Ik ben momenteel in de gelukkige omstandigheid één goed 'glas' aan te schaffen. Mijn huidige configuratie zien jullie hier beneden staan. De D300 dateert pas van november 2008, dus die zal ik niet snel vervangen. Gaat dat wel gebeuren, over enkele jaren, dan staat voor mij vast dat ik over stap op FX-formaat. Voordien zal ik dus het DX-glas gaan vervangen, en dat gaat natuurlijk niet in één keer. Bovendien zal er daarna nog een nieuwe body moeten volgen (het denken gaat bij mij helaas een stuk sneller dan het sparen

Mijn hart ligt bij de landschapsfotografie, en dus gebruik ik op dit moment het meest de 16-85 en de 12-24 (Tokina), de eerste vooral voor het gemak van het bereik, de Tokina vanwege de flinke groothoek.
Ik zat er nu aan de denken om de Tokina te gaan vervangen door de Nikon 14-24 mm 2.8. Ik lever enkele mm's in, maar boek straks op FX formaat weer een flinke winst in mm's (uiteraard niet ten opzichte van de 12-24 mm, maar die is DX-formaat).
Ik denk dat dit in mijn omstandigheden rationeel gezien de beste keus is. Toch bekruipt mij het gevoel dat de 24-70 mm 2.8, die ik vervolgens ooit een keer wil aanschaffen, ook geen verkeerde keuze zou zijn om mee te beginnen. Natuurlijk verlies ik dan flink wat mm's, en dan zou dus eerst de 16-85 mm er uit moeten (waarvoor ik ook nog dure filters heb liggen). Allebei kopen op dit moment is even een straat te ver.
Natuurlijk moet ik er zelf uitkomen, maar ik zou het prettig vinden hier wat meningen van jullie over te horen. Bedankt alvast voor het meedenken!
Groet,
Martin