Stadswandeling Middelburg op 24 mei 2009
Re: Stadswandeling Middelburg -Datum Poll
Beide data zijn voor mij goed ik leg me bij de meerderheid neer.
Groet
Henk
Groet
Henk
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Stadswandeling Middelburg -Datum Poll
Waarschijnlijk zal ik niet mee gaan met het rondje Middelburg. Het is gewoon te ver weg. Wel vind ik het een heel bijzondere stad waar ik vorig jaar enkele dagen te gast ben geweest.
Wat zo bijzonder is van Middelburg is haar geschiedenis, die je nu soms niet eens direct kunt terug zien. Als je er nu rond loopt dan zie je de gevolgen van het Duitse bombardement aan het begin van de 2de Wereldoorlog op 17 mei 1940. En dat terwijl ik altijd gedacht had dat Nederland zich op 15 mei al had overgegeven, één dag na het bombardement op Rotterdam.
Als je binnenkomt vanuit Veere dan moet je rechts afslaan aan het eind van de Nederstaat. Als je daar stopt dan zie je schuin (links) aan de overkant van het water een oud VOC gebouw. Vanaf 1616 was dat het huis van de Opper Equipagemeester. Hij hield toezicht op de bouw van de VOC schepen. Als je ziet hoe groot dit huis is, hoe groot zijn dan de andere VOC gebouwen wel niet geweest?

huis van de Opper Equipagemeester (achterzijde)
Het zelfde heb ik met het stadhuis, recentelijk gekozen tot het 2de mooiste gebouw van Nederland. Op plaats 1 staat het gebouw van de Gasunie in Groningen. De bouw van het stadhuis is begonnen in 1452. Kijk even naar het formaat en bedenk dan dat de bouw van het Amsterdamse stadhuis op de Dam begon in 1648.

Stadhuis
De reden van het grote formaat is de ligging van Middelburg. In de 14de tot 16de eeuw was Middelburg de grootste havenplaats van Nederland. Iedereen die naar Nederland kwam, ging met de boot. Vanuit Noord Duitsland en Scandinavië ging je via de Zuiderzee naar Hoorn, Enkhuizen, Harlingen of Amsterdam. Bezoek uit de rest van de Wereld kwam aan in Middelburg. Rond 1600 was Middelburg, na Amsterdam, de grootste plaats van Nederland. Midelburg had de grootste VOC en WIC haven. Hier gebeurde het. Vanaf hier vertrok het eerste Nederlandse schip naar Japan rond 1600. Daar hebben de Japanners aan te danken dat ze goede koffie en bier hebben (Nederlands recept). Daar hebben we Nikon aan te danken. De eerste Japanse ijzersmederij werd gebouwd door Nederlanders. Op dit moment wordt deze smederij nog steeds gebruikt door Mitsubishi. Nikon is daar een onderdeel van en Nikon betrekt haar metaal van de Mitsubishi groep. Als Nikon junk, kun je dus in Middelburg terug naar de roots.
In Middelburg werd ook de telescoop uitgevonden in 1608. Hans Lipperhey vroeg in dat jaar een patent aan voor een “instrument om verre te sien”. Op het hoekje Groenmarkt en Onder de Toren stond het huis van Lippershey tegen de kerk aangeplakt, dat is nu allemaal weg. Bij de Volkssterrenwacht Lansbergen kun je nog zien hoe het er uit heeft gezien.

Volkssterrenwacht Phillipus Lansbergen
Ga beslist langs de Abdij en het Zeeuws Museum, de Kloviersdoelen en de Sint Jorisdoelen. In het Zeeuws Museum kun je uitstekend lunchen, neem direct de café ingang en loop niet langs de kassa.
Zin in wat warms, m’n favoriet is een Italiaans restaurant aan het Damplein bij de Dam.
Wat zo bijzonder is van Middelburg is haar geschiedenis, die je nu soms niet eens direct kunt terug zien. Als je er nu rond loopt dan zie je de gevolgen van het Duitse bombardement aan het begin van de 2de Wereldoorlog op 17 mei 1940. En dat terwijl ik altijd gedacht had dat Nederland zich op 15 mei al had overgegeven, één dag na het bombardement op Rotterdam.
Als je binnenkomt vanuit Veere dan moet je rechts afslaan aan het eind van de Nederstaat. Als je daar stopt dan zie je schuin (links) aan de overkant van het water een oud VOC gebouw. Vanaf 1616 was dat het huis van de Opper Equipagemeester. Hij hield toezicht op de bouw van de VOC schepen. Als je ziet hoe groot dit huis is, hoe groot zijn dan de andere VOC gebouwen wel niet geweest?

