toepus schreef:
Kan mij iemand wat tips geven over oa: welke processor (AMD of Intel), hoeveel geheugen intern, grafische kaart, voeding?, SSD of HD (en hoe groot) ik voor een nieuw systeem minimaal zou moeten aanschaffen?
Voor €800 kan je een heel mooi fotobewerkingscomputertje bouwen.
Het gaat om fotobewerking, dus daar worden hele andere eisen aan gesteld dan aan een high en spelletjes computer.
Bij fotobewerking zijn de volgende zaken interessant om rekening mee te houden:
1. Bij fotobewerking draait het om ruwe CPU kracht. Grafische kaart, is van ondergeschikt belang. Je kaart moet wel de benodigde resolutie kunnen weergeven en de aansuitingen hebben die je nodig hebt.
2. Intern geheugen is tegenwoordig niet zo belangrijk meer. 4GB is tegenwoordig gangbaar, en ruim voldoende om een fototje van 30MB te bewerken. (Je kan dat geld beter in een snellere CPU stoppen)
CPU:
De vraag AMD of Intel. Intel is op brute kracht gewoon sneller, veel sneller dan AMD. Voor games zou AMD een goede keuze kunnen zijn ivm met de goede grafische preastaties. Maar bij fotos draait het om de snelheid van je CPU. De top is op dit moment natuurlijk de i7.
Moederbord:
Maakt net zo veel uit. Gewoon een leuk bordje met grafische kaart en DVI en Displayport.
Grafische kaart:
Gewoon op je moederbord, is snel genoeg. (PS: de meeste apples hebben ook niet meer dan de onboard Intel HD-graphics)
Geheugen:
4GB is ruim voldoende, je kan voor meer gaan, maar door dat geld in je CPU te stoppen haal je meer winst.
HD:
Ik zou zeker voor een niet al te grote SSD gaan als primaire schijf, 120GB is al voldoende. Dit scheelt toch wel de opstarttijd van je computer en het openen van de programma's. Foto's die op je SSD staan zullen ook sneller openen. Maar, een SSD maakt je fotobewerkingen zelf niet sneller.
Daarnaast een 2e schijf voor je opslag en swapfile.
Apple of Microsoft, maakt weinig uit. Ik werk tegenwoordig op beide en ik heb de grote hype rondom Apple nog niet kunnen ontdekken. LR en Photoshop werken op beide het zelfde, met de zelfde shortcuts etc etc.
Een Imac zit in een wat mooiere verpakking dan de meeste Windows computers, maar daarvoor zit je wel met een irritant glanzend scherm, zonder delete knop, en zonder eject knop.
Voor €800 kan je een heel mooi fotobewerkingscomputertje bouwen.