel, want daar houd ik het op het ogenblik op.

CNX, Photoshop, Elements, Lightroom of Paintshop Pro? Is een kwestie van smaak en wat je wilt bereiken en betalen.

Ik heb beloofd om na de zomer een workshop over Gimp te geven, toch maar eens kijken wat die nu precies kan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Vledder

Bericht door Vledder » ma mei 12 2008 10:37 pm

raenaevae schreef:@Vledder: zou je precies aan kunnen geven waarin dan het verschil zit tussen Capture NX en andere programma's v.w.b. het uiterste uit NEF's halen?

Heb verschillende programma's geprobeerd maar die laatste finesse's van NX heb ik nooit gezien (kan ook aan mij liggen natuurlijk :oops: :wink: ).
Jouw argumentatie heb ik al vaker gelezen maar nooit bewezen gezien dus heb ik het altijd op een verkooppraatje gehouden...

Maar als je me kunt overtuigen...

Heb capture NX nog niet van mijn Mac gegooid dus wellicht...
Ik ga je niet overtuigen, die behoeft heb ik eigenlijk niet zo vaak, ieder moet doen wat hem/haar goed dunkt. Ervaringen op de moeilijkste momenten zijn vaak overtuigender bewijs.

Het is bekend dat Nikon, maar ook o.a. Canon o.a. de algoritmen niet prijsgeven aan andere fabrikwnten van RAW converters. Ook is het bekend dat deze fabrikanten hun stinkende best doen om de "codes" te kraken en daar niet volledig in slagen. Waarom zouden deze fabrikanten dit nastreven terwijl het geen toegevoegde waarde zou hebben voor NEF of CRW files ?

Overigens heb ik in het verleden meerdere RAW converters uitgeprobeert en destijds vond ik Nikon Capture en Bibble het beste aansluiten bij mijn wensen. De oude Capture was overigens wel erg traag.

Gesloten

Terug naar “Fotobewerking en archivering”