Vandaag ondanks het slechte weer toch de 150-500mm even uitgeprobeerd

, een aantal zaken viel mij op, namelijk dat deze lens idd nogal "slecht weer" gevoelig is (iets wat enkele forumleden al aangekaart hadden). Omdat het vandaag dus nogal donker was kon ik niet met de gewenste sluitertijd fotograferen

, op 500mm en een 1,5 cropfactor van mijn camera zou ik een sluitertijd moeten aanhouden van zo'n 1/750 (of liefst sneller), wat vandaag jammer genoeg niet haalbaar was.
Het diafragma stond op f/6.3, en hoewel ik dit nog niet met zekerheid kan zeggen, leken de foto's met f/11 iets scherper, ook de ISO waardes stonden redelijk hoog (1600+), wat toch wel wat ruis leek te veroorzaken. Wel moet ik erbij zeggen dat de foto's genomen zijn op 500mm, en tevens op de laptop nog flink zijn gecropt! toch vielen de resultaten mij niet tegen.
De grootste vijand blijkt echter bewegingsonscherpte te zijn, bij enkele foto's heb ik daar extra op gelet, en deze foto's waren de beste van de reeks, genomen met het einde van de lens op mijn autoportier, en de camera rustend op mijn knie, dit bleek beter te werken dan met statief en afstandsbediening, waarschijnlijk is mijn statief dus te licht, maar dit kan met de wind te maken hebben, of miss een combinatie van beide..
Al met al ben ik ervan overtuigd dat ik met deze lens goede resultaten kan halen, mits het weer een beetje meezit (vanwege de instellingen dus), ik kan zorgen voor een heeeele goede stabiliteit (bewegingsonscherpte), en ik nog net iets dichter kan naderen tot mijn onderwerp (klein beetje minder croppen op het geschoten wild

). Dit was zomaar even de eerste indruk die ik kreeg van de 150-500mm, foto's volgen later nog!
Mvg!