Inmiddels de PC in elkaar (eindelijk, door allerlei andere zaken tussendoor blijven liggen). Nu aan het experimenteren met Nikon Capture NX2 met betrekking tot batchverwerking en de beste hardwarematige tweakings voor de beste efficiency met een eerste "test-installatie".
Zoals in het bericht hierboven maak ik geen gebruik van de PCIe "Mercury Accelsior" SSD, maar van de nieuwe Samsung 840 Pro SSD's.
Ik heb er maar meteen twee ingestopt. (Heb dan nog een Intel SSD over).
Verder:
-
Asus moederbord P8Z77-V PRO
- Intel i7 3770K
- 16 Gb RAM
- 1 Terrabyte harde schijf erin
- Twee "bays" met deurtjes om er nog twee harde schijven in te kunnen schuiven / verwisselen.
- Blue Ray brander/speler
- interne universele USB-3 cardreader + extra USB-3 poort. (Buiten wat er verder al aan poorten zit).
- door alle uitbreidingen van extra SSD's, harde schijven e.d. heb ik er nog een extra 2-poorts 600 SATA PCIe -kaartje bijgestopt, zodat ik bij elkaar 6 stuks 600 SATA-poorten heb (naast nog 4 SATA 300 poorten).
- Windows 8 (64)
-
620 Watt voeding (is erg overbemeten met al die weinig energie gebruikende onderdelen).
- aparte grafische kaart heb ik er nog even niet ingestopt. Probeer het eerst eens met de geïntegreerde grafische processor van de Ivy Bridge.
Heb er verder nogal een stevige
**Coolermaster** koeler inzitten (met één 120mm fan erop) plus nog twee extra case-fans in de PC-kast, buiten de standaard twee fans. Het zaakje is kennelijk zodanig koel, dat het wat overbemeten lijkt te zijn voor mijn toepassingen, en er best een of twee case-fans weer uitgehaald kunnen worden. Scheelt weer in het geluid. Het draait nu allemaal (continue) op de "low" snelheid. Nog niet echt de temperatuur gemeten bij zware processing, maar in idle toestand is de CPU 26-27 graden. Één 140mm case/fan uitgeschakeld, scheelt 1 graad.
Met een "automatische" overklok tweak van het moederbord (het BIOS in het moederbord zoekt dan zelf de benodigde settings uit) werd de klokfrequentie al direct zonder problemen naar een "veilige" 4,2 Megahertz gezet. Standaard is 3,5 Megahertz. (Heb daarna voorlopig maar weer alles standaard terug gezet).
Het is waarschijnlijk de bedoeling dat ik de twee Samsung SSD's in
RAID-0 ga zetten voor sneller schrijven / lezen.
Nu heb ik als eerste test, Windows 8 gewoon op een C-partitie van de harde schijf gezet (nog niet op een SSD).
Test-opstelling 1:
- Nikon CaptureNX2 de cache ingesteld op de
eerste Samsung SSD.
- Batchverwerking van 279 JPG/NEF bestanden met nog redelijk lange lijsten aan bewerkingsregels.
De bestanden staan op de Intel SSD, die ik even via een externe SATAe dockingstation heb aangesloten.
- De
output van alle bestanden
op de tweede Samsung SSD.
Als onderdeel van "taakbeheer" (Control + Alt + Del), kun je bij "Broncontrole" allerlei processen bestuderen en controleren. Processorgebruik (per CPU core), geheugengebruik, schijven etc. Dat is een stuk uitgebreider tegenover vroeger Windows XP. Je kunt er nogal wat info uit distilleren waar je verbeteringen in kunt maken.
Het viel me op dat de processor verre van 100% gebruikt werd. Allerlei korte piekjes, maar door de bank genomen niet echt intensief. Wel aardig te zien dat processing echt over 4 cores verspreid wordt (in 8 processen). Dus Capture NX2 maakt kennelijk wel gebruik van de hyper-threading functie van een processor. De processor is snel genoeg, er zijn kennelijk andere zaken die meer vertragend werken, waardoor de processor niet zo hard hoeft te werken. Door de verdeling van cache, systeem, lezen van de ene SSD en wegschrijven op een andere kon je bij grafiekjes inzake "vertraging" bij de aparte schijven zien, waar het meeste oponthoud was.
Door een andere indeling van bijvoorbeeld het installeren van het Windows OS op een SSD, e.d. kun je de zaken meer naar elkaar toe tweaken.
De grootste vertraging zat kennelijk bij de (Samsung) SSD waar de output naar toe geschreven werd. Schrijven gaat ook langzamer als lezen, dus dat is wat dat betreft niet zo verwonderlijk. Het is echter helemaal niet zoveel data. Benieuwd waarom er telkens "opstoppingen" zijn.
De ingestelde cache van Nikon CaptureNX2 op de andere Samsung SSD werd nagenoeg niet gebruikt (een grafiekje wat zelden enige uitslag vertoonde). Dus veel beroep wordt er niet op gedaan. Ook niet verwonderlijk met 16Gb RAM. Dat werd relatief ook maar weinig aangesproken. Het meeste was "reserve". Nieuwe tests erna met uitgeschakelde cache kwam op dezelfde verwerkingstijd als met ingeschakelde cache. Dus die cache maakt in dit geval niks uit.
De andere vertraging die bijna net zo sterke uitslagen in de grafiekjes te zien gaf als de Samsung SSD waar de output naar toe ging, was de systeemschijf (C). Niet verwonderlijk, want dat is een gewone harddisk. Wel verwonderlijk dat een snelle SSD daarin dan toch wat meer vertraging gaf als de C-schijf zelf. De balans van de output-data die naar de SSD moet, en de "neven"-werkzaamheden van het OS zelf om de bestanden te bewerken op C geeft kennelijk dit resultaat. Met name de "pagefile.sys" op de C-schijf was toegenomen (5,7 Gb), en de "hyberfil.sys" (ruim 13 Gb), maar de hoeveelheid output op de SSD (weggeschreven JPG-bestanden in hoogste kwaliteit) is daarin slechts een schijntje.
Het lijkt me dat de Nikon software zelf niet zo efficiënt omgaat met alle hulpbronnen, maar dat is iets waar de Nikon software (helaas) om bekend staat.
Bij elkaar duurde de batchverwerking 75 minuten 10 seconden.
Aan de hand van de "vertragingen" zou het misschien zinvol kunnen zijn een SSD RAID-0 opstelling te proberen.
En de Intel SSD nog in te zetten. (Had ik me nog niet bedacht, dus een 3e SSD in de computer).
Ben benieuwd waar ik met dezelfde test aan batchverwerking dan op uitkom.

Maar de snelheid nu van de PC-onderdelen, lijkt me in dit proces van batchverwerking niet de grootste bottleneck.
Al met al had ik de verwerking sneller verwacht. Echter als ik in Capture NX2 gewoon bestanden bewerk en aan schuifjes trek van intensieve rekenprocessen als ruis-onderdrukking in hoogste kwaliteit e.d., gaat alles toch min of meer "on the fly" een stuk sneller als vroeger.