PC samenstellen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
toepus
Forumlid
Forumlid

PC samenstellen

Bericht door toepus » wo feb 08 2012 11:45 pm

Ik wil zelf een PC samenstellen waarop ik foto's wil gaan bewerken met oa Photoshop. Op dit moment ben ik hier niet zoveel mee bezig en weet eigenlijk niet precies welke componenten ik moet nemen om een beetje vlotjes mee te werken. Ik doe nu alles op mn laptopje, dit gaat vrij traag en deze moet dan ontzettend hard werken. :P
Kan mij iemand wat tips geven over oa: welke processor (AMD of Intel), hoeveel geheugen intern, grafische kaart, voeding?, SSD of HD (en hoe groot) ik voor een nieuw systeem minimaal zou moeten aanschaffen?
Ik heb al diverse sites bekeken, sommige systemen alweer wat verouderd, gaat snel tegenwoordig. :roll:
Zou graag wat tips willen hebben van forumleden die al wat meer ervaring in hebben in het bewerken van foto's op de PC.

Gr Toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600

Nick

Re: PC samenstellen

Bericht door Nick » wo feb 08 2012 11:52 pm

Wat is het budget?

toepus
Forumlid
Forumlid

Bericht door toepus » do feb 09 2012 12:02 am

Wat is het budget?
Betreft het budget:
Ik hoef niet het neusje van de zalm maar ook niet het goedkoopste. De samenstelling van de PC zou lekker moeten lopen bij fotobewerking. Ik denk zelf dat ik, zonder monitor, rond de 800 euro kwijt ben.
Tips voor nieuwe monitor zijn ook welkom.

D3100
SB-600

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » do feb 09 2012 12:02 am

Kijk vooral even naar een goed scherm, zeker zo belangrijk!
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 09 2012 12:06 am

Zelf samenstellen is lang niet meer zo interessant als vroeger! Ik zou gewoon bij Dell of zo een mooie aanbieding afwachten. Abonneer je op hun nieuwsbroef; dan krijg je nog kortingen ook als het een beetje mee zit.

Belangrijke eigenschappen: voldoende geheugen, flinke CPU, goed scherm.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

toepus
Forumlid
Forumlid

Bericht door toepus » do feb 09 2012 12:06 am

Kijk vooral even naar een goed scherm, zeker zo belangrijk!
Welke eisen moet je dan stellen aan een goed scherm voor fotobewerking?

D3100
SB-600

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 09 2012 12:39 am

Een goed paneel is belangrijk. Kost wel meer dan een standaard monitor. Dit model van Dell (de U2410) is een van de populairste modellen. Erg goede prijs-prestatieverhouding.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

m-m
Forumlid
Forumlid

Bericht door m-m » do feb 09 2012 12:41 am

Kijk ook zeker naar een Apple :wink2:
Klik geval met verschillende vergrootglazen,
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten

...........

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 09 2012 1:04 am

Dat blijft dan bij kijken met dit budget...

flitslicht

Bericht door flitslicht » do feb 09 2012 1:25 am

toepus schreef:Ik wil zelf een PC samenstellen waarop ik foto's wil gaan bewerken met oa Photoshop. Op dit moment ben ik hier niet zoveel mee bezig en weet eigenlijk niet precies welke componenten ik moet nemen om een beetje vlotjes mee te werken. Ik doe nu alles op mn laptopje, dit gaat vrij traag en deze moet dan ontzettend hard werken. :P
Kan mij iemand wat tips geven over oa: welke processor (AMD of Intel), hoeveel geheugen intern, grafische kaart, voeding?, SSD of HD (en hoe groot) ik voor een nieuw systeem minimaal zou moeten aanschaffen?
Ik heb al diverse sites bekeken, sommige systemen alweer wat verouderd, gaat snel tegenwoordig. :roll:
Zou graag wat tips willen hebben van forumleden die al wat meer ervaring in hebben in het bewerken van foto's op de PC.

Ik zou je twee dingen willen aanraden:

1: Luister niet naar 'Onno', want die wil je een plastic Mac aansmeren terwijl je voor minder een plaatstalen PC kan kopen :mrgreen:
2: Ren snel naar de winkel en koop de C'T van 1/2 (januari/februari), nog enlkele dagen te koop. link: http://shop.fnl.nl/computers/ct/losse-u ... 2-1-2.html. Daar staat alles in wat je nodig hebt.

Steven

Bericht door Steven » do feb 09 2012 2:14 am

Ga gewoon voor een iMac, mooi uit een stuk aluminium gegoten, scherm en computer in één, prachtig vorm gegeven, fluisterstil, op 1 stroomdraadje na geen kabels, ook na één of meedere jaren intensief gebruik nog steeds de snelheid en souplesse zoals je hem kocht en brilliant voor fotobewerking. Voorgeïnstalleerde Adobe/imac calibratieprofielen. Werken met apps en als er een upgrade naar een nieuw besturingssysteem uitkomt kun je dat met een gerust hard legaal kopen voor 3 tientjes. En de meer dan brilliant app store waar je voor een habbekrats de mooiste software kunt kopen :-) 

Ja na 20 jaar PC gebruik ben ik 3 jaar terug toch gezwicht voor de in het eerste opzicht duurdere iMac. Maar zo heerlijk als die dingen blijven draaien en zo prachtig als je foto's er op worden weergegeven en zo razend snel als LR, CS5 en NiK plugins er op draaien, maakt het elke cent waard. 

