Daardoor worden de mindere eigenschappen van het objectief, die zich in de hoeken voordoen, zoals vignettering en afnemende scherpte in de hoeken, er op een DX body "afgesneden".
Sommige objectieven, laten met de introductie van de D3 (FX) hun mindere eigenschappen zien. Voorbeelden: 70-200 /f2.8 en de 17-35/f2.8
De tegelijk met de D3 uitgebrachte topzooms 14-24/f2.8 en de 24-70/f2.8 lijken daar geen last van te hebben
Zelf heb ik in het topic "Nikon 70-200 lens review on DPreview" de vignettering van de 70-200/f2.8 bij open diafragma laten zien. Het probleem kan met vignetteringscorrectie in de camera worden opgelost, maar toch.
link op dit forum
Ook de oudere 17-35/f2.8 mm blijkt bij open diafragma last te hebben van zachte hoeken, / verminderde scherpte op de D3:
Yoyo in een ander topic:
Op mijn vraag: wat bedoel je? Vignettering?yoyo schreef:...De 17-35 is mijn favoriet. Zeker voor vakanties.
Maar op de D3 is hij op 17mm wijd open niet helemaal toppie. ...
Vragen:yoyo schreef:Soft...
- Welke objectieven van Nikon hebben tot nu toe hun mindere (optische) eigenschappen in combinatie met de D3 laten zien?
- Waren die eigenschappen ook al zichtbaar op analoge camera's of doen de verschijnselen zich alleen voor in combinatie met de D3?
- Zijn er behalve vignettering en verminderde scherpte in de hoeken nog andere effecten i.c.m. de D3 waargenomen?
- Beperken de negatieve effecten zich tot zoom-objectieven of hebben de primes er ook last van?
Ik ben benieuwd naar de reacties..