Wat ik denk van de kleinere niet originele foto's af te kunnen lezen is dat de focus misschien op een andere plek ligt dan jij denkt waar die ligt of waar de bedoeling zou kunnen zijn geweest waarop je hebt scherp gesteld.
Bijv. bij dat platgetrapte sigarettendoosje op het wegdek ligt de scherpte net vóór dat pakje (aan het wegdek te zien).
Idem die twee bomen ligt de scherpte meer naar beneden in die boomstammen dan op de takken in die boomkruinen.
Bij de motor ligt de scherpte meer in het achterwiel dan in het motorblok.
Zijn dat ook de punten waar je op scherp hebt gesteld?
Als het niet de punten zijn waarop je hebt scherp gesteld zou je mogelijk front-focus kunnen hebben.
Vergelijking van 3 objectieven
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Vergelijking van 3 objectieven
Vriendelijke groet, Léon Obers
Goede avond 
Patrick, die plaatjes wou ik niet zo neerkeilen, op het vorige fotoforum waar ik zat was het niet toegestaan om meer dan 5 foto's te plaatsen als img, bedankt dat je het even zei. Ik ga ervanuit dat het hier iets minder streng is. Moet nog even aanvoelen wat ik wel en niet mag doen. :mrgreen:
Als ik zeker genoeg ben van mijn fotografiekunst, zal ik ook foto's gaan plaatsen in het foto-forum, maar vooralsnog ben ik de 'drive' een klein beetje kwijt. De Nikon verschilt erg veel in de opties vergeleken met mijn oude camera die ik volledig kende en begreep. Snap bijvoorbeeld niet waarom de 'dlighting' van de D90 in de weg zit bij het instellen van de picture controls. (saturation, etc). Kwestie van veel lezen in de manual.
De scherptepunten goed leggen is inderdaad niet helemaal goed gegaan in die foto's, maar ik heb altijd een stijle leercurve. En dan opeens sta ik stil. Wordt daarom graag bekritiseerd, mijn zelfkritiek is geen sterke kant in de fotografie. Misschien ook omdat ik nog niet zo goed weet 'hoe het óók kan'.
Binnenkort wat 100% crops!

Patrick, die plaatjes wou ik niet zo neerkeilen, op het vorige fotoforum waar ik zat was het niet toegestaan om meer dan 5 foto's te plaatsen als img, bedankt dat je het even zei. Ik ga ervanuit dat het hier iets minder streng is. Moet nog even aanvoelen wat ik wel en niet mag doen. :mrgreen:
Als ik zeker genoeg ben van mijn fotografiekunst, zal ik ook foto's gaan plaatsen in het foto-forum, maar vooralsnog ben ik de 'drive' een klein beetje kwijt. De Nikon verschilt erg veel in de opties vergeleken met mijn oude camera die ik volledig kende en begreep. Snap bijvoorbeeld niet waarom de 'dlighting' van de D90 in de weg zit bij het instellen van de picture controls. (saturation, etc). Kwestie van veel lezen in de manual.
De scherptepunten goed leggen is inderdaad niet helemaal goed gegaan in die foto's, maar ik heb altijd een stijle leercurve. En dan opeens sta ik stil. Wordt daarom graag bekritiseerd, mijn zelfkritiek is geen sterke kant in de fotografie. Misschien ook omdat ik nog niet zo goed weet 'hoe het óók kan'.
Binnenkort wat 100% crops!
Okay, hier nog wat van zaterdagmiddag.
En hier een foto op ware grootte!
Te beginnen met een bierflesje op een kinderspeelplaats

Dichtbij/verweg experiment

Auto's komen er ook mooi uit met een groothoek

Of balonnen met een straat die wegloopt in het perspectief

En hier een foto op ware grootte!
Te beginnen met een bierflesje op een kinderspeelplaats

Dichtbij/verweg experiment

Auto's komen er ook mooi uit met een groothoek

Of balonnen met een straat die wegloopt in het perspectief

- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Goede keus! Ik heb er ook een en geen spijt van. Geniet ervan!!!
Marinus84 schreef:Zal ik hem dan maar als eerste lid aanschaffen en er meteen wat tests mee uitvoerenPatrick schreef:Nee hoor, ik vroeg me gewoon de reden af. Na onze input vond ik ook wel dat we dat verdienden..
De Sigma 10-20 lijkt wel wat meer scherpte te hebben van hoek naar hoek, de 10-24 ziet er niet zo goed uit vind ik van hoek naar hoek, tenzij je het diafragma flink opengooit. Of zie ik dit verkeerd?
De Bokeh op de 10-24 vind ik wel weer rustiger ogen. Volgensmij kan je met geen van deze objecieven fout gaan in de aankoop.
Edit:
Conclusie - De KenRockwell review van de Tokina 12-24 heeft me over de kling gejaagd. Dit wordt mijn eerste echte Groothoek Objectief!
Edit2:
Besteld inc. 77mm protection filter (moet ik waarschijnlijk een beetje schuren zodat 'ie niet in het beeldveld valt. een wideangle filter kost meteen 80 euro ten opzichte van 27 euro voor een normale 77mm filter. Dan maar schuren, zelfde resultaat en net zo goed)
- Johan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Die auto op 12mm f/4 is toch best goed scherp?
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
Het lensje presteert inderdaad best goed! (Zie foto's Haarlem Station in fotosubforum)Johan schreef:Die auto op 12mm f/4 is toch best goed scherp?
Alleen in de verte focussen doet 'ie gewoon niet. Daar scoort 'ie nul.
Sowieso focust de camera niet helemaal lekker op infinity, weet niet wat dat is. Daar heb ik altijd pech mee ofzo, mijn oude camera ook al.
Zijn er manieren waarop ik kan zien wat ik fout doe, of wat er fout is?
- Johan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
In de verte focussen doet ie niet goed? Heb je voorbeelden? Of heb ik die in dit topic over het hoofd gezien? Een groot deel van mijn vakantiefoto's in de bergen en steden is ook gemaakt met de 12-24, maar die zijn echt goed scherp. Zal anders eens wat voorbeelden posten vanavond.
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5