Nikkor Noct 58mm f/1.2 Manual Focus.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
vanson

Bericht door vanson » di mar 27 2007 6:59 pm

Zowel de 45mm/f2.8 (GN Nikkor) als de 58mm/f1.2 Noct Nikkor zijn niet 'overhyped'. Het zijn met zorg ontworpen kwaliteitsobjectieven die zich met verve kunnen meten met andere legendarische lenzen...
:lol:

Ik begrijp je punt yoyo, maar beide objectieven zou ik persoonlijk niet voorbij laten gaan als ik er een voor een (voor mij) acceptabele prijs zou kunnen kopen. Ik zou er namelijk wel een beetje blij van worden...

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Noct-Nikkor

Bericht door a90 » zo mei 13 2007 11:10 pm

nikon-nl schreef:Beste Stingray, de Noct-Nikkor werd door Nikon niet voor niks in alle brochures e.d. apart, onder speciale objectieven, aangeprijsd. En niet alleen vanwege de hoge prijs, maar vanwege de speciale toepassingen. Voor algemene fotografie is dit objectief niet geschikt. Een lichtsterke standaard-Nikkor, die bijna net zo goed presteert, voor normale fotografie zeer geschikt is en betaalbaar is, is de hierboven ook genoemde 1,2/50mm. Kies de AIS-versie en je hebt een prachtig objectief. De prijzen liggen tussen de 200-300 Euro. Als je er eentje tegenkomt met een slechte frontlens, dan heb ik wel een nieuwe frontlens voor je. De 1,2/55mm. is weer ietsje minder, alhoewel de laatste AI-versie (#4xxxxx) ook niet zo slecht is. Alleen op oneindig is-ie (zie hierboven) niet de beste. Van dit objectief heb ik alle varianten.
Wil je nog goedkoper, kijk dan naar de 1,4/50mm. (AIS-versie, #5xxxxx). Ook een schitterend objectief met slechts een halve stop minder licht, hetgeen bij elke filmsoort en sensor ver binnen de belichtingsmarge valt. Ik ben nog nooit een belichtingsmeter op een Nikon tegen gekomen die het verschil tussen f/1,2 en f/1,4 waarneemt.
De door BUG322 genoemde P-Nikkor heeft een lichtsterkte van f/2,8, maar is vlijmscherp en kan ook communiceren met AF-Nikons + Digireflexcamera's, want er zitten contactpunten op. Ook in exif-gegevens kom je het objectief weer tegen.
Succes,
Nico
P.S. Elders op het forum staat een link naar mijn sites met alle info over de (9) manuele standaardobjectieven van Nikon.
Nico, Ik zie dat je jouw exemplaar aanbied op een duitse marktplaats. Ben je er op uitgekeken of heb je er soms meerdere ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

koentje1950

Re: Nikkor Noct 58mm f/1.2 Manual Focus.

Bericht door koentje1950 » do dec 09 2010 7:30 pm

de prijs voor een nieuw ais mf 50mm 1.2 objectief bedraagt 669 euro op moment enkel te krijgen bij kamera express bij mijn weten , het zijn wel nieuwe objectieven , is dat verstandig

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do dec 09 2010 8:01 pm

Koentje: de 1,2/50mm is een top-objectief, maar het is geen Noct. Een Noct is gecorrigeerd op de scherpe weergave van puntvormige lichtbronnen. Ik heb ze beide, en eigenlijk kun je ze niet vergelijken. Wat een Noct op volle opening kan bij nachtopnamen: dat is ongekend. Wie een Noct heeft wil hem niet gauw kwijt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet digitaal fotografeer, ik kan dus niet de berichten bevestigen dat het ultragrote achterste element reflecties op een sensor veroorzaakt. (Wat voor de 1,2/50mm ook zou kunnen gelden?) Op film is het ding top.

Nu een Noct te koop in Almere voor 2.250 Euro, kijk op fotoapparatuur.nl.
Verder op e-bay.com altijd een aantal.
Geef als zoekopdracht "Noct Nikkor" in.

(Om de een of andere reden kan ik geen url's knippen en plakken; forum-softwareprobleem???)

Alle waar naar zijn geld, en een Noct is zijn geld waard.
Maar de aanbieders die richting 4.000 Dollar en meer gaan op E-bay.com: mwah...

