Even een terugkoppeling.
Na lang wikken en wegen, en ik alles wat hier vermeld is eens heb laten bezinken, heb ik met het oog op de 'FX-toekomst' en een upgrading van mijn lenzen zojuist de 24-70 besteld

. Zoals gezegd is er op dit moment maar ruimte voor één objectief, en moest ik een lastige keuze maken. Ik hou de Tokina 12-24 mm (waar ik overigens zeer tevreden over ben) voorlopig dus aan. Hij geeft voor mijn DX toch meer groothoek dan de 14-24 mm, die overigens onmiddellijk op de verlanglijst staat bij de overstap naar FX. Bovendien heb ik bij de landschappen waarvoor ik de groothoek voornamelijk gebruik meestal de lichtsterkte niet echt nodig (statief), en voor de scherptediepte ook wat minder dan voor andere opnames. Afgelopen weekend, bij een tentoonstelling van het beroemde chinese terracotta-leger in Maaseik had ik die lichtsterkte en het bereik van 24-70 wel hard nodig. Dus voortschrijdend inzicht heeft me uiteindelijk naar de 24-70 gebracht, met dank voor jullie meedenken!
Nu heb ik dus mijn 16-85 met een paar mooie filtertjes (B+W Kaesemann cp slim, B+W grijsverloopfilters, 25% en 50%) 'over', zinnig om er bij te houden, bijv. op vakantie, maar toch eigenlijk ook een beetje nodig om de 24-70 mee te financieren...

Iemand misschien interesse?
Groet,
Martin