H.M. schreef:Ik vind dit wel een interessant topic. Zeker nu, met de komst van digitale FF, vraag ik me geregeld af of het de moeite loont om te investeren in oude topobjectieven, want stel dat ik ooit een digitale FF koop...
Ik zie dat de vignettering in linkerbovenhoek veel sterker is dan rechts. Komt dit door de stand van de zon (die zo te zien rechts van de fotograaf staat)?
En in hoeverre zijn de zwakke kanten van deze objectieven in feite de zwakke kanten van de gebruikte sensor? Of zie ik dat verkeerd? (Ben niet zo'n techneut...)
Het verloop van het blauw in de lucht komt door de stand van de zon. Daardoor lijkt de vignetering rechts iets groter. Maar ik denk dat het gelijk is.
De gedachte was dat door het filter voor de sensor ernstige vignetering zou optreden bij ultra groothoekobjectieven van de oude generatie.
En dat hierom de huidige ultra groothoekobjectieven anders zouden zijn ontworpen.
Met het bovenstaande meen ik voldoende aangetoond te hebben dat dit voor de AF-S 17-35mm f/2.8 best meevalt.