Nikkor Noct 58mm f/1.2 Manual Focus.
- Stingray
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nikkor Noct 58mm f/1.2 Manual Focus.
Beste NCN'ers,
Ik wil graag een thread openen over de Nikkor Noct 58mm f1/2 Manual Focus.
De reden hiertoe is dat ik me interesseer voor deze lens omdat ik graag optredens en voorstellingen bezoek. Ik wil graag weten af deze lens zich kan bewijzen in zo'n omgeving. Meestal is er sprake van enkel een podiumverlichting en om de artiest(en) niet af te leiden is flitsen niet gewenst. Ook wil ik graag meer weten over z'n eigenschappen. Inmiddels heb ik al vernomen dat het een kostbare lens is dus een directe aanschaf ligt absoluut niet in mijn bedoelingen. Maar ideeën over een aanschaf zijn altijd welkom !
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Stingray
Ik wil graag een thread openen over de Nikkor Noct 58mm f1/2 Manual Focus.
De reden hiertoe is dat ik me interesseer voor deze lens omdat ik graag optredens en voorstellingen bezoek. Ik wil graag weten af deze lens zich kan bewijzen in zo'n omgeving. Meestal is er sprake van enkel een podiumverlichting en om de artiest(en) niet af te leiden is flitsen niet gewenst. Ook wil ik graag meer weten over z'n eigenschappen. Inmiddels heb ik al vernomen dat het een kostbare lens is dus een directe aanschaf ligt absoluut niet in mijn bedoelingen. Maar ideeën over een aanschaf zijn altijd welkom !
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Stingray
- Stingray
- Forumlid
Onbetaalbaar !
Hi Wil,
bedankt voor je reactie. Mijn vermoeden is eveneens dat deze lens onbetaalbaar is. Dit zal wel weer zoeken worden naar de bekende speld !
Stingray.
bedankt voor je reactie. Mijn vermoeden is eveneens dat deze lens onbetaalbaar is. Dit zal wel weer zoeken worden naar de bekende speld !
Stingray.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Met een normaal objectief heb je 's avonds sterretjes om de lampen van de straatlantaarns. Met deze Noct niet. De lampen zijn dan gewoon als lamp zichtbaar.
Dit objectief werd destijds veel gehuurd om er ansichten mee te maken. Voor gebruik overdag is een "gewoon" 50mm net zo goed, zo niet beter.
Hier nog een link: http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... nikkor.htm
Dit objectief werd destijds veel gehuurd om er ansichten mee te maken. Voor gebruik overdag is een "gewoon" 50mm net zo goed, zo niet beter.
Hier nog een link: http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... nikkor.htm
Noct-Nikkor

Hier heb ik mijn Noct-Nikkor op een Bessa-L gemonteerd. Dit objectief kent 2 versies, de AI- en de AIS-versie. De AIS-versie - zoals afgebeeld - heeft 9 diafragmalamellen, hetgeen een mooiere achtergrond geeft. De AIS-versie is te herkennen aan het extra kuiltje in de bajonet en aan het serienummer, dat op de focusring gegraveerd is en niet op de filterring. Dit objectief is alleen te gebruiken bij werkdiafragma's van f/1,2 - f/4. Verder diafragmeren is niet aan te bevelen. Bij nachtopnamen of tijdens theatervoorstellingen kan men het best manueel meten en het objectief één tot 2 diafragma's dicht knijpen. Het voordeel van dit objectief is dat lichtpunten rond worden afgebeeld en niet als komeetsliertjes (vandaar de naam coma).
Voor aanbiedingen onder de € 1000,-- oppassen. De frontlens moet abosluut schoon zijn, aangezien deze met de hand geslepen asferische lens het duurste onderdeel van het objectief is. Nooit filters gebruiken, wel de HR-2 zonnekap. Op een clubdag wil ik het objectief wel eens meebrengen; op een digitaaltje is het een verbluffende portretlens. De scherptediepte is echter minimaal. Voorts kan de achterlens reflecties geven waardoor de digireflex het diafragma (in de stand P of A) geheel dichtdraait en de opname dus verpest wordt. Voor algemene fotografie buiten bij vol daglicht niet aan te bevelen. Als men er mee weet om te gaan een schitterend objectief; misschien wel het mooiste dat ik in ruim 40 jaar fotografie mag gebruiken. De Noctilux van Leitz en de 'dreamlens' van Canon (o,95/50mm.) en de laatste Canon-versie (1/50mm.) zijn boterzacht en vertekenen. Dit brokje glas niet!!
Nico
Noct-Nikkor

Hierboven twee nacht-opnamen (Scheveningse boulevard), waarvan de bovenste met de Noct-Nikkor en de onderste met zijn/haar voorganger, de Nikkor 1,2/55mm. Op de onderste foto zijn aan de randen de coma's te zien, terwijl bij de Noct de lichtpunten mooi rond en strak blijven. Ook is er bij de oudere Nikkor een sterke overstraling van de hoge lichten. Beide opnamen zijn gemaakt met een 100ASA-film op een F4 met volle opening (f/1,2) en met een Coolscan gescand. Op een digireflex is deze vergelijking niet te doen, aangezien men de randen niet geheel gebruikt.
Nico
Noct-Nikkor
Bovenstaande opnamen hebben Amadeus en ik overigens ook gemaakt met de Nikkor 1,2/50mm, de Nikkor 1,4/50mm, de Nikkor 1,8/50mm, de Nikkor 2/50mm. (allen AI-versie), de Nikkor 1,4/5,8cm, de GN-Nikkor 2,8/45mm en de P-Nikkor 2,8/45mm. Met alle objectieven werden opnamen gemaakt met volle opening, bij f/1,4, f/2, f/2,8 en f/4. De Noct kwam als winnaar uit deze vergelijkingstest, met de P-Nikkor (pancake-lens) als goede tweede en - verrassend - de oude 1,4/5,8cm (1960) als derde. De Nikkor 1,2/50mm is niet veel beter/slechter als de 1,2/55mm.
Nico
Nico
- Stingray
- Forumlid
Conclusie van dit allemaal.....
Beste NCN'ers,
Mag ik jullie allen zeer hartelijk danken voor jullie bijdrage aan deze topic.
Mijn dank aan Macosx voor de links. Heb er zeer van genoten. Ook mijn dank aan Hans Braakhuis voor zijn kennis en kunde over ons allergeliefde merk. De illustraties van Nikon-NL en toelichtingen hebben alles zeer verduidelijkt. Maar a90 bracht me weer met beide voeten op aarde.
Deze lens is me te kostbaar en ook schaars. Ik kan en wil de huidige marktprijs niet betalen. Ik heb het gevoel dat ik eerder een kostbaar juweel aanschaf dat ik in een brandkast moet bewaren en enkel op zeer speciale momenten kan tonen of toepassen. Dus ik denk dat ik maar beter van deze lens moet afzien en me naar een andere lichtsterke of snelle lens moet wenden met ongeveer dezelfde eigenschappen maar wel betaalbaar en vooral makkelijk en ruim inzetbaar want daar gaat het wel om tenslotte. Ik moet kunnen fotograferen als er een situatie zich voordoet en niet eerst naar de brandkast rennen om m'n lens te pakken.
Ik ga me eens op wat anders bezinnen. Heeft iemand een tip of idee?
Stingray.
Mag ik jullie allen zeer hartelijk danken voor jullie bijdrage aan deze topic.
Mijn dank aan Macosx voor de links. Heb er zeer van genoten. Ook mijn dank aan Hans Braakhuis voor zijn kennis en kunde over ons allergeliefde merk. De illustraties van Nikon-NL en toelichtingen hebben alles zeer verduidelijkt. Maar a90 bracht me weer met beide voeten op aarde.
Deze lens is me te kostbaar en ook schaars. Ik kan en wil de huidige marktprijs niet betalen. Ik heb het gevoel dat ik eerder een kostbaar juweel aanschaf dat ik in een brandkast moet bewaren en enkel op zeer speciale momenten kan tonen of toepassen. Dus ik denk dat ik maar beter van deze lens moet afzien en me naar een andere lichtsterke of snelle lens moet wenden met ongeveer dezelfde eigenschappen maar wel betaalbaar en vooral makkelijk en ruim inzetbaar want daar gaat het wel om tenslotte. Ik moet kunnen fotograferen als er een situatie zich voordoet en niet eerst naar de brandkast rennen om m'n lens te pakken.
Ik ga me eens op wat anders bezinnen. Heeft iemand een tip of idee?
Stingray.
Noct-Nikkor
Beste Stingray, de Noct-Nikkor werd door Nikon niet voor niks in alle brochures e.d. apart, onder speciale objectieven, aangeprijsd. En niet alleen vanwege de hoge prijs, maar vanwege de speciale toepassingen. Voor algemene fotografie is dit objectief niet geschikt. Een lichtsterke standaard-Nikkor, die bijna net zo goed presteert, voor normale fotografie zeer geschikt is en betaalbaar is, is de hierboven ook genoemde 1,2/50mm. Kies de AIS-versie en je hebt een prachtig objectief. De prijzen liggen tussen de 200-300 Euro. Als je er eentje tegenkomt met een slechte frontlens, dan heb ik wel een nieuwe frontlens voor je. De 1,2/55mm. is weer ietsje minder, alhoewel de laatste AI-versie (#4xxxxx) ook niet zo slecht is. Alleen op oneindig is-ie (zie hierboven) niet de beste. Van dit objectief heb ik alle varianten.
Wil je nog goedkoper, kijk dan naar de 1,4/50mm. (AIS-versie, #5xxxxx). Ook een schitterend objectief met slechts een halve stop minder licht, hetgeen bij elke filmsoort en sensor ver binnen de belichtingsmarge valt. Ik ben nog nooit een belichtingsmeter op een Nikon tegen gekomen die het verschil tussen f/1,2 en f/1,4 waarneemt.
De door BUG322 genoemde P-Nikkor heeft een lichtsterkte van f/2,8, maar is vlijmscherp en kan ook communiceren met AF-Nikons + Digireflexcamera's, want er zitten contactpunten op. Ook in exif-gegevens kom je het objectief weer tegen.
Succes,
Nico
P.S. Elders op het forum staat een link naar mijn sites met alle info over de (9) manuele standaardobjectieven van Nikon.
Wil je nog goedkoper, kijk dan naar de 1,4/50mm. (AIS-versie, #5xxxxx). Ook een schitterend objectief met slechts een halve stop minder licht, hetgeen bij elke filmsoort en sensor ver binnen de belichtingsmarge valt. Ik ben nog nooit een belichtingsmeter op een Nikon tegen gekomen die het verschil tussen f/1,2 en f/1,4 waarneemt.
De door BUG322 genoemde P-Nikkor heeft een lichtsterkte van f/2,8, maar is vlijmscherp en kan ook communiceren met AF-Nikons + Digireflexcamera's, want er zitten contactpunten op. Ook in exif-gegevens kom je het objectief weer tegen.
Succes,
Nico
P.S. Elders op het forum staat een link naar mijn sites met alle info over de (9) manuele standaardobjectieven van Nikon.
- Stingray
- Forumlid
P-Nikkor 'Pancake' 45mm
Beste BUG322,
Bedankt voor de tip !
Inderdaad trok deze lens ook mijn aandacht omdat het vaak icm een FM3a wordt aangewend of aangeprezen. Ik gebruik namelijk een FM3a en ik zal er wat meer aandacht aan deze lens besteden.
Kind regards,
Stingray
Bedankt voor de tip !
Inderdaad trok deze lens ook mijn aandacht omdat het vaak icm een FM3a wordt aangewend of aangeprezen. Ik gebruik namelijk een FM3a en ik zal er wat meer aandacht aan deze lens besteden.
Kind regards,
Stingray