Flitser SB900

Discussies over flitsers
Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Flitser SB900

Bericht door Gino » zo nov 16 2008 8:57 am

Skippy schreef:Heel interessant topic deze met prima tips en foto's!

Voor de liefhebbers, er is net een DVD uit over het Nikon CLS-systeem.

Hier te koop; http://www.amazon.com/gp/product/B001KJ ... B001KJ91V4
Op zich goeie tip Luc ware het niet dat de verzendkosten bijna twee keer de kostprijs van de DVD zelf zijn.
DVD is €32,79 en de shipping is €60,25, totaalplaatje €90,04
Das mij te gortig :twisted: :twisted: :twisted:

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo nov 16 2008 10:00 am

Nikon Gino schreef:Op zich goeie tip Luc ware het niet dat de verzendkosten bijna twee keer de kostprijs van de DVD zelf zijn.
DVD is €32,79 en de shipping is €60,25, totaalplaatje €90,04
Das mij te gortig :twisted: :twisted: :twisted:
Hoe kom je daar nou bij Gino? Goedkoopste verzending (standard shipping rate) naar Europa is $ 3,99.
Zie deze link http://www.amazon.com/gp/help/customer/ ... eId=596194

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » zo nov 16 2008 10:41 am

Nou, toen ik men bestelling plaatste gaf de order bevestiging via email op factuur dat aan.
En ik had dus standaard shipping rate aangevinkt.
Schrok me een hoedje, kon gelukkig nog wel de order terug cancellen, ergggggggg vlug gedaan!!!!!!!!!!

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

webfreak

Bericht door webfreak » ma nov 17 2008 1:57 pm

jammer dat we nu een beetje afdwalen, of misschien is het wel normaal op ene forum...
Gisteren weer (flits) foto's gemaakt, nu buiten, redelijk somber en donker weer...was voor mij weer een groot drama, had de Iso op 200 gezet, sluitertijd ging niet korter dan 1/60 (!) diafr. op 11 flitskop recht naar voren, afstand met onderwerp ca. 5 meter, -/- 0,7 flitswaarde..en wat denk je KNAL overbelicht, heb toen net zo lang gediafragmeerd tot het er redelijk uit zat ! pppffff... weer een grote tegenvaller voor mij !. Wat ik me eigenlijk ook afvraag is het volgend :
Ik ging er eigenlijk vanuit dat zo'n nieuwe en high-tec apparaat de waardes een heel eind wel automatisch zou kunnen / moeten berekenen....waarom dan toch al die handmatige instellingen ???? Dan had ik net zo goed mijn oude SB 80 (!) kunnen gebruiken, als je nagenoeg alles toch handmatig moet doen...
Voordeel is natuurlijk wel dat je uit den treuren kunt testen, maar voor een reportage is dat ook een lullig gezicht vindt ik.....moet je eerst 'tig' foto's testen voor je de goede belichting hebt, en daarbij heb je daar ook niet altijd de tijd voor !!! Dus wederom graag (nog) meer advies !!! alvast TNX !
p.s. helaas kan ik geen voorbeld mailen omdat ik de mislukelingen meteen op de camera heb verwijderd, sorry.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma nov 17 2008 2:10 pm

webfreak schreef:jammer dat we nu een beetje afdwalen, of misschien is het wel normaal op ene forum...
Gisteren weer (flits) foto's gemaakt, nu buiten, redelijk somber en donker weer...was voor mij weer een groot drama, had de Iso op 200 gezet, sluitertijd ging niet korter dan 1/60 (!) diafr. op 11 flitskop recht naar voren, afstand met onderwerp ca. 5 meter, -/- 0,7 flitswaarde..en wat denk je KNAL overbelicht, heb toen net zo lang gediafragmeerd tot het er redelijk uit zat ! pppffff... weer een grote tegenvaller voor mij !. Wat ik me eigenlijk ook afvraag is het volgend :
Ik ging er eigenlijk vanuit dat zo'n nieuwe en high-tec apparaat de waardes een heel eind wel automatisch zou kunnen / moeten berekenen....waarom dan toch al die handmatige instellingen ???? Dan had ik net zo goed mijn oude SB 80 (!) kunnen gebruiken, als je nagenoeg alles toch handmatig moet doen...
Voordeel is natuurlijk wel dat je uit den treuren kunt testen, maar voor een reportage is dat ook een lullig gezicht vindt ik.....moet je eerst 'tig' foto's testen voor je de goede belichting hebt, en daarbij heb je daar ook niet altijd de tijd voor !!! Dus wederom graag (nog) meer advies !!! alvast TNX !
p.s. helaas kan ik geen voorbeld mailen omdat ik de mislukelingen meteen op de camera heb verwijderd, sorry.
Ten eerste: nu werd er vorige keer gevraagd om voorbeelden voor een beter antwoord, maar heb je nu vervolgens weer alle mislukkingen gewist :?:

Ten tweede: Als je de techniek van het belichten goed onder de knie hebt is een invulflits helemaal niet zo moeilijk als jij denkt. En het zijn geen handmatige instellingen het zijn bijstellingen van de automatische flits om de foto er zo natuurlijk uit te laten zien. Je noemt in je post dat de sluitertijd niet korter ging dan 1/60e? Vorige keer is uitgelegd waarom. Dit komt omdat op je camera niet de slow-sync of rear ingesteld staat en de flitsinstelling op je camera op automatisch staat (flitssymbooltje).

Ik wil je best tips geven, maar schrijf die dingen dan op of onthoud deze dingen.

Voorbeeld:

Gisteren somber grijs weer:
Instellingen: D300 + AF-S 80-200 f/2,8 @ 130 mm. | ISO 400 | 1/640e | diafragma voorkeuze programma | 2 flitsers (1 links-SB-600 en 1 rechts-SB-900) flitsers beide op remote met correctie -1,3 aangestuurd via de interne flits van de D300.
Afbeelding
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mikemix

Bericht door mikemix » ma nov 17 2008 2:58 pm

Foto is dan Adobe RGB, het wit klipt erover hoor :huh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 17 2008 4:34 pm

Léon Obers schreef:
ALE schreef: De TS schrijft dat hij, en ik citeer, "tijdens het fotograferen in een donkere feestzaal, was het kommer en kwel, wél flitsen, niet flitsen, zwaar overbelicht, zwaar onderbelicht etc. etc." Je kijkt naar zijn foto en ziet het resultaat (en dan nu niet naar hét technisch waarom).
Dat laatste is toch datgene waar het om gaat. De basis van hét technisch waarom. Technisch ontleden waarom het fout gaat zodat je ook werkelijk gaat begrijpen waar het hem in zit. Met tips om andere instellingen te gebruiken en die klakkeloos overnemen. Mooi natuurlijk als je het resultaat ziet, maar zonder begrip is het dan meer een gokspelletje om tot dat resultaat in die situatie te komen. En wat een volgende keer met een heel andere situatie, wordt het dan ook begrepen als het anders uitpakt?
webfreak schreef: Gisteren weer (flits) foto's gemaakt, nu buiten, redelijk somber en donker weer...was voor mij weer een groot drama, had de Iso op 200 gezet, sluitertijd ging niet korter dan 1/60 (!) diafr. op 11 flitskop recht naar voren, afstand met onderwerp ca. 5 meter, -/- 0,7 flitswaarde..en wat denk je KNAL overbelicht, heb toen net zo lang gediafragmeerd tot het er redelijk uit zat ! pppffff... weer een grote tegenvaller voor mij !
Kijk, dat bedoel ik nu met tips zonder technische uitleg in reacties als "(en dan nu niet naar hét technisch waarom)".
Het was te verwachten wat de TS nu overkomt. Eigenlijk is hij met die creatieve tips weinig opgeschoten.
En net zoals mijn eerdere reactie simpel vanuit de gegeven instellingen van het voorbeeld wat de TS eerder heeft gegeven, dat een flitser daar zondermeer geen problemen mee zou mogen hebben,
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 14#p212414
....verbaast het me nu weer dat die SB-900 dan ineens enorm gaat overbelichten bij de camera-instellingen die nu zijn gebruikt. Het verbaast me des te meer omdat de TS eerder een SB-80 gebruikte waar hij kennelijk geen problemen mee had.

Mijn insteek is om eerst eens normaal belichte plaatjes te krijgen bij de instellingen die standaard zijn, alvorens creatief te spelen met allerlei instellingen die misschien wel een mooier geheel opleveren, maar geen oplossing geven in standaard verkeerd belichte opnamen. Als met standaard instellingen een flitser niet goed belicht zou er best wel eens wat anders aan de hand kunnen zijn. Mogelijk een technisch mankement?

Pas als de basis goed werkt, kun je van daaruit alle creatieve richtingen ingaan die je wilt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

webfreak

Bericht door webfreak » do nov 20 2008 12:44 pm

van de week weer ff op pad geweest, gelukkig met meer moed dan voorheen, en het resultaat vond ik niet slecht, ondanks de plotseling opkomende mist.
ik denk dat ik het nu langzamerhand begint te begrijpen, en wie weet wordt de SB-900 nog wel m'n beste vriend...voorbeeld hieronder.
Afbeelding
Een irritante storende factor is natuurlijk de blauwe reflectiebol in het midden van de foto (Sigma 15-30 1:3.5-4.5 DG) ondanks de zonnekap die wél gebruikt is,
dus tips om die reflectie te voorkómen zijn uiteraard ook welkom, maar hoofdzaak van dit lijntje zijn toch de flitsinstellingen !
overige reacties, op / aanmerkingen zijn uiteraard weer meer dan welkom , zelfs postitieve :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 20 2008 2:34 pm

Zonnekap is goed, altijd doen. Maar het helpt natuurlijk niet tegen lichtbronnen die in beeld zijn... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do nov 20 2008 2:35 pm

Patrick schreef:Zonnekap is goed, altijd doen. Maar het helpt natuurlijk niet tegen lichtbronnen die in beeld zijn... :wink:
Of regendruppels van de mist ;)

webfreak

Bericht door webfreak » vr nov 21 2008 12:30 pm

Ik heb laatst overwogen om de groothoek Sigma in te ruilen voor die van Nikon 17-55 mm F2,8, heb een paar testen gemaakt, maar kon niet 1,2,3 een duidelijk verschil zien, zeker niet qua scherpte, vraag me nu alleen af, of de groothoek van Nikon ook last heeft van dat tegenlicht, mogelijk is dat inherent aan alle groothoeklenzen, of niet ? Anders zou een koop van de Nikon toch voor mij te overwegen zijn....wie heeft hier ervaringen mee ?

webfreak

Bericht door webfreak » vr nov 21 2008 12:31 pm

p.s.; geen reacatie op de laatste foto ...??? of ie ie best goed zo...ik wordt er stil van .....

Nikonijn
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nikonijn » vr nov 21 2008 1:06 pm

Martijn,
doe jij nog wat met je belichtingscorrectie op je camera in relatie met de eerder gegeven instellingen voor de flits?
(ik gebruik een SB800)

Harry
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr nov 21 2008 1:33 pm

Nikonijn schreef:Martijn,
doe jij nog wat met je belichtingscorrectie op je camera in relatie met de eerder gegeven instellingen voor de flits?
(ik gebruik een SB800)

Harry
In M-stand heeft een belichtingcorrectie weinig invloed. :?

Nikonijn
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nikonijn » vr nov 21 2008 1:43 pm

Okey, duidelijk.

Harry
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB

Gesloten

Terug naar “Flitsers”