Ik heb 1 keer eerder last gehad van het loslaten van het rubber bij de 1Dx
Het was het rubber van het opklapdekseltje van de CF-kaart. Ik heb het er uiteindelijk helemaal afgetrokken, schoongemaakt, en toen ik zag dat er toevallig onder dit onderdeel geen schroefjes zaten om de camera verder te moeten kunnen demonteren voor eventuele reparaties, heb ik het met 2 seconden lijm weer vast gezet. Het zit nu nog vast.
Ik vind zeer beslist dat Nikon in gebreke is met de kwaliteit van de bekleding (en/of de hechting van die bekleding).Jeroen_123 schreef: Kunnen we geen offieel schrijven laten maken ism de consumentenbond oid, ik bedoel....er is toch een wet die zegt dat je mag verwachten een deugdelijk produkt te krijgen oid.
Niet dat ik Nikon graag tegen het zere been wil schoppen, maar een beetje meer inzet kan geen kwaad.
De enige juiste optie is om alleen de mensen die officiële reparatiekosten hebben (gehad) op specifiek dit probleem zich verenigen en naar de rechter stappen, danwel via een organisatie als consumentenbond, TV-programma radar e.d. het euvel aankaarten en de reparatiekosten terugvorderen. Vanuit de Nederlandse wetgeving (en ik verwacht tevens vanuit Europese wetgeving) moet een product namelijk voldoen aan een bepaalde levensverwachting.
Daar waar cameramerken zelf cijfers geven omtrent de levensduur van bijv. een sluiter en ze daar dus reeds een bepaalde levensverwachting in geven, mag je tevens verwachten dat een simpel iets als een bekleding van diezelfde camera dezelfde tijd meegaat als de sluiter. Daarnaast hebben merken in het verleden bij een onderzoek van ik dacht de consumentenbond officieel uitspraken gedaan hoelang een digitale camera mee zou moeten gaan in het aantal jaren.
In ieder geval is het zeer te verdedigen dat ieder in de gebruiksduur van een camera geen problemen zou mogen tegenkomen als het loslaten van de bekleding. Dit fenomeen openbaart zich enkel bij Nikon en slechts bij modellen van de laatste jaren. Niet bij andere merken en oudere Nikon modellen van de afgelopen 75 jaar.
Vanuit die algemeen gebruikelijk opgebouwde levensverwachting en tevens de levensverwachting die camerafabrikanten zelf geven aan onderdelen zoals een sluiter, tevens uitspraken die ze officieel zelf eerder hebben gedaan is het zonder meer duidelijk dat Nikon in gebreke is op dit onderdeel en om die reden aansprakelijk gesteld mag worden omdat het niet voldoet aan de algemeen geldende levensverwachting bij een dergelijk product. Het is net zoiets als bij een wasmachine. Als de algemene levensverwachting bijv. 5 jaar is, hoef je niet te accepteren dat de lak er na anderhalf of twee jaar spontaan vanaf springt. Idem bij fiets, auto, bromfiets, scooter, radio, TV.
Er moet juridisch wel heel hard door Nikon getrokken worden om een rechter te doen besluiten consumenten geen gelijk te geven.
Vanuit deze poll zou je je bijv. via een meer internationale website kunnen verenigen, en daadwerkelijk "met alle gedupeerden" een rechtszaak kunnen aanspannen. Kosten in eerste instantie samen delen om de zaak aan te spannen.
"Na goed gevolg" (inclusief de kosten van heel de administratie die je moet voeren, om bij een claim erbij te doen) krijg je die gedeelde juridische kosten dan weer terug + de reparatiekosten erna.
EDIT:
Voordat je de stap naar een rechter maakt, altijd eerst het voorstel aan Nikon Nederland / Nikon Europe doen om eerst zelf een oplossing aan te dragen, en daar een termijn aan vast te stellen dat ze met een antwoord komen.