huis van de Opper Equipagemeester (achterzijde)
Het zelfde heb ik met het stadhuis, recentelijk gekozen tot het 2de mooiste gebouw van Nederland. Op plaats 1 staat het gebouw van de Gasunie in Groningen. De bouw van het stadhuis is begonnen in 1452. Kijk even naar het formaat en bedenk dan dat de bouw van het Amsterdamse stadhuis op de Dam begon in 1648.

Stadhuis
De reden van het grote formaat is de ligging van Middelburg. In de 14de tot 16de eeuw was Middelburg de grootste havenplaats van Nederland. Iedereen die naar Nederland kwam, ging met de boot. Vanuit Noord Duitsland en Scandinavië ging je via de Zuiderzee naar Hoorn, Enkhuizen, Harlingen of Amsterdam. Bezoek uit de rest van de Wereld kwam aan in Middelburg. Rond 1600 was Middelburg, na Amsterdam, de grootste plaats van Nederland. Midelburg had de grootste VOC en WIC haven. Hier gebeurde het. Vanaf hier vertrok het eerste Nederlandse schip naar Japan rond 1600. Daar hebben de Japanners aan te danken dat ze goede koffie en bier hebben (Nederlands recept). Daar hebben we Nikon aan te danken. De eerste Japanse ijzersmederij werd gebouwd door Nederlanders. Op dit moment wordt deze smederij nog steeds gebruikt door Mitsubishi. Nikon is daar een onderdeel van en Nikon betrekt haar metaal van de Mitsubishi groep. Als Nikon junk, kun je dus in Middelburg terug naar de roots.
In Middelburg werd ook de telescoop uitgevonden in 1608. Hans Lipperhey vroeg in dat jaar een patent aan voor een “instrument om verre te sien”. Op het hoekje Groenmarkt en Onder de Toren stond het huis van Lippershey tegen de kerk aangeplakt, dat is nu allemaal weg. Bij de Volkssterrenwacht Lansbergen kun je nog zien hoe het er uit heeft gezien.

Volkssterrenwacht Phillipus Lansbergen
Ga beslist langs de Abdij en het Zeeuws Museum, de Kloviersdoelen en de Sint Jorisdoelen. In het Zeeuws Museum kun je uitstekend lunchen, neem direct de café ingang en loop niet langs de kassa.
Zin in wat warms, m’n favoriet is een Italiaans restaurant aan het Damplein bij de Dam.
- Theo van der Heijden
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Re: Stadswandeling Middelburg op 24 mei 2009
Stadswandeling nu dus definitief op 24 mei 2009.
Op pagina 1 - eerste bericht - zal ik de deelenemerslijst bijhouden en steeds nieuwe informatie toevoegen naarmate we dichter bij de datum komen waarop de wandeling plaatsvindt.
Graag opgave van deelname en of u met eigen of met het openbaar vervoer komt.
Programma is nog zeer flexibel, we hebben ook nog alle tijd om de planning te vervolmaken.
Op pagina 1 - eerste bericht - zal ik de deelenemerslijst bijhouden en steeds nieuwe informatie toevoegen naarmate we dichter bij de datum komen waarop de wandeling plaatsvindt.
Graag opgave van deelname en of u met eigen of met het openbaar vervoer komt.
Programma is nog zeer flexibel, we hebben ook nog alle tijd om de planning te vervolmaken.
Theo van der Heijden
Lid NCN
[flickr=http://www.flickr.com/photos/theo_vanderheijden/]
Lid NCN
- Theo van der Heijden
- Clublid
Nooit geweten
Als je Googled op "Middelburg & Stadswandeling" kom je op pagina 2 dit forumbericht tegen.
Google je op een naam uit de ledenlijst krijg je alle foto's die in het forum staan.
Niet uniek voor dit bericht maar wel heel apart om te zien dat "ons" forum zo "open" is.
Weer wat geleerd vandaag
Als je Googled op "Middelburg & Stadswandeling" kom je op pagina 2 dit forumbericht tegen.
Google je op een naam uit de ledenlijst krijg je alle foto's die in het forum staan.
Niet uniek voor dit bericht maar wel heel apart om te zien dat "ons" forum zo "open" is.
Weer wat geleerd vandaag

