Ik begrijp je punt yoyo, maar beide objectieven zou ik persoonlijk niet voorbij laten gaan als ik er een voor een (voor mij) acceptabele prijs zou kunnen kopen. Ik zou er namelijk wel een beetje blij van worden...
Nico, Ik zie dat je jouw exemplaar aanbied op een duitse marktplaats. Ben je er op uitgekeken of heb je er soms meerdere ?nikon-nl schreef:Beste Stingray, de Noct-Nikkor werd door Nikon niet voor niks in alle brochures e.d. apart, onder speciale objectieven, aangeprijsd. En niet alleen vanwege de hoge prijs, maar vanwege de speciale toepassingen. Voor algemene fotografie is dit objectief niet geschikt. Een lichtsterke standaard-Nikkor, die bijna net zo goed presteert, voor normale fotografie zeer geschikt is en betaalbaar is, is de hierboven ook genoemde 1,2/50mm. Kies de AIS-versie en je hebt een prachtig objectief. De prijzen liggen tussen de 200-300 Euro. Als je er eentje tegenkomt met een slechte frontlens, dan heb ik wel een nieuwe frontlens voor je. De 1,2/55mm. is weer ietsje minder, alhoewel de laatste AI-versie (#4xxxxx) ook niet zo slecht is. Alleen op oneindig is-ie (zie hierboven) niet de beste. Van dit objectief heb ik alle varianten.
Wil je nog goedkoper, kijk dan naar de 1,4/50mm. (AIS-versie, #5xxxxx). Ook een schitterend objectief met slechts een halve stop minder licht, hetgeen bij elke filmsoort en sensor ver binnen de belichtingsmarge valt. Ik ben nog nooit een belichtingsmeter op een Nikon tegen gekomen die het verschil tussen f/1,2 en f/1,4 waarneemt.
De door BUG322 genoemde P-Nikkor heeft een lichtsterkte van f/2,8, maar is vlijmscherp en kan ook communiceren met AF-Nikons + Digireflexcamera's, want er zitten contactpunten op. Ook in exif-gegevens kom je het objectief weer tegen.
Succes,
Nico
P.S. Elders op het forum staat een link naar mijn sites met alle info over de (9) manuele standaardobjectieven van Nikon.
Geen probleem hier.emdeklerk schreef:Om de een of andere reden kan ik geen url's knippen en plakken; forum-softwareprobleem???
Wat is daar nu zo vreemd aan ? ik heb inderdaad verleden jaar ook een nieuwe gekocht, ze hebben in 2006 nog een hele verse batch gemaakt waarmee ze nog wel wat jaren voort kunnen. Nikon heeft nog geen alternatief voor dit objectief. Dat was bijvoorbeeld ook zo bij de 35mm 1.4 Ai-s, die is pas verleden maand als AFS objectief op de markt gekomen.koentje1950 schreef:ja ik weet dat het hier gaat om de noct, maar ik had het enkel over de 50mm 1.2 ik was versteld dat die nog in het asortiment zit van nikon en nog te koop was bij kamera express het zijn geen occasis , maar nieuwe