Léon Obers schreef:ALE schreef:
De TS schrijft dat hij, en ik citeer, "tijdens het fotograferen in een donkere feestzaal, was het kommer en kwel, wél flitsen, niet flitsen, zwaar overbelicht, zwaar onderbelicht etc. etc." Je kijkt naar zijn foto en ziet het resultaat (en dan nu niet naar hét technisch waarom).
Dat laatste is toch datgene waar het om gaat. De basis van hét technisch waarom. Technisch ontleden waarom het fout gaat zodat je ook werkelijk gaat begrijpen waar het hem in zit. Met tips om andere instellingen te gebruiken en die klakkeloos overnemen. Mooi natuurlijk als je het resultaat ziet, maar zonder begrip is het dan meer een gokspelletje om tot dat resultaat in die situatie te komen. En wat een volgende keer met een heel andere situatie, wordt het dan ook begrepen als het anders uitpakt?
webfreak schreef:
Gisteren weer (flits) foto's gemaakt, nu buiten, redelijk somber en donker weer...was voor mij weer een groot drama, had de Iso op 200 gezet, sluitertijd ging niet korter dan 1/60 (!) diafr. op 11 flitskop recht naar voren, afstand met onderwerp ca. 5 meter, -/- 0,7 flitswaarde..en wat denk je KNAL overbelicht, heb toen net zo lang gediafragmeerd tot het er redelijk uit zat ! pppffff... weer een grote tegenvaller voor mij !
Kijk, dat bedoel ik nu met tips zonder technische uitleg in reacties als
"(en dan nu niet naar hét technisch waarom)".
Het was te verwachten wat de TS nu overkomt. Eigenlijk is hij met die creatieve tips weinig opgeschoten.
En net zoals mijn eerdere reactie simpel vanuit de gegeven instellingen van het voorbeeld wat de TS eerder heeft gegeven, dat een flitser daar zondermeer geen problemen mee zou mogen hebben,
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 14#p212414
....verbaast het me nu weer dat die SB-900 dan ineens enorm gaat overbelichten bij de camera-instellingen die nu zijn gebruikt. Het verbaast me des te meer omdat de TS eerder een SB-80 gebruikte waar hij kennelijk geen problemen mee had.
Mijn insteek is om eerst eens normaal belichte plaatjes te krijgen bij de instellingen die standaard zijn, alvorens creatief te spelen met allerlei instellingen die misschien wel een mooier geheel opleveren, maar geen oplossing geven in standaard verkeerd belichte opnamen. Als met standaard instellingen een flitser niet goed belicht zou er best wel eens wat anders aan de hand kunnen zijn. Mogelijk een technisch mankement?
Pas als de basis goed werkt, kun je van daaruit alle creatieve richtingen ingaan die je wilt.