Theo van der Heijden
Lid NCN
Lid NCN
Tsja, als het nu definitief 24 mei is moet je mij dus van de lijst schrappen. Helaas.
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Vergeet de kelderluiken met de parkieten niet op het programma te zetten.....
Middelburgkenners weten wat ik bedoel.........

http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Theo van der Heijden
- Clublid
Adri, Jammer
Werner, we lopen door de Kuiperspoort dus dat gaat allemaal goed komen
Werner, we lopen door de Kuiperspoort dus dat gaat allemaal goed komen
Theo van der Heijden
Lid NCN
Lid NCN
- reebruine ogen
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
staat genoteerd bij ons (H&M) in de agenda...en maar hopen dat het weer die dag mee zit!
groet en fijne zondagavond
Marielle
groet en fijne zondagavond
Marielle
leer zien wat er wel goed is
en vooral:GENIET
Marielle
en vooral:GENIET
Marielle
- sb0864
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ook ik heb het genoteerd in de Agenda,
Nu nog ff vrij vragen
Cheers
Nu nog ff vrij vragen
Cheers
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7
Ik moet de 24 mei weer net werken natuurlijk
maar ga toch proberen om die dag vrij te krijgen er is zoveel moois te zien in de omgeving van Middelburg en Veere is zeker ook de moeite waard vergeet daar de kerk zeker niet te bezoeken en voor een mooi panorama is de toren van de kerk met zij 524 treden zeker ook iets speciaals bij helder weer heb je dan zicht van Rotterdam tot Zeebrugge.
Theo zet mij ook maar op de lijst.
Luc

Theo zet mij ook maar op de lijst.
Luc
- Theo van der Heijden
- Clublid
Luc
Helemaal waar, het is een klim maar dan heb je ook wat.
In het seizoen en dat is dus in mei is de Grote Kerk open vanaf 11.00 uur en ik denk dat het bij mooi weer zeker de moeite waard is, een aanrader zelfs, om even naar boven te klimmen.
Deze heb ik 2004 gemaakt.

Helemaal waar, het is een klim maar dan heb je ook wat.
In het seizoen en dat is dus in mei is de Grote Kerk open vanaf 11.00 uur en ik denk dat het bij mooi weer zeker de moeite waard is, een aanrader zelfs, om even naar boven te klimmen.
Deze heb ik 2004 gemaakt.

Theo van der Heijden
Lid NCN
Lid NCN
Ik ben in Veere zo een 10 jaar geleden een lang weekend in een hotel geweest onze 2e zoon was toen net geboren. Onze kamer was op de zolder van het hotel. Ik heb er zelfs nog foto's van ook, gemaakt vanaf de toren met een rolleicord Vb
... Wat gaat 10 jaar dan toch snel.

- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja! Ik kan en ga mee. Ik heb er nu al zin in!
Groetjes,
Jolanda
ps: Wil gerust mensen meenemen vanaf Roosendaal - Bergen op Zoom........ Maar realiseer je wel dat ik vaak degene ben die de deur dichtdoet!
Jolanda
Groetjes,
Jolanda
ps: Wil gerust mensen meenemen vanaf Roosendaal - Bergen op Zoom........ Maar realiseer je wel dat ik vaak degene ben die de deur dichtdoet!
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Ja, die man van jou heeft een hoop vrije tijdJolanda schreef: ps: Wil gerust mensen meenemen vanaf Roosendaal - Bergen op Zoom........ Maar realiseer je wel dat ik vaak degene ben die de deur dichtdoet!

- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zeg maar gerust dat hij blij is met mijn lidmaatschap van de club........... 

click voor mijn foto's op flickr.