En daarom staat IE hier ook standaard uitgeschakeld, zodat er niets op de achtergrond werkgeheugen wegzuigtmikemix schreef:ArjanL schreef: Explorer is letterlijk door de strot geduwd door Microschoft, het is zelfs ten koste van een hele goede browser gegaan.
En dan te bedenken dat het aan alle kanten zuigt.....
Verschil in kleuren.
-
Marco
Re:
-
Frederix
Re:
Bij analoog fotograferen heb je al dat gedoe helemaal niet . . . . :mrgreen:iJoost schreef:Adobe RGB heeft meer ruimte, ja. Maar daar heb je alleen iets aan als je je foto's uitgebreid gaat bewerken. En elke conversie kost je ook kwaliteit. Dus voor mensen die van dit alles zo weinig mogelijk willen weten raad ik (in deze kleurprofiel gemankeerde wereld) zeker aan om meteen in sRGB te gaan zitten. Zelf doe ik het net als jij. Maar ik heb ook een Macje. (Daar geeft het allemaal wat minder gedoe.)
-
iJoost
Re: Verschil in kleuren.
Nee, klopt. Hoe zorg je er daar ook al weer voor dat de kleuren goed zijn? 
-
Frederix
Re: Verschil in kleuren.
Hmmmmm . . . . en dat op de 2e dag van het jaar al. :mrgreen:iJoost schreef:Nee, klopt. Hoe zorg je er daar ook al weer voor dat de kleuren goed zijn?
Goed belichten?
-
iJoost
Re: Verschil in kleuren.
Kleurcorrectie bij analoog is zwarte magie, toch? Of was het vakmanschap?
Maar goed, nadat je ze ingescand hebt geldt het hele bovenstaande verhaal voor jou ook... ;-P
Maar goed, nadat je ze ingescand hebt geldt het hele bovenstaande verhaal voor jou ook... ;-P
-
Frederix
Re: Verschil in kleuren.
Voor een deel heb je uiteraard gelijk. Een "analoog" plaagstootje in deze digitale wereld moet kunnen, vind ik . . . .iJoost schreef:Kleurcorrectie bij analoog is zwarte magie, toch? Of was het vakmanschap?
Maar goed, nadat je ze ingescand hebt geldt het hele bovenstaande verhaal voor jou ook... ;-P
Als je film correct belicht, is kleur bij analoog volgens mij niet zo'n zwarte magie. Daarin wijkt digitaal toch niet zo erg veel af van analoog? Een digitale opname moet toch óók correct belicht worden om tot een optimaal resultaat te komen? (Heb ik overigens niet zo veel ervaring mee.
Het bovenstaande verhaal gaat voor een deel ook voor mij op. Ik scan altijd in Adobe RGB en bewerk de scans ook in Adobe RGB. Ik sla ze ook op in Adobe RGB. De foto's die ik wil laten afdrukken concerteer ik naar het kleurprofiel van de apparatuur van het lab. Foto's die ik op het Internet laat zien converteer ik naar sRGB. De geconverteerde bestanden schrijf ik onder een andere naam weg, zodat mijn "origineel" altijd in Adobe RGB blijft staan.
-
iJoost
Re: Verschil in kleuren.
Belichting is belangrijk, klopt. Maar je corrigeert de kleur vooral voor de kleur van het licht tijdens de opname. En in mindere mate ook voor de afwijkingen van de gebruikte materialen en apparaten.
Met digitaal heb je voor het eerste de witbalans (die helaas zelden perfect is en die je dus me de hand (eventueel met een whibal of iets dergelijks) zult moeten helpen). Maar voor het tweede heb je kleurprofielen (en dat is zonder meer een kopzorg minder, als je het goed doet tenminste
.
Met digitaal heb je voor het eerste de witbalans (die helaas zelden perfect is en die je dus me de hand (eventueel met een whibal of iets dergelijks) zult moeten helpen). Maar voor het tweede heb je kleurprofielen (en dat is zonder meer een kopzorg minder, als je het goed doet tenminste