Heb overigens nog steeds 2 PC's draaien waarvan 1 met windows 7 en moet zeggen dat dit na jaren ergenis bijna de ervaring van MacOSX kan benaderen. 

Ben je volledig op de hoogte hoe je een PC moet onderhouden zodat hij netjes blijft draaien dan kun je er €800 en een scherm tegenaan gooien. Wil je onbezorgt een altijd soepele machine dan koop je een iMac.. Kost namelijk hetzelfde als je een los scherm moet kopen. Er is bijna maandelijks ergens wel een BTW actie en dan pik je gewoon een iMac op voor €900.

Ja, klopt naast het NAS ben ik ben Appled 

:mrgreen: :mrgreen:

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » do feb 09 2012 6:40 am

Jammer alleen dat imac een glansscherm heeft dus niet heel goed om foto's te bewerken. Waarom mac hierop is overgestapt is mij een raadsel. Pc is denk ik 3x zo snel voor de prijs van een imac....
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do feb 09 2012 7:47 am

toepus schreef: Kan mij iemand wat tips geven over oa: welke processor (AMD of Intel), hoeveel geheugen intern, grafische kaart, voeding?, SSD of HD (en hoe groot) ik voor een nieuw systeem minimaal zou moeten aanschaffen?
Voor €800 kan je een heel mooi fotobewerkingscomputertje bouwen.

Het gaat om fotobewerking, dus daar worden hele andere eisen aan gesteld dan aan een high en spelletjes computer.
Bij fotobewerking zijn de volgende zaken interessant om rekening mee te houden:

1. Bij fotobewerking draait het om ruwe CPU kracht. Grafische kaart, is van ondergeschikt belang. Je kaart moet wel de benodigde resolutie kunnen weergeven en de aansuitingen hebben die je nodig hebt.

2. Intern geheugen is tegenwoordig niet zo belangrijk meer. 4GB is tegenwoordig gangbaar, en ruim voldoende om een fototje van 30MB te bewerken. (Je kan dat geld beter in een snellere CPU stoppen)

CPU:
De vraag AMD of Intel. Intel is op brute kracht gewoon sneller, veel sneller dan AMD. Voor games zou AMD een goede keuze kunnen zijn ivm met de goede grafische preastaties. Maar bij fotos draait het om de snelheid van je CPU. De top is op dit moment natuurlijk de i7.

Moederbord:
Maakt net zo veel uit. Gewoon een leuk bordje met grafische kaart en DVI en Displayport.

Grafische kaart:
Gewoon op je moederbord, is snel genoeg. (PS: de meeste apples hebben ook niet meer dan de onboard Intel HD-graphics)

Geheugen:
4GB is ruim voldoende, je kan voor meer gaan, maar door dat geld in je CPU te stoppen haal je meer winst.

HD:
Ik zou zeker voor een niet al te grote SSD gaan als primaire schijf, 120GB is al voldoende. Dit scheelt toch wel de opstarttijd van je computer en het openen van de programma's. Foto's die op je SSD staan zullen ook sneller openen. Maar, een SSD maakt je fotobewerkingen zelf niet sneller.

Daarnaast een 2e schijf voor je opslag en swapfile.

Apple of Microsoft, maakt weinig uit. Ik werk tegenwoordig op beide en ik heb de grote hype rondom Apple nog niet kunnen ontdekken. LR en Photoshop werken op beide het zelfde, met de zelfde shortcuts etc etc.
Een Imac zit in een wat mooiere verpakking dan de meeste Windows computers, maar daarvoor zit je wel met een irritant glanzend scherm, zonder delete knop, en zonder eject knop.

Voor €800 kan je een heel mooi fotobewerkingscomputertje bouwen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 09 2012 8:51 am

Geheugen:
4GB is ruim voldoende, je kan voor meer gaan, maar door dat geld in je CPU te stoppen haal je meer winst.
Wat je hier ook kan doen is een i3 plaatsen met daarnaast 8 GB intern. Dit is net iets sneller dan een i5 met 4 GB intern.
Plus dat je goedkoper uit bent. :wink: Dit allen op een Intel mobo.
Dit draait bij mij ook en CS5 start in 6 sec op :mrgreen:

Groet Kroontje

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do feb 09 2012 8:53 am

Voor het opstarten is het misschien sneller, maar voor het bewerken van je foto niet.

Om in LR bijvoorbeeld van de preview in te zoomen naar 100% view, heb je niets aan geheugen, dan moet je het echt van je CPU hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”