En laat je ook niet gek maken door Arsenal Photo in Neurenberg met de volgens hun uitermate zeldzame misgravering "Nocf Nikkor" (dus Noct met f in plaats van t): Roland Vink van Photosynthesis.nz en ikzelf houden dat sinds twee jaar bij: het zijn er zeker meer dan 100 geweest. Laagste door ons geregistreerde exemplaar is serienr. 192813, hoogste is serienr. 192934

emdeklerk

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do dec 09 2010 8:32 pm

emdeklerk schreef:Om de een of andere reden kan ik geen url's knippen en plakken; forum-softwareprobleem???
Geen probleem hier.

http://shop.ebay.nl/i.html?rt=nc&LH_Pre ... 86.c0.m283

http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens ... 26236.html

Afbeelding

http://nikonhistoricalsociety.yuku.com/ ... ikkor.html

koentje1950

Bericht door koentje1950 » do dec 09 2010 10:38 pm

ja ik weet dat het hier gaat om de noct, maar ik had het enkel over de 50mm 1.2 ik was versteld dat die nog in het asortiment zit van nikon en nog te koop was bij kamera express het zijn geen occasis , maar nieuwe

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do dec 09 2010 10:41 pm

koentje1950 schreef:ja ik weet dat het hier gaat om de noct, maar ik had het enkel over de 50mm 1.2 ik was versteld dat die nog in het asortiment zit van nikon en nog te koop was bij kamera express het zijn geen occasis , maar nieuwe
Wat is daar nu zo vreemd aan ? ik heb inderdaad verleden jaar ook een nieuwe gekocht, ze hebben in 2006 nog een hele verse batch gemaakt waarmee ze nog wel wat jaren voort kunnen. Nikon heeft nog geen alternatief voor dit objectief. Dat was bijvoorbeeld ook zo bij de 35mm 1.4 Ai-s, die is pas verleden maand als AFS objectief op de markt gekomen.
Laatst gewijzigd door a90 op do dec 09 2010 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

koentje1950

Bericht door koentje1950 » do dec 09 2010 10:44 pm

ik ben van plan om hem te kopen , maar de 35mm MF 1.4 is nog te koop kost wel bijna 1000 euro

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr dec 10 2010 8:27 am

Staat er minstens één op MP.
http://link.marktplaats.nl/401609494
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 10 2010 9:22 am

Regelmatig wordt er geroepen om een 1,2 AF-objectief.

Vanwege de noodzakelijkerwijs enorme achterste lens van een dergelijk objectief is dat kennelijk niet mogelijk: er is dan namelijk geen ruimte meer voor de electronische contacten. Bekijk de achterkant van een Noct of een 1,2/50 en je ziet dat het randje metaal rond het achterste element flinterdun is. Er is zelfs praktisch geen ruimte meer tussen de bajonet en het glas - en daar zitten nu net die contacten bij een AF-objectief.

Als ze in 1959 de F-bajonet een paar millimeter ruimer hadden gemaakt, zou het waarschijnlijk wel gekund hebben.
Dit is waarschijnlijk de reden dan Nikon de 1,2/50mm MF in het assortiment houdt. Hij staat dan ook gewoon in de laatste objectievenfolder. Net als de aloude 1,4/35mm trouwens.

Gezien de ontwikkelingen in spiegelloze camera's zou het best wel eens kunnen dat Nikon (ook) in dat segment professionele camera's gaat maken: zou voor hen wel eens een goede aanleiding kunnen zijn de F-bajonet vaarwel te gaan zeggen. En dan zouden heel lichtsterke objectieven ook voor het Nikon-publiek weer met die onontbeerlijke AF kunnen komen... Een verse start, die ook Leica met de S2 aangedurft heeft.
Nee, ik heb mijn ideeën hierover nog niet op Nikon-Rumors geplaatst...

emdeklerk

koentje1950

Bericht door koentje1950 » vr dec 10 2010 12:56 pm

ik heb ergens gehoord dat ze plannen hebben om een 1.2 AF te maken

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr dec 10 2010 1:09 pm

iJoost

Bericht door iJoost » vr dec 10 2010 1:11 pm

Hou je er wel rekening mee dat je bij F/1.2 niet veel scherptediepte meer over hebt? Dat wordt zorgvuldig scherpstellen... ;-)

koentje1950

Bericht door koentje1950 » vr dec 10 2010 1:25 pm

ja weet ik 06mm

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr dec 10 2010 1:26 pm

Rumors of niet, met een 1,2 lichtsterkte blijft je zitten met het geen plaats hebben voor een contactblok met contactjes naast het achterste lenselement.
Ik weet van iemand op NikonGear.com die zijn eigen Noct-Nikkor heeft omgebouwd met contacten.
Die heeft werkelijk iets van het achterste lenselement afgeslepen, omdat er anders geen plaats was.
Dat is in het bokeh terug te zien, in de "diafragmavlekken" bij volle opening, waar een hapje uit is. (Niet bedoeld de happen door vignettering van de opening aan de randen van een beeld).

Als dat de prijs is om een 1,2 lens te gebruiken, kun je IMO beter een halve stop minder lichtsterkte hebben, of een iets langer brandpunt gebruiken om een onderwerp meer te isoleren ten opzichte van de achtergrond zonder die nadelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”