Ik moet een antwoord schuldig blijven. Je kan natuurlijk wel die jongens van Nikon bellen.John Sentani schreef:Ben even in de war, ik wil graag een extreme III 4GB CF kopen voor mijn D70s.
Gaat dit werken of niet? Ik lees tegenstrijdige berichten dat je niet hoger moet gaan dan 2GB bijvoorbeeld?
keuze geheugenkaart
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Jongens, jongens. Zijn we nou echt zo lui?
Even zoeken op nikon-nl.nl in support op "geheugen" in de categorie D70s geeft het volgende:
Er is ook een nieuwere formatteringsstandaard beschikbaar, FAT32 genaamd. Deze standaard is neerwaarts compatibel met FAT16 en maakt het mogelijk geheugenkaarten van meer dan 2 GB te gebruiken. Alleen de volgende Nikon-camera's ondersteunen FAT32: D2-serie, D200, D100, D40, D50, D70, D70s, D80, COOLPIX 8800, COOLPIX 8700 en COOLPIX 8400.
Als u een geheugenkaart die is geformatteerd als FAT32 gebruikt in een camera die alleen FAT16 ondersteunt, wordt er een foutmelding op de camera weergegeven, zoals 'CHA' of 'Deze kaart kan niet worden gebruikt'.
klik hier voor het hele antwoord.
Groeten,
Marnix
Even zoeken op nikon-nl.nl in support op "geheugen" in de categorie D70s geeft het volgende:
Er is ook een nieuwere formatteringsstandaard beschikbaar, FAT32 genaamd. Deze standaard is neerwaarts compatibel met FAT16 en maakt het mogelijk geheugenkaarten van meer dan 2 GB te gebruiken. Alleen de volgende Nikon-camera's ondersteunen FAT32: D2-serie, D200, D100, D40, D50, D70, D70s, D80, COOLPIX 8800, COOLPIX 8700 en COOLPIX 8400.
Als u een geheugenkaart die is geformatteerd als FAT32 gebruikt in een camera die alleen FAT16 ondersteunt, wordt er een foutmelding op de camera weergegeven, zoals 'CHA' of 'Deze kaart kan niet worden gebruikt'.
klik hier voor het hele antwoord.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Extreme III CF
John Sentani schreef:
Zelf heb ik verschillende Sandisk Extreme III CF geheugenkaarten in gebruik op de D70 en D70s.
Ze werken allemaal perfect, geen enkel probleem.
Wel formatteren in de camera voor gebruik dan geeft het schermpje 1.1 aan als je in de hoogste resolutie JPEG schiet dus bijna 1200 opnames en soms nog meer.
Maar geen enkel probleem.
Succes ermee!
Groetjes George
Code: Selecteer alles
D70s met 4GB kaart??
Ben even in de war, ik wil graag een extreme III 4GB CF kopen voor mijn D70s.
Gaat dit werken of niet? Ik lees tegenstrijdige berichten dat je niet hoger moet gaan dan 2GB bijvoorbeeld?
Ze werken allemaal perfect, geen enkel probleem.
Wel formatteren in de camera voor gebruik dan geeft het schermpje 1.1 aan als je in de hoogste resolutie JPEG schiet dus bijna 1200 opnames en soms nog meer.
Maar geen enkel probleem.
Succes ermee!
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Als je mijn voorgaande bericht bedoelt: dat ging (net als de startpost) over de D50. De D70s is een compleet ander verhaal....John Sentani schreef:D70s met 4GB kaart??
Ben even in de war, ik wil graag een extreme III 4GB CF kopen voor mijn D70s.
Maar om je vraag te beantwoorden: Ja, de SanDisk Extreme III 4GB werkt prima in een D70s.
De D70s schrijft JPGs naar die kaart met 3.8MB/sec en NEFs met 4.6MB/sec
De SanDisk Extreme III 8GB is ietsje sneller (4.1MB/sec JGP en 4.8MB/sec NEF)
De SanDisk Extreme IV 2GB is de snelste (4.4 MB/sec JPG en 5.3MB/sec NEF)
(timings afgerond)
Groeten,
Rien
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De delay in schrijftijd is niet zozeer afhankelijk van de snelheid van het kaartje maar van de camera.
de Extreme III heeft bijvoorbeeld een schrijfsnelheid die al vele malen sneller is dan een Nikon aankan en de Extreme IV is al helemaal overdreven.
Het enige wanneer je het goed merkt is als je de foto's vanuit een USB2 of FW 400/800 kaartlezer naar de PC toe haalt. Dan pas heb je echt wat aan de hoge snelheden van de Extreme III en IV.
Extreme III is goed genoeg
de Extreme III heeft bijvoorbeeld een schrijfsnelheid die al vele malen sneller is dan een Nikon aankan en de Extreme IV is al helemaal overdreven.
Het enige wanneer je het goed merkt is als je de foto's vanuit een USB2 of FW 400/800 kaartlezer naar de PC toe haalt. Dan pas heb je echt wat aan de hoge snelheden van de Extreme III en IV.
Extreme III is goed genoeg

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Als je kijkt naar de cijfers dan 'doet' de Extreme III 20mb sec. Dit is al bijna 3 keer de cappaciteit die uw camera aan kan.
Bij de Extreme IV heet u dan 6.5 keer meer snelheid als dat de camera ooit aan zou kunnen ! De Extreme III lijkt me dan ook meer dan genoeg.
Bij de Extreme IV heet u dan 6.5 keer meer snelheid als dat de camera ooit aan zou kunnen ! De Extreme III lijkt me dan ook meer dan genoeg.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul