Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
- johan1967
- Forumlid
- Berichten: 388
- Lid geworden op: wo jan 02 2008 4:36 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *
Re: Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
Die 20 zal geen probeem zijn, maar de grote uitdaging is natuurlijk de 14-24. Dat zal nog niet meevallen. De cijfers van z'n Contax-voorganger heb ik hier nog even opgesnuffeld:
http://www.carlzeissmeditec.de/C12567A8 ... 21mm_e.pdf
De specificaties van de nieuwe 21 lijken toch wel heel erg veel op die van de oude Contax. De nieuwe lijkt iets scherper te zijn (tenminste als ik het een beetje snap). Echter, ook dezelfde vertekening (2%) is gebleven.
http://www.carlzeissmeditec.de/C12567A8 ... 21mm_e.pdf
De specificaties van de nieuwe 21 lijken toch wel heel erg veel op die van de oude Contax. De nieuwe lijkt iets scherper te zijn (tenminste als ik het een beetje snap). Echter, ook dezelfde vertekening (2%) is gebleven.
Re: Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
Dat heb ik hier meermalen aangehaald, ik heb die AF20/2.8 in bezit gehad, toen iets van FL 1250,- voor betaald, ik vond hem absoluut Nikon onwaardig.Patrick schreef:Is die 20mm niet een van de zwakste primes die Nikon heeft? Dat zou de Zeiss op z'n sloffen moeten lukken!
De hoeken trokken boven de 5.6/8.0 een beetje scherp bij, deze test hoef je niet eens uit te voeren, die is al bekend.
14-24 lijkt me meer een uitdaging...
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
Patrick schreef:![]()
![]()
Léon to the rescue!!!
![]()
![]()

Eerst die eerste twee staatjes. MTF-curven zijn wat moeilijk uit de losse pols uit te leggen. Combinatie van contrast versus scherpte in lijnenparen per mm. Meer uitleg erover: http://www.photozone.de/mtf
en http://www.luminous-landscape.com/tutor ... -mtf.shtml
Een meer uitgebreide (maar erg complexe) uitleg is hier te vinden:
http://www.zeiss.com/C12567A8003B8B6F/E ... ven_EN.pdf
Dan de plaatjes:
Een lens geeft een circulair beeld (de beeldcirkel), met in het midden de hoogste kwaliteit en in de hoeken het minste.
Met die MTF-curven gaat men er dan gemakshalve vanuit dat de kwaliteit symmetrisch verloopt vanuit het midden naar buiten toe. In de praktijk hoeft dat echter niet het geval te zijn. Maar goed, de weergave van die MTF-curven:
Als je de 2 linker grafieken bekijkt wordt de kwaliteit eigenlijk voor slechts de "helft" weergegeven.
Helemaal links staat horizontaal een 0, meer naar rechts een mm verdeling.
0 is het centrum als weergave van de lens, naar buiten toe de straal als weergave in beeld.
Een full frame k.b. (FX) formaat heeft een diagonaal van ongeveer 43 mm. De helft ervan is "de straal" ---> ruim 21,5 mm
Je ziet bijna rechts "20 mm" staan, en dan nog wat ruimte. De meest rechterzijde is dan de uiterste hoek bij full frame.
In hoogte zie je dan de curven voor 3 verschillende lijnenparen die zijn gebruikt.
Hoe hoger de curven hoe beter. Bij het linker staatje zie je naar rechts de curven gelijkmatig naar beneden gaan, hoekscherpte en contrast wordt geleidelijk minder.
2e plaatje. Bij diafragma 5.6 is de kwaliteit een stuk verbeterd. Scherpte ligt over de hele linie vrij regelmatig hoog in vergelijking met diafragma 2.8. Alleen bij de uiterste hoeken loopt het ineens wat sneller af naar beneden.
Bij het 3e plaatje zie je de lichtafval voor f 2.8 en f 5.6 Ook weer voor de "helft" van het objectief, vanuit het centrum gezien naar de randen / hoeken toe. Verticaal gezien de afval in percentage.
4e plaatje idem voor de vertekening. Dan zie je dat de vertekening bij 15 mm uit het centrum (30 mm als geheel binnen een totaalplaatje) het meest is, maar verdergaand naar de hoeken weer afeemt. Twee van die curven langs elkaar "gespiegeld" om de 0-as (centrum) heb je een weergave als een "snor" (moustache) type vertekening van het hele beeldveld.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo dec 21 2008 9:32 pm, 13 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Moderator
- Berichten: 12285
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
Dank je Léon voor deze uiteenzetting. En dan vragen we natuurlijk meteen om meer
Ben je in staat om op basis van deze grafieken op voorhand een theoretische vergelijking te maken met de 14-24? Ik heb begrepen dat deze ook op grote diafragma's al scherp in de hoeken is en dat zou bij de Zeiss dan duidelijk minder zijn?

- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
Dan heb je MTF-curven nodig van de Nikkor 14-24mm bij precies die 21 mm stand.
Hier op de Japanse site alleen voor de uiterste zoomstanden (bij volle opening ???), en geen curve voor 40 lijnenparen.
http://www.nikon-image.com/jpn/products ... 28g_ed.htm
Hier op de Japanse site alleen voor de uiterste zoomstanden (bij volle opening ???), en geen curve voor 40 lijnenparen.
http://www.nikon-image.com/jpn/products ... 28g_ed.htm
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 25 2008 10:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- johan1967
- Forumlid
- Berichten: 388
- Lid geworden op: wo jan 02 2008 4:36 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *
Re: Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
Léon, bedankt maar weer voor deze goed gefundeerde uitleg.
Nu maar wachten tot dit objectief er is. In ieder geval niet onder de kerstboom, want het wordt pas het eerste kwartaal 2009.

Nu maar wachten tot dit objectief er is. In ieder geval niet onder de kerstboom, want het wordt pas het eerste kwartaal 2009.

- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nieuw Zeiss objectief: 21 mm 2.8
Overigens vond ik op het web nog wat meer fraaie MTF-curven. Van een totaal ander objectief / brandpunt. Dat wel.
(Bij lange brandpunten zie je over het algemeen een meer gelijkmatige kwaliteit over het hele beeldveld).
Het gaat dan om de Leitz 180/2.8 APO-Elmarit-R


Afgezet tegen de AF Nikkor ED 180mm/2.8

(Bij lange brandpunten zie je over het algemeen een meer gelijkmatige kwaliteit over het hele beeldveld).
Het gaat dan om de Leitz 180/2.8 APO-Elmarit-R


Afgezet tegen de AF Nikkor ED 180mm/2.8

Vriendelijke groet, Léon Obers