urban locaties en consequenties

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
Goodje

Re: urban locaties en consequenties

Bericht door Goodje » ma mar 05 2012 9:24 pm

Zal het eens navragen op het GDP - NPB congres in Duitsland 22 en 23 maart 2012 :oohh:
Laatst gewijzigd door Goodje op di mar 06 2012 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mar 05 2012 9:36 pm

Tja, wie op het vuur gaat zitten kan blaren verwachten. :twisted:

geerttt

Bericht door geerttt » di mar 06 2012 10:01 am

Weet iemand nog een leuke locatie in de buurt van Verviers, Luik of Spa (België)? :mrgreen:

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo mar 07 2012 7:34 pm

Tjah, nou ik ben niet zo'n held, maar als ik de foto's zo zie van de lokatie is het wel jammer dat ik er niet bij kon zijn. Ik geloof alleen dat ik me niet zo op mijn gemak zou hebben gevoeld....Je moet toch een beetje avontuurlijk ingesteld zijn en je neemt nou eenmaal een zeker risico. Ik ben geloof ik toch meer van de 'legale' urban lokaties ;)

Ik weet niet of ze echt staande zijn gehouden, André. Alleen de politie mag dat doen neem ik aan, een bewakingsdienst niet.
Hoe het op dat moment precies is gelopen weet ik niet, maar de dames moeten wel behoorlijk zijn geschrokken! Ik ben blij dat het uiteindelijk gelukt is om de foto's terug te halen.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

oud0001

Bericht door oud0001 » wo mar 07 2012 9:02 pm

Dreamlogic schreef:Tjah, nou ik ben niet zo'n held, maar als ik de foto's zo zie van de lokatie is het wel jammer dat ik er niet bij kon zijn. Ik geloof alleen dat ik me niet zo op mijn gemak zou hebben gevoeld....Je moet toch een beetje avontuurlijk ingesteld zijn en je neemt nou eenmaal een zeker risico. Ik ben geloof ik toch meer van de 'legale' urban lokaties ;)

Ik weet niet of ze echt staande zijn gehouden, André. Alleen de politie mag dat doen neem ik aan, een bewakingsdienst niet.
Hoe het op dat moment precies is gelopen weet ik niet, maar de dames moeten wel behoorlijk zijn geschrokken! Ik ben blij dat het uiteindelijk gelukt is om de foto's terug te halen.
Ik ben helemaal van de legale en ook geen held maar, heb wel beroepsmatig diverse mensen aangehouden.

In Duitsland weet ik het ook niet maar, in Nederland mag een beveiligingsbeambte niet staande houden.
Staande houden is vragen naar je ID.
Dat mag enkel een opsporingsambtenaar van Politie en de BOA zoals Douane, FIOD, Boswachter e.d.

Wel mag elke Nederlander aanhouden (arresteren) op heterdaad. Een beveiligier dus ook. Als je dus een gebouw zonder toestemming betreedt pleeg je in princiepe een misdrijf. Dan mag elke Nederlander je aanhouden! Dat betekend dat je niet meer weg mag en je zelfs met gepast geweld mag worden vast gehouden of op de grond gewerkt mag worden naar gelang de hoeveelheid verzet. Bij zeer agressief gedrag mag je ook opgesloten worden in een kast of iets dergelijks.
Dat kan je heel makkelijk ook een strafblad opleveren.
Wat daar de eventuele gevolgen van kunnen zijn hoef ik niet uit te leggen. Dat zal iedereen wel duidelijk zijn. Geen werkgever neemt mensen met een strafblad aan. Behoorlijke consequenties dus. Moet je niet willen. Dat is het niet waard.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » wo mar 07 2012 10:18 pm

Tuihanti schreef:
Dreamlogic schreef:Tjah, nou ik ben niet zo'n held, maar als ik de foto's zo zie van de lokatie is het wel jammer dat ik er niet bij kon zijn. Ik geloof alleen dat ik me niet zo op mijn gemak zou hebben gevoeld....Je moet toch een beetje avontuurlijk ingesteld zijn en je neemt nou eenmaal een zeker risico. Ik ben geloof ik toch meer van de 'legale' urban lokaties ;)

Ik ben helemaal van de legale en ook geen held maar, heb wel beroepsmatig diverse mensen aangehouden.

In Duitsland weet ik het ook niet maar, in Nederland mag een beveiligingsbeambte niet staande houden.
Dat mag enkel een opsporingsambtenaar van Politie en de BOA zoals Douane, FIOD, Boswachter e.d.

Wel mag elke Nederlander aanhouden (arresteren) op heterdaad. Een beveiligier dus ook. Als je dus een gebouw zonder toestemming betreedt pleeg je in princiepe een misdrijf. Dan mag elke Nederlander je aanhouden! Dat betekend dat je niet meer weg mag en je zelfs met gepast geweld mag worden vast gehouden of op de grond gewerkt mag worden naar gelang de hoeveelheid verzet. Bij zeer agressief gedrag mag je ook opgesloten worden in een kast of iets dergelijks.
Wat daar de eventuele gevolgen van kunnen zijn hoef ik niet uit te leggen. Dat zal iedereen wel duidelijk zijn. Geen werkgever neemt mensen met een strafblad aan. Behoorlijke consequenties dus. Moet je niet willen. Dat is het niet waard.
M.a.w......gewoon meewerken en het loopt veelal met een sisser af....je komt per slot van rekening alleen maar voor de foto's.
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » wo mar 07 2012 10:22 pm

Neu ik bedoel meer, niet doen wat niet is toegestaan.
Ook al kom je enkel voor de foto's, het blijft strafbaar.

Steven

Bericht door Steven » wo mar 07 2012 10:42 pm

Tuihanti schreef:

Volgens mij is het net andersom, arresteren/aanhouden mogen alleen daartoe bevoegde ambtenaren zoals politie, douane, justitie etc. Staande houden mag ook een burger, het is echter geen verplichting om dan ook daadwerkelijk te blijven staan? Tenminste, als je dat niet doet dan volgt er geen strafwettelijke vervolging omdat je bent weggelopen? Onbezoldigt of buitengewoon opsporingsambtenaren zoals parkeerwachten etc mogen je staande houden en je id vragen en eventueel bekeuren. kan het ook mis hebben trouwens... is lang geleden dat ik het geleerd heb ;-) in dat geval mag u dit bericht als niet verzonden beschouwen hihihi

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » wo mar 07 2012 10:50 pm

Naar mijn weten mag elke burger in Nederland een persoon staande houden die betrapt wordt op het plegen van een strafbaar feit. Al naar gelang de dader zich verzet mag de burger met gelijkwaardige actie zich verdedigen en hem vast houden tot politie ter plaatse is....

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » wo mar 07 2012 11:01 pm

Maar we dwalen af.....

Urbex locaties en de gevolgen....

Huisvredebreuk wordt ook niet opgelegd door de politie als er geen partij is die aangifte doet. Althans in België. Menig maal staande gehouden en met wat uitleg weer mogen vertrekken. Politie zelf legt uit dat het te veel tijd kost de juiste persoon te vinden die aangifte moet doen. Zolang je niets breekt om binnen te komen loopt het met een sisser af. Een dreigend vingertje is hetgeen wat ik het meest heb gezien, uitzonderingen daargelaten. En de dreigende toon gaat dan ook meestal over de veiligheid ter plaatse, niet eens over huisvredebreuk of inbraak of whatever.

Ik weet net zo goed als de politie, regels zijn regels. Elke keer als politie er bij komt kijken en we mogen gaan dan bied ik ook netjes mijn verontschuldiging aan voor het verbruik van de kostbare tijd van de politie. Eén politie agent antwoordde zelfs: "Beter zo dan dat ik u door het bos achterna moet. Nu heb ik rustig mijn werk kunnen doen en mijn dienst zit er zo op. Wel prettig in het weekeind".

En nu kun je denken, vraag dan toestemming, dan kost het ook geen tijd voor de politie. Klopt, maar de eigenaar, of beter gezegd de sleuteldrager, is voor ons soms moeilijker te vinden dan door de politie. Dus doen we dat niet. En het is natuurlijk ook wel de spanning dat je het niet legaal probeert.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo mar 07 2012 11:03 pm

Zoals velen heb je moeite met de benamingen staande houden en aanhouden.

Staande houden is verboden!!!!!!!!!

Lees mijn stukje even goed.

Staande houden is opeisen van de identiteit.
Aanhouden is arresteren.
Houdt die 2 goed uit elkaar anders maak jij je zelf strafbaar.

Aanhouden is het zogeheten arresteren tijdens heterdaad bij de uitvoering van een overtreding dan wel een misrdijf dan wel terstond daarna.
Zie het Wetboek van Strafvordering waarin de bevoegdheden zijn geregeld..

Het is heel lang geleden voor je, denk ik.

Geloof me maar. Het is voor mij nog steeds actuele vakkennis die ik dagelijks gebruik.
Ik pas wel op dat ik geen wederrechterlijke vrijheidsberoving uitvoer. :twisted:

Steven

Bericht door Steven » wo mar 07 2012 11:29 pm

Neem het direct van je aan André, zoals gezegt, het is lang geleden dat ik hier mee te maken had en het brein laat mij helaas meer en meer in de steek :x

oud0001

Bericht door oud0001 » do mar 08 2012 12:23 am

Ach, velen halen die 2 door elkaar dus zo vreemd is dat niet hoor :wink:
Alleen de gevolgen kunnen zo vervelend worden.

Goodje

Bericht door Goodje » do mar 08 2012 1:27 pm

Als u ziet dat iemand een strafbaar feit pleegt of als u een overvaller of inbreker op heterdaad betrapt, mag u de verdachte aanhouden. Dit heet ook wel burgerarrest. U mag geen onnodig geweld of wapens gebruiken.

Link over aanhouden verdachte: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ouden.html" onclick="window.open(this.href)return false;

Vindplaats: http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-we ... ouden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Staande houden
Alleen een verdachte mag worden staande gehouden door een opsporingsambtenaar op grond van art. 52 Wetboek van Strafvordering. Een persoon die qua signalement op de verdachte lijkt, mag niet worden aangehouden.

Doel van staandehouding
Het doel van staandehouding is de verdachte vragen naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats. De staandehouding mag niet voor een andere bevoegdheid worden gebruikt.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » do mar 08 2012 4:26 pm

Ach, hoe het ook in het wetboek staat geschreven interesseert me geen ene reet.

Of er nu politie, marechaussee, guardia civil, beveiliging of zelfs een doodnormale conciërge komt en mij gezien heeft, krijgen ze van mij alle medewerking......werkt gewoon het beste en dat is mijn actuele urbexkennis die ik met grote regelmaat gebruik....

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”