Internetverbinding

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Internetverbinding

Bericht door willemr » zo mar 29 2009 5:36 pm

soulpic schreef:Dus het enigste wat ik hoef te doen is een router te kopen en deze aan te sluiten.
En dan heb ik draadloos internet, (d.m.v) een router....toch? :oops:
In principe is alles van deze webpagina geschikt (en nee, ik werk niet bij die toko, maar ik breng er wel veel te veel geld heen :) ).
De ene heeft wat meer toeters en bellen of is gewoon beter of slechter.
Ga uit van een bedrag van tussen de 50 en 80 euro. Laat je niets wijs maken over rangeboosters etc. Dat soort snelheidsverhogers werken vaan alleen icm een aparte specifieke wireless kaart die je nog eens extra aan moet schaffen.
De wireless G standaard moet sowieso ondersteund worden en het is helemaal mooi als de N 'standaard' ondersteund wordt. Enige waarvan ik zeker weet dat die goed werkt is de Linksys wrt160N.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mar 29 2009 5:44 pm

Ok bedankt!

Ik ga a.s vrijdag naar de lokale computer boer om een router te kopen (70 euro) dus dat moet wel een degelijke zijn.
Heb er toen ook extra bijgezegd: met N ondersteuning, en dat had de router die hij me aanwees.
Als die niet werkt, dan bestel ik de Linksys wrt160N.

Bedankt voor alle tips!
Ben er nu eindelijk (denk ik) uit :P

Maar voor de rest hoef ik thuis niets meer met het modem te doen he? (kabels insteken e.d)
"Imagination is far more important than knowledge"

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » zo mar 29 2009 6:01 pm

soulpic schreef:Ok bedankt!

Ik ga a.s vrijdag naar de lokale computer boer om een router te kopen (70 euro) dus dat moet wel een degelijke zijn.
Heb er toen ook extra bijgezegd: met N ondersteuning, en dat had de router die hij me aanwees.
Als die niet werkt, dan bestel ik de Linksys wrt160N.

Bedankt voor alle tips!
Ben er nu eindelijk (denk ik) uit :P

Maar voor de rest hoef ik thuis niets meer met het modem te doen he? (kabels insteken e.d)
Zie mijn eerdere opmerking dat je misschien alles even uit moet zetten als het niet werkt en daarna alles 1 voor 1 weer aanzetten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 6:33 pm

soulpic schreef:Dus het enigste wat ik hoef te doen is een router te kopen en deze aan te sluiten.
En dan heb ik draadloos internet, (d.m.v) een router....toch? :oops:
Zoals hiervoor reeds aangegeven is dat inderdaad bijna het enigste wat je hoeft te doen.
Wel één maar, wat in die vorige reacties wellicht niet duidelijk genoeg is aangehaald (wel door mezelf).

Wil je gebruik maken van draadloos internet met N160 of N300 protocol moet de ontvangende computer ook dat snellere protocol ondersteunen. Doorgaans gaan de ingebouwde wireless kaartjes van een computer niet verder dan G54. Op die manier benut je dan nog steeds niet de grotere snelheid van een N160 of N300 wireless router maar val je terug op G54.
Je moet er dan nog wel een N160 of N300 wireless USB stickje of insteekkaartje bij kopen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mar 29 2009 6:36 pm

Ok, duidelijk!

Is het zoveel trager dan?
Bedoel, je kunt er toch wel gewoon mee internetten zonder dat je uren hoeft te wachten?

Het is niet de bedoeling dat ik er films mee ga downloaden, of oneindig veel muziek.
Gewoon af en toe wat muziek luisteren op youtube / filmpjes bekijken / flashsite's / msn-nen / mailen, dat zijn de voornamelijkste dingen waarvoor het internet gebruikt gaat worden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 6:42 pm

Ja hoor, je kunt er gewoon mee internetten en je normale dingen mee doen die niet teveel bandbreedte kosten.
Skypen met ingeschakelde webcam hebben we hier wel gemerkt dat het niet allemaal even soepeltjes verloopt. Maar ja, d'r zitten hier wel meerdere PC's aan dezelfde internetverbinding, wat allemaal een stukje van die bandbreedte opslokt.
Rechtstreeks met een kabeltje verbonden was het probleem verholpen.

Als het alsnog te langzaam gaat kun je achteraf altijd nog zo'n stickje of kaartje bijkopen of simpel alsnog een kabeltje inprikken.
EDIT:
Koop je een keer alsnog een extra USB-stickje of kaartje, let dan goed op of er drivers voor de Mac bij zijn. De meesten van die dingen hebben dat namelijk niet.

Experimenteer met de plaats van de wireless router. Vlakbij het kluitje ongeregeld aan snoeren in de meterkast kan het signaal best merkbaar negatief beïnvloed worden. Misschien beter ergens in de buurt waar je de PC hebt staan waar nu het eindpunt van je kabel is --> die kabel ligt er toch al. Maar ook weer niet bij het kluitje snoeren van een PC maar een beetje open plek. Hoe korter de afstand tussen PC en wireless router hoe beter de verbinding (uiteraard).

In het begin op het punt waar ik nu nog zit, hadden we nog geen internetverbinding. Met een simpel wiresless routertje wat we bij de buren hadden neergezet kwam ik met goede opstelling en de juiste plek zoeken meestal aan de volle G54 snelheid, terwijl het signaal eerst naar buiten moest en dan nog circa 20 meter verder hier weer naar binnen.
Kwaliteit van router en PC-stick of kaartje is belangrijk. Ik heb hier diverse sticks. Die van Linksys zijn het beste (het meest gevoelig met het hoogste percentage aan verbindingssnelheid).

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mar 29 2009 8:20 pm

@ Leon

Dankje, zal er op letten.

Waarschijnlijk plaats ik de router op mijn kamer op het bureau waar ook de mac staat.
Recht eronder (in de woonkamer) daar hangt het modem, dus een aardig korte afstand lijkt me.
Het huis is ook niet dubbel geisoleerd ofzo, dus de signalen hoeven niet door extra dikke muren heen te gaan.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo mar 29 2009 8:30 pm

soulpic schreef:@ Leon

Dankje, zal er op letten.

Waarschijnlijk plaats ik de router op mijn kamer op het bureau waar ook de mac staat.
Recht eronder (in de woonkamer) daar hangt het modem, dus een aardig korte afstand lijkt me.
Het huis is ook niet dubbel geisoleerd ofzo, dus de signalen hoeven niet door extra dikke muren heen te gaan.
je wireless router staat toch naast je mac? ik zou er dan persoonlijk een kabeltje in stoppen, heb je ook geen gezeur met wireless want een kabel is altijd beter. Je begrijpt wel dat er tussen je modem en de router gewoon een kabel moet?

Mocht je toch wireless gaan, dan wel even op de beveiliging letten, anders surfen de buren (als ze slim zijn) gratis mee.

ajuus
emiel

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mar 29 2009 8:47 pm

@ Emiel:

Die kabel wordt gewoon met de router meegeleverd, denk ik zo?
En waar moet dat kabeltje dan in, in mijn modem...aangezien er geen gaatje voor is? :oops:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 8:50 pm

Bij een router zit er meestal één standaard kabeltje bij van slechts pakweg 1,5 meter.
De ene uitgaande netwerkkabel van je modem (die nu wellicht rechtstreeks in je computer zit) steek je dan in de ingaande poort van je router (WAN). Maar dat zal beslist allemaal in de gebruiksaanwijzing worden beschreven.

Om de router in te stellen zul je misschien eerst een verbinding tot stand moeten brengen via kabel.
Daar gebruik je dan dat losse standaard netwerkkabeltje voor die je dan in één van de 4 uitgaande poorten steekt en het andere uiteinde in je computer. Maar ook dat zal beslist allemaal in de gebruiksaanwijzing worden beschreven.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » zo mar 29 2009 9:28 pm

soulpic schreef:@ Emiel:

En waar moet dat kabeltje dan in, in mijn modem...aangezien er geen gaatje voor is? :oops:
NU
[kabelmodem]--->UTP_kabel--->iMac/PC

WORDT
[kabelmodem]--->UTP_kabel--->[nieuwe_router]--->UTP_kabel--->iMac
OF
[kabelmodem]--->UTP_kabel--->[nieuwe_router]--->WIRELESS--->iMac

whatever makes you rock.....

Oh, bij die linksys zitten twee utp kabels. Niet al te lang, maar toch. Overigens kost 20m kabel ook geen godsvermogen hoor.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo mar 29 2009 9:29 pm

Jordi,

Voordat je je router naast je mac neerzet, moet je je wel bedenken wie er aleemaal op internet moeten.
Op het ogenblik hebben jullie al iets op internet aangesloten, want anders zat je niet op het forum. Je moet er rekening mee houden dat alles wat er op internet moet, straks op je router aangesoten moet zijn.
Om je bekabeling niet te erg in de war te gooien, kun je je router het makkelijkste naast je modem neerzetten, de kabel naar de huidige internet-pc is dan al klaar en dan hoef je verder alleen nog maar te zorgen dat je mac op internet aangsloten wordt. Als je mac en de huidige internet-pc in dezelfde kamer staan dan kan het makkelijker zijn om de de router aan de bestaande kabel te koppelen en dan vandaar je thuisnetwerk te beginnen.

Je hebt trouwens net zo'n modem als ik, mijn achterburen die ook bij Ziggo zitten hebben twee weken geleden een nieuw modem gekregen, omdat hun oude modem kapot was. Zij hebben weer een modem gekregen zonder router, dus van een nieuw modem hoef je niet teveel te verwachten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo mar 29 2009 9:31 pm

soulpic schreef:@ Emiel:

ehhhhh......

volgens mij moet het als volgt:

je modem heeft 1 stekker waar een standaard kabel in past. Als je een router gekocht hebt zet je die in de buurt van het modem en koppelt beide met het meegeleverde kabeltje. Daarna ga je draadloos vanaf je mac naar de router die dus NIET op je bureau staat (denk ik).

ps: wat roelof zegt ;-)

ajuus
emiel

Arabia
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo mar 29 2009 9:51 pm

Waar gaat dit over?
Heb nog nooit zo'n lang draadje over het aansluiten van een (kabel)internetverbinding op een (draadloze) router gelezen.
Alles wordt tegenwoordig met een simpele handleiding in het Nederlands aangeleverd.
Wat een spektakel daar in Belfeld?

Suc6 met aansluiten.

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 11:09 pm

Het is helemaal niet verplicht om die draad door te nemen hoor, niet iedereen is bijdehand 8) :